Debat Verkadefabriek voortbestaan regionale krant

Printerversie
Gepubliceerd op: 31-08-2008 | Gewijzigd op: 01-09-2008
Zondagmiddag 31 augustus 2008 werd bij een zomerse buiten temperatuur van 28 ° in de Verkadefabriek de discussie gevoerd over het voortbestaan van de regionale journalistiek, in dit geval het Brabants Dagblad.
Het forum bij de discussie over 'de krant' in de Verkadefabriek: vlnr: gedeputeerde Paul Rüpp, op de rug gezien Ans Buijs oud-rectior Lycea, verbonden aan de Fontys Hogeschool, Ron Lodewijks [Brabants Dagblad], forumleider en Volkskrantredacteur Jan Tromp, de Tilburgse wethouder Jan Hamming en  uiterst rechts oud-hoofdredacteur van Metro Jan Dijkgraaf.
foto © paul kriele, 31 augustus 2008.


De samenvatting van de forumleider Jan Tromp van de Volkskrant vatte de veelheid aan opinies van de forumleden en de gevarieerdheid aan vragen vanuit het publiek samen: om te overleven moet de krant verbindingen leggen [naar de lezer], meer naar buiten kijken en -met name de redacties – zeker niet bij de pakken neerzitten.
Het forum was opgezet nav pogingen van de Engelse eigenaar Mecom [heer Montgomery] de krant [Wegener] bezuinigingen op te leggen en te dwingen een winstmarge van 18-20% te halen.

In het forum zaten Jan Hamming wethouder in Tilburg, gedeputeerde Paul Rüpp, Jan Dijkgraaf oud-hoofdredacteur van Metro, Ans Buijs oud-rector van de r.k. lycea en van Fontys Hogeschool Eindhoven en Ron Lodewijks, voorzitter van de redactieraad van het Brabants Dagblad.

Over die beoogde winstmarge: ‘Bij de gehele krant als bedrijf lukt dat nog wel maar als krant slaag je daar niet in,’ aldus hoofdredacteur Annemieke Besselink, die tot slot  zei ‘.. in de redacties alle vertrouwen te hebben. Ik heb gezien dat er initiatieven worden ontplooid en dat nieuwe zaken worden opgepakt.’

Een antwoord op de versterking van de band met de lezer was de tip over Kliknieuws van oud-Udenaar en oud-Boekelverslaggever bij de krant, en tegenwoordig gedeputeerde, Paul Rüpp. De Udense weekbladen lokken bij het minste of geringste onraad in de stad de inwoners naar internet [Kliknieuws] om op dat digitale nieuws in de week erop in hun edities dieper in te gaan.

Breed en uitvoerig werd door Jan Tromp ingegaan op de suggestie van de socioloog tevens voorzitter van de Raad voor Cultuur Gerard Rooijakkers.
Rooijakkers stelt voor, naar voorbeeld van de b.v. Limburg, in Brabant ook een soort Brabant Trust op te richten. Dat is een organisatie waarin instellingen [onderwijs, cultuur etc.] en het bedrijfsleven samen gaan. Doel is elkaar te versterken en noodlijdende instellingen of bedrijven overlevingskans te bieden. . Maar bovenal wil de gastspreker daarmee de Brabantse identiteit bestendigen. Bij zo’n Brabant Trust kunnen de lezers van de krant een aandeel openen, waarvoor ze cadeaus, geld of vouchers terugkrijgen. Met zo'n trust maak je de krant zichtbaar, aldus Rooijakkers, die het als een antwoord ziet op de bedreiging van beleggers en hedgefounds, zoals Mecom.

Jan Tromp, die de discussies helder en af en toe geestig leidde en de opmerkingen bondig samenvatte, bleef toch sceptisch tegen '...de hebzucht van de kapitaaleigenaars die geen andere ambities hebben dan ‘de krant’ leeg te zuigen.‘ De krant zag Tromp dan ook als ‘..een zinkend cultuurgoed’.



Terug naar boven