Reclameschilderij Goulmy & Baar in Brabants Museum onthuld
Printerversie |
In aanwezigheid van enkele nazaten van de Bossche sigarenfabrikant Eugene Goulmy werd woensdagmiddag 28 februari 2018 in Het Noordbrabants Museum een reclameschilderij, ook wel een ‘lijst’ genoemd, van de sigarenfabriek van Goulmy & Bar onthuld. Het schilderstuk dateert van begin vorige eeuw [en werd door Ewin Loos uit Valkenswaard op de rommelmarkt ontdekt, maar kwam bij een kroegbaas terecht. Daar heeft Paul Goulmy het weten te bemachtigen.
Het paneel dat dankzij steun van de Provincie en de gemeente door de Bossche restaurateur Michel van de Laar en Ivana Maricic werd gerestaureerd , stelt de fabriek vanGoulmy en Baar [*1898] in de Boschdijkstraat voor. Er werkte tot aan de Tweede Wereldoorlog 500, meestal mannen.
![]() |
![]() |
![]() |
-Boven: Toespraak door musuemdirecteur Charles de Mooij bij een DAF in de zaal van Brabants Erfgoed. -Links boven: Erwin Loos uit Valkenswaard wist het paneel dat in deplorabele staat verkeerde,van de rommelmarkt te halen. -Links: Het reclameschilderij 'olie verf op doek' van ongeveer 1915. foto's © paul kriele, 28 februari 2018. |
Het Noordbrabants Museum, bij monde van directeur Charles de Mooij is dankbaar dat dit uniek reclamepaneel, die meestal na gebruik op de schroothoop belandde, aan de Brabantcollectie kan worden toegevoegd.
Het sluit aan bij de ambachtelijke periode die Brabant heeft gekend en met name de Bossche nijverheid in de sigarenindustrie.
Charles de Mooij toonde in zijn welkomstwoord moeite om in de tijd van #metoo en het rookverbod dit unieke schilderstuk aan te bevelen, maar daarmee speelde hij op een ludieke manier in op de actualiteit. Meer serieus gaf De Mooij in kort bestek het verloop van de vindplaats, en het restaureren aan en merkte op dat het in de tot nu toe bescheiden collectie van de Bossche sigarennijverheid, erg welkom is. Ook onderstreepte de Mooij nog eens het grote belang van Goumy en Baar voor de Bossche werkgelegenheid: toen met 500 werknemers. Maar nu ruim 100 jaar later heeft Heineken in een heel andere tijd ook 500 werknemers .
De Mooij gaf Paul Goulmy het compliment dat het zijn verdienste is geweest om eertijds naar een kroeg in Bergeijk en toen naar Valkenswaard te reizen om dit uniek stuk op te gaan halen.
Die werkgelegenhied benadrukte ook de wethouder van onder meer Cultuur en Erfgoed Huib van Olden die samen met Paul Goulmy het tekstbordje bij het paneel onthulde.
Van Olden wees nog eens op de enorme economische bedrijvigheid waarin ambachtslieden van toen hun centjes verdienden. 'Het verhaal van Brabant was toen ook al heel actief. Zo gaat dat eeuw in eeuw uit,' aldus de wethouder die zich blij toonde dat dit stukje geschiedenis in het museum tot zijn recht komt.
-Boven: Moment van de onthulling van het tekstbordje bij het paneel. Links Paul Goulmy en rechts wethouder Huib van Olden. Wethouder Huib van Olden noemde Paul Goulmy een enthousiasmerende persoonlijkheid. 'Ik was getroffen door diens vriendelijkheid'. foto's © paul kriele, 28 februari 2018. |
........................... |
-Boven: Annearie is de kleindochter |
|
Verloop vondst reclameobject
Paul Goulmy kreeg 15 jaar geleden de tip van dit kustwerk maar wachtte eerst nog een jaar vooraleer hij zich er toe zette naar de Kempen te reizen. Een gesprek met wijlen Paul Smits, voormalig directeur van de WillemTwee was de klik om naar die bewuste aangegeven plek te gaan.. Via een kroegbaas kwam Paul Goulmy uiteindelijk bij het paneel uit.
Erwin Loos had het reclamepaneel op de rommelmarkt vandaan gehaald. Het heeft al die tijd in een schuur gelegen. Maar het duurde ook nog eens tien jaar voordat Paul over het door Loos aan hem gegeven paneel op een Monumentendag aan wethouder Huib van Olden en Hans Meester van de BAM vertelde. Een dag later stonden er vier man bij mij thuis. Het is een heel verhaal, maar met een goed einde, aldus Goulm
Het reclameschilderij 'olieverf op doek' is door Atelier Dimmen Gestel in prent uitgebracht.
Het is deze Eindhovense drukkerij die dat ook deed voor de Aardappeleters van Vincent van Gogh. Tevens verzorgde zij het reclamedrukwerk van Goulmy & Baar, zo vertelt Michel van de Laar.
![]() |
![]() |
Deplorabel, kun je wel zeggen, de verf is losgelaten [rechts] en boven het moment waarop het paneel door Paul Goulmy en conservatore Ad van Pinxteren aan Het Noordbrabants Museum wordt getoond. foto's © michel van de laar, 2017. |
![]() |
Toelichting van de restaurateur bij het 'deplorabele en gammele paneel'
![]() |
![]() |
Foto's hierboven:
opvallende details, zowel markant als historisch. Onmisbaar is de signatuur [rechts]. Daar staat vaag: Atelier Gestel Zn Eindhoven' en de linker foto toont dat er ooit met een viltstift een seksscene is aangebracht. Het stond onderaan links van het paneel achter het hek.getekend.
Bericht van 11 juni 2015 Terugkeer van reclameschilderij Goulmy en Baar
De gemeente en Het Noordbrabants Museum steunen financieel - € 6.500- de terugkeer en restauratie van een reclameschilderij uit 1912 dat honderd jaar geleden ter promotie door de sigarenfabriek van Goulmy & Bar op beurzen werd gebruikt.*
Het op doek geschilderde bedrijfspand, dat 1.80 x 2.00 meter groot is, krijgt een plek in Het Noordbrabants Museum. Het werd in Dommelen [Willem II fabriek] teruggevonden.
*zie toelichting gemeente
![]() |
Een uit 1912 daterend schilderij van de Bossche sigarenfabriek aan de Boschdijkstraat. Het is na een verhuizing in 1929 vanuit de fabriek aan de Boschdijkstraat naar Valkenswaard [Willem II -fabriek] weer boven water gekomen. Het keert dankzij een subsidie terug naar Den Bosch en krijgt een plek in Het Noordbrabants Museum. |
Een van de nazaten, Paul Goulmy, die zich sterk inzet voor het behoud van het Brabants erfgoed, zegt over wat hij noemt 'de ontdekking van het jaar' : 'Dan hebben ze in Den Bosch een juiste afbeelding van fabriek én ... van de naam !'
*Gebruikt op beurzen
Het paneel is onder meer gebruikt op de Tababeurs [Tabak] in het Amsterdamse Paleis van Volksvlijt waar de Firma een stand had en waar elk jaar de Harmonie van Goulmy & Baar met de trein naar toe reisde om daar de stand met een muzikaal optreden te ondersteunen.
*Gemeente woordvoerder licht nader toe:
Door een nazaat van Goulmy is een schilderij 'om niet' aangeboden. Het schilderij verkeert in slechte staat. Gezien de historische waarde van dit schilderij is restauratie ervan wenselijk. De totale restauratiekosten bedragen € 12.937,50. Het Noordbrabants Museum geeft het belang van het schilderij aan en wil het opnemen in de vaste opstelling. Het museum neemt het schilderij in eigendom en is bereid de helft van de restauratiekosten te betalen. De andere helft komt voor rekening van de gemeente.
Het voorstel
Een daartoe bevoegde ambtenaar stelde aan B&W voor € 6.500 beschikbaar te stellen t.b.v. de restauratie van het schilderij Goulmy en Baar en daaraan de voorwaarde te verbinden dat het schilderij een plaats krijgt in de vaste opstelling van het Noordbrabants Museum en dat, als het schilderij op termijn uit de vaste opstelling mocht verdwijnen, in overleg met de gemeente naar een plek in de stad wordt gezocht waar het schilderij te zien zal zijn.
Terug naar boven