Art Fair:Impressie & Vuurslagprijs voor Filmmuseum

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-04-2009 | Gewijzigd op: 18-04-2010

-Geheel boven rechts: de entree van de Art Fair 2009 in de Brabanthallen. Zichtbaar is ook een deel van de stand van het Filmuseum.
-Geheel boven links: het echtpaar Clemens en Neeltje van der Ven, initiatiefnemers van de Tefaf in Maastricht, in gesprek met prof. Jos Koldeweij.
-Hierboven: Voorzitter van de Art Fair 's-Hertogenbosch Jan Roelofs die prof. Jos Koldeweij dankt om zijn 15-jarig voorzitterschap van de Stichting Vuurslag. Aan Koldeweij werd een 18e eeuwse Vuurlsag uitgereikt.
De vuurslag is niet meer dan een vonk, aldus Koldeweij die zich verspreidt of soms in de grond terecht komt, waar hij voedsel vindt en uitgroeit.. .We hopen nog zeker 15 jaar dit werk via de stichting de Vuurslag, die het behoud van het Cultureel Erfgoed voor staat, te kunnen voortzetten, aldus Koldeweij.
Het symbool van de Vuurslag dateert uit de tijd van de Brabantse hertogen Hertog Jan en de Hendrikken, wiens ambitie het was een rijk te stichten waar de zon nooit onder zou gaan
.
foto's © paul kriele, 18 april 2009.

Burgemeester Rombouts reikt 'de Vuurslagprijs' uit aan de directeur van het Filmmuseum Sandra den Hamer vanwege het behoud van het cultuur-historisch erfgoed.  Burgemeester Rombouts en de Amsterdamse afvaardiging van het Filmmuseum: Sandra den Hamer, Geke  Roelink, Emjay Rechsteiner, Verder nog: Mrjan Diehl, Walter Swagemakers, Anne Floor van Tilburg en Inge Scheijde en Jan van den Brink.
foto's © paul 18 april 2009.

Het Filmmuseum is het grootste en belangrijkste centrum voor de Nederlandse cinematografie. Het legt zich toe op het conserveren, behoud en digitalisering van bewegende en stilstaande beelden en openbaarmaking aan het publiek.
In 2011 hoopt dit museum, dat nu nog gevestigd is aan het Vondelpark, op de Noordelijke IJ-oever de nieuwbouw te betrekken. waar ook de wereld van de bewegende beelden een plaats krijgt. Het pand bevat 4 filmzalen en 1 grote expositieruimte  [tbv  cross-over en andere kunsten] en kantoren.

Laudatio van de jury
De jury had voor het Filmmusem gekozen vanwege haar inzet op gebeid van het conserveren, restaureren en digitaliseren van bewegende en stilstaande beelden, van met name Nederlandse producties, waaronder documentaires en films van bekende cineasten.
Voorzitter Jos Koldeweij sprak in zijn laudatio van 'de rol die het museum speelt voor dit  kwetsbare cultuur-historisch erfgoed en de manier waarop het dat erfgoed verbindt met eigentijdse, kunstzinnige en artistieke uitingen.

De Vuurslagprijs, een symbool van de ambities van de Bourgondische hertogen, werd in 1994 ingesteld.
Burgemeester Rombouts verrichte de uitreiking van een 'kleine prijs, een mooi instrumentje.' De burgemeester deed de oproep dit te gebruiken, om in navolging van de Brabantse hertogen, door te gaan met waar het museum zich op toespitst, conserveren en restaureren van het Nederlands cultuur-historisch erfgoed.
 
Directeur Sandra den Hamer betrok in haar dankwoord,  mede omdat ze pas anderhalf jaar directeur is, de 150 collega's.
Het Fillmmuseum speelt internationaal al lang in de eredivisie, maar willen graag koploper zijn door gebruik te maken van digitale productiemethoden. Het geld van de Vuurslagprijs besteedt het museum voor de aankoop van het werk** van Péter Forgács, van wie het museum al  22 films bezit.

**Enkele opnamen uit de chrologische sequentia van zelfportretten van Rembrandt van Rijn, een digitaal kunstwerk van de Hongaar Péter Forgács, dat door het Filmmuseum werd aangekocht en in Den Bosch is tentoongesteld. Met het geld van de Vuurslagprijs werd dit digitaal werk aangekocht. foto's © paul kriele, 18 april 2009.

Den Hamer verwees in haar dankwoord naar een recente aankoop van 'Rembrandt Morphs', een productie van de Hongaarse kunstenaar Péter Forgács, waarop in een sequentia -en chronologisch- de zelfportretten van Rembrandt Harmensz. van Rijn worden getoond. 'Dat werk is exemplarisch voor de richting die het museum wil inslaan,' aldus Den Hamer, die nog eens het belang van digitalisering aangaf. 'Met die nieuwe methode wordt niet alleen de collectie veilig gesteld, het betekent  tevens de ontsluiting van die collectie.'

Twee van de vier topstukken van de collectie van het Filmmuseum uit een serie van vier affiches [1927]. Volgens directeur Den Hamer zijn ze een miljoen euro waard en '.. alleen voor het dubbele te koop..'.
Links het affiche van Werner Graus en rechts dat van Heinz Schulz-Neudamm, beiden getiteld Metropolis en beiden uit 1927. Ze hangen op de Art Fair in de stand van het Filmmuseum.

foto © paul kriele, 18 april 2009.


De maquette van de nieuwbouw van het Filmmuseum op de Noordelijke IJ-oever in Amsterdam dat naar verwacht in 2011 open gaat.

foto's © paul kriele, 18 april 2009.
 
Een 'bewegend' kunstwerk van Carmen Freudenthal en Elle Verhagen getiteld  'c-print video 2007, ook aanwezig in de Museumstand. Helaas zijn op de foto, door de beweging, de hoofden van deze werkelijk 'Zingende meisjes' vervaagd.


   
Boven links: kunstwerk van brons getiteld:  D'u Soir d'un Jour van Anne Sophie Morelli [*Belgiëe, 1962].  
   foto's © paul kriele, 18 april 2009.
Rechts: Mink-KI A & S Janssens
Waardammer België.
 


Rechts: Staande Madonna [1260-1280]
Galerie De Baekker Medieval Art.
Hoofstraten België
'Links: Dansende Stier' van Evert den Hartog.
Galerie Mark Peet Visser
's-Hertogenbosch.
Rechts: De Twee Pauwen
's-Gravenhage.

Onder links: Galerie Norbert Blaeser
De Steffelen/ Eiffel.


foto's © paul kriele, 18 april 2009.


Terug naar boven