Lezing Boschboom: Kanaalomleiding is hard nodig

Printerversie
Gepubliceerd op: 15-09-2009 | Gewijzigd op: 15-09-2009
Cees, broer van Peter [voormalig Binnendiezeprojectleider] en Antoon [amateur-archeoloog] kotm uit een egzin van 9 kinderen. Vader werd in 1947 Hoofd recherche, later politieinspecteur in Den Bosch. Zodoende zijn de Verhagens Bosschenaar geworden.

foto © paul kriele, 15 september 2009.

Voor de Boschboom gaf Cees Verhagen op dinsdagmiddag 15 september 2009 in een goed gevulde zaal van de Verkadefabriek een rijk geïllustreerde power pointpresentatie over de Zuid-Willemsvaart. Daarin kwamen de oude en ook de naderende omleiding ter sprake. 'Die moet zeker doorgaan en ik geloof dat dat ook wel gebeurt gezien de gedane voorbereidingen en investeringen in bijv. viaducten tunnels e.d., ' aldus Verhagen.
Voor Den Bosch, voor de economie en zeker voor Veghel met zijn grootste binnenhaven van Nederland is dat noodzakelijk. Het zou de doodsteek voor Veghel betekenen als de omleiding niet doorgaat.
Nu al verhuizen er bedrijven van Veghel naar Oss.

De start van 'de kanaal' begint bij de Maas. De Zuid-Willemsvaart is een Maas vervangend kanaal. Mijn verhaal en dat van het kanaal gaat steeds over transport  van goederen van mensen en ook van nieuwigheden en van economisch belang.
Vóór de aanlag waren de wegen niet zo best en op de Maas werd vaak tol geheven. Bovendien was de Maas onbetrouwbaar doordat  ze 's winters vaak [3 à 5 maanden] dichtvroor en zomers hier en daar droog stond. Er zaten veel krommingen en zandbanken in. De Maas had  in de tijd van de zeilschepen geen geschikt jaagpad /toogpad.

Dankzij koning Willem I, die in Engeland veel kanalen had gezien, en als gevolg van het Wienercongres [samenvoeging België en Nederland] kwam er een kanaal van Maastricht naar Den Bosch. Het liefst had de koning het kanaal laten doorgraven tot aan Luik.Willem I was een man met visie die de handel en industrie heeft gestimuleerd.
Carel Wesselman heeft ruim twee eeuwen geleden het tracé [het Aadal voor de kanaal] bepaald.

Het kanaal werd uiteindeljjk tussen 1822-1826 gegraven deel per deel. Elk deel van zo'n 50 meter werd eerst afgedamd en daarna leeggegraven en steeds droogepompt. Er kwam een kanaal met 24 sluizen niet beginnend bij Maastricht, maar op zijn Holands vanaf Den Bosch waar eerste Sluis O gereed kwam. Toen als tracé voor het kanaal alsnog niet om de stad [Antoon der Kinderenlaan],maar dwars door de stad ging, kwam er Sluis O bij op het Hinthamereind.
In 1825 volgde de officiële opening voor het traject Den Bosch-Helmond. De Limburgse gouverneur kwam er voor naar Brabant.
Na de pauze ging Verhagen in op het kanaaltraject tussen Crevecoeur en Sluis 1. Maar daar bleef het meer bij plaatjes en weinig bij technische, noch historische en geografische uitleg.

In 1971 besloot de Bossche gemeenteraad al tot de omleiding. De regering volgde in 1981.
Kort na de ingebruikname sloten tussen1830- 1839 het kanaal af en kwam het droog te staan. De Belgen hadden de sluizen in handen.


 


Terug naar boven