Opening Werkwarenhuis van Social Label in De Heus/Tramkade

Printerversie
Gepubliceerd op: 28-05-2015 | Gewijzigd op: 03-06-2015



Wethouder Huib van Olden opent vrijdagmiddag 29 mei 2015 in de voormalige veevoederfabriek van De Heus het Werkwarenhuis. Dat is een werkplaats van Social Label dat is gehuisvest in de voormalige machinekamer van de fabriek. In die werkplaats/ontmoetingsplaats waar kwetsbare mensen, bijv. degenen met een beperking / achterstand of rugzakje, in contact gebracht worden met ontwerpers*. Zij gaan met hen aan de slag. 
In dat werkwarenhuis zijn de producten te koop die daar gemaakt worden. 

Onlangs startte daar  De Heus aan de Tramkade, als culturele hotspot, waar de komende jaren uiteenlopende activiteiten zich gaan ontplooien. In de toekomst zal dat werkwarenhuis nog uitgebreid worden met een restaurant,  zoals de opzet van 'In de Roos'. 
Zie artikel dd. 16 mei  2015 'Start van culturele Hotspot in De Heus/Tramkade.

De site van  Social label is een initiatief van Simone Kramer en Petra Janssen, die als doel hebben kunst en design, gemaakt door kwetsbare mensen, te integreren in de maatschappij.

Zondagmiddag  31 mei 2015 is er een open huis in het Werkwarenhuis op het terrein van De Heus aan de Tramkade.

*De eerste participerende ontwerpers zijn: grafisch ontwerper Edwin Vollebergh en kledingontwerper Borre Akkersdijk.

Gedicht dat de dichter des vaderlands Anne Vegter die middag voorlas:



Werkwarenhuis - Social label

vrijdag 29 mei 2015 werd door wethouder Huib van Olden het Werkwarenhuis, de conceptstore van Social label, geopend. Social label ontwerpt nieuw werk en een aansprekende omgeving waarbij topontwerpers zoals Piet Hein Eek, Roderick Vos, Dick van Hoff, Marc Mulders, Haiko Meijer (Onix) worden verbonden met kwetsbare groepen in de maatschappij. Door het ontwikkelen van aantrekkelijke designproducten waaraan iedereen samenwerkt, krijgen meer mensen de kans een actieve rol te spelen binnen de lokale economie.
Zo wordt de arbeidsmarkt in Nederland verrijkt met een groep trotse ambachtelijke makers die niet meer aan de zijlijn staan.
Alle producten, ontwikkeld ism topontwerpers en werkplaatsen in Nederland, komen samen in het Werkwarenhuis in Den Bosch. Vanuit hier worden designproducten op maat ontwikkeld, gepresenteerd en verkocht.

Het Werkwarenhuis heeft ook nog eens twee nieuwe productlijnen en communities aangekondigd:
1) Social label >KOM met grafisch ontwerper Edwin Vollebergh (Studio Boot) ism zorgorganisaties Cello en Demarrage (Reinier van Arkel) uit Den Bosch eo
2) Social label >SCHORT met textiel ontwerper Borre Akkersdijk (ByBorre) ism naai-atelier Citydwellers Eindhoven en diverse scholen uit het programma Aanval op schooluitval Z-O Brabant, ondersteund door de gemeente Eindhoven
Presentatie Dutch Design Week 18 oktober Fabriek Piet Hein Eek, Eindhoven.

““De producten zijn niet alleen de sleutel tot de verhalen van de mensen en werkplaatsen. Maar ook de sleutel om nieuw werk op maat en een mensgerichte economie te ontwerpen. Mensen krijgen waardevol werk en aandacht en daarmee hun eigen waarde terug.” Petra Janssen en Simone Kramer van stichting Social label - Socio economics

Meer informatie op www.sociallabel.nl









Terug naar boven