Zoeken
Ook ‘de krant’ lijdt onder kredietcrisis
Printerversie |
Eerst de actualiteit van 14 december 2008:
Het blijkt uit een brief die minister Plasterk aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, dat de noodlijdende dagbladsector een deel [8 miljoen] van de opbrengsten van de reclame op de publieke omroepen wil gunnen.
De Ster brengt jaarlijks 200 miljoen op en 8 miljoen daarvan gaat dan per jaar naar de papieren media. Met dat geld-vindt Plasterk- moeten de digitale -journalistieke- projecten worden gesteund.
Het bericht van 13 december 2008:
Zoals Philips, Heijmans en de auto-industrie lijdt ook het dagelijkse krantje onder de kredietcrisis. De hoofdredacteuren van de bij Wegener aangesloten kranten hebben dinsdagavond met de Raad van Bestuur een gesprek gehad over ingrijpende bezuinigingen. De redacties en overig personeel zijn de dag erop daarover geïnformeerd
De krant en dus ook het Brabants Dagblad, ondervindt terugvallende commerciële- en personeelsadvertenties.
De kredietcrisis komt bovenop de gevolgen die de pers ervaart van het gebruik van internet.
De hoofdredacteuren komen nog voor oudjaar met besluiten om het hoofd te kunnen bieden aan de dalende conjunctuur. Ontslagen die de afgelopen zomer door een vanuit Londen opgelegde bezuiniging dreigde, komen nu weer om de hoek kijken.