Bij vertrek: René Bastiaanse opent website met Brabantse producten

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-09-2020 | Gewijzigd op: 18-09-2020
Afscheid René Bastiaanse ging gepaard met een nieuwe website met Brabantse producten en ook een provinciale penning voor de vertrekkend directeur
.....
Vanaf 1 april 2020:
De nieuwe Jan Kriek [l.] en de oude directeur van het BHIC René Bastiaanse.

René Bastiaanse de voormalig directeur van het Brabants Historisch Informatie Centrum [BHICl] neemt vrijdagmiddag 18 september 2020 afscheid met de introductie van een website over Brabant, getiteld In ‘Brabant staat een huis’. Daarin komen in een serie met bedrijven, de meest bekende -na-oorlogse- Brabantse producten langs. Het is Bastiaans manier m Brabant in de kijkerd te zetten.
De aanpak gebeurt vanuit de gezellige sfeer van een Brabantse woning. Zo zien we producten van Brabantia, HAK, Unox en de reeks van Brabantse kruideniers zoals Jumbo, De Gruyter,Edah en de sigarenfabrikanten o.a. Willem II en tapijtfabrikanten Bergoss, Vlisco en AaBe.
Zie ook https://inbrabantstaateenhuis.nlLogo

Provinciale onderscheiding 'Hertog Jan' voor René Bastiaanse

Bij zijn afscheid als directeur van het BHIC ontving René Bastiaanse de provinciale onderscheiding Hertog Jan. Voormalig Commissaris der Koning Wim van de Donk reikte in de tuin van de Citadel de provinciale penning, waarop Hertog Jan [van Brabant] te paard staat afgebeeld, vrijdagmorgen 18 september 2020 uit.   
Deze provicniale errkenning ontvangen Brabanders die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor Brabant en de Brabantse samenleving.  De penning is een beeld van Hertog Jan naar een ontwerp van Willy van der Putt.

René Bastiaanse stond aan de wieg van het BHIC dat ontstond na de verzelfstandiging van het Rijksarchief en een fusie van een aantal archieven. René wist de organisatie te ontwikkelen tot een onmisbaar historisch kenniscentrum dat een breed publiek weet te bereiken. Daarnaast vervulde hij functies bij tal van culturele instellingen in de provincie en gaf hij lezingen. Als geen ander wist hij de Brabanders te boeien en te binden met hun geschiedenis met thema’s als ‘Wijwater, Wierrook en Worstenbrood” of de “Auto van mijn Opa”. Hij gaf de stoot tot de digitale eregalerij van de Brabantse gesneuvelden. Velen herinneren zich zijn populaire programma ‘de wandeling’ waar hij de Brabanders liet kennis maken met de tastbare geschiedenis van hun omgeving.




 
Afbeeldingen van Brabantse producten uit de serie 'In Brabant staat een huis'
zoals de website heet, die de vertrekkend directeur van het BHIC, René Bastiaanse, in zijn functie, als laatse historische daad   heeft samegesteld. 


Terug naar boven