Opening Paleisbrug met toespraken, champagne en ‘het volk..’

Printerversie
Gepubliceerd op: 09-05-2015 | Gewijzigd op: 10-05-2015
Onderaan  aangevuld met de visies van de drie architecten.

Met de Kunstbende, dansers van Flik-Flak, de theaterafdeling van het KW1-College en het World Skate Centre, Dansgroep155 uit Utrecht, opende burgemeester Ton Rombouts, tezamen met CdK Wim van de Donk en gedeputeerde Ruud van Heugten en wethouder Eric Logister de nieuwe, in cortenstalen uitgevoerde en als park ingerichte,  250 meter lange, Paleisbrug. Zij gingen als eerste met de lift naar boven daartoe uitgenodigd door enkele schaars geklede dancegirls, die hen eerst nog een glas champagne aanboden.
Voorafgaand aan de opening was er  in de arena van Essent een ontmoeting met de drie architecten Mels Crouwel, Piet Oudolf [landschapsarchitect] en Robert Jan Vos [Lichtarchitectuur] en liet ook een ínhoudelijk directeur Willem van de Made -beleidsmatig- zijn licht schijnen op de ontwikkeling van het Paleiskwartier.

vlnmr wethouder Eric Logister, Robert Jan Vos, Mels Crouwel, Piet Oudolf en gespreksleider Rudolf Stroink.


foto's © paul kriele, 9 mei 2015.

Het volk -er waren circa 400 belangstellenden op het evenement afgekomen- mochten te voet via de trap volgen. ‘Er was voor hen geen plaats,’ aldus Rombouts toen hij met drie andere bestuurders de versierde lift instapten...Maar dan wel zonder de wuft geklede dancegirls, die een smile bij de heren opriepen.

Vooraf hadden olv gespreksleider Rudy Stroink de drie architecten, te weten Mels Crouwel, Piet Oudolf [landschapsarchitect] en Robert JanVos [lichtarchitectuur] hun mening geven en de achtergronden verteld over hun aandeel in deze –veel geloofde- brug.
Ook stadshistoricus Rob van de Laar gaf in een kort overzicht de ontwikkeling van het poldergebied ten Westen van de stad naar wat het op dit moment is geworden. Daarbij  noemde de archivaris de objecten in 't Zand, zoals de Diezebrug [oorspronkelijk een draaiburg],  na de oorlog een industrieterrein. Boschveld, een wijk aavankelijk voor ambtenarren en uiteraard de spoorzone die rond 1880 nog was voorzien op het St.Jacobskerkhof [Bethaniëstraat].
Een revitalisering van de Wolfsdonken liep uiteindelijk uit op een nieuw station en van daaruit ook een Paleis van Justitie met de flats langs Bordeslaan, OnderwijsBoulevard en Parallelweg die eerst nog een tippelzone was.
 

Directeur Stadsontwikkeling Willem van de Made, tevens bestuurslid bv Paleiskwartier, die van Rombouts een extra complimentje kreeg.

foto © paul kriele, 9 mei 2015

Dat beaamde ook directeur Stadsontwikkeling Willem van de Made, die toelichtte dat er naast de passarelle [waar overigens geen poortjes van NS komen !] , een tweede verbinding moest komen om het 'rijke' deel van de binnenstad over het station te hevelen. 
Maar deze uitgevoerde  Paleisbrug, die was als een van de varianten gekozen, omdat een langere brug niet met het  verkeersbeeld aan de stadszijde in overeenstemming was. 

Na een proost gingen de heren bestuurders burgemeester Ton Rombouts, CdK Wim van de Donk, gedeputeerde  Ruud van Heugten en wethouder Eric Logister met de versierde lift naar boven.
'Maar helaas moest 'het volk' achterblijven gezien de beperkte capaciteit van de lift,' knikte Rombouts gekscherend achterom.
Hieronder de dansers van Flik-Flak.

foto's © paul kriele, 9 mei 2015.

Stormloop op Paleisbrug
'Het volk' nam de Paleisbrug in bezit.

foto © paul kriele, 20 april en  9 mei 2015
Rechst: Zo zag de Paleisbrug er begin
van dit voorjaar er uit. De tegelzetters van
Smeters maken het 's winters verwarmd  trottoir af.

De Architecten vinden hun ontwerp geslaagd, maar zeggen ook dat onderhoud niet mag uitblijven.
In een gespreksronde voorafgaand aan de opening van de nieuwe Paleisbrug, olv Rudolf Stroink met de drie architecten, Mels Crouwel [ontwerper], Piet Oudolf de landschapsarchitect] en Robert Jan Vos als de man van de lichtarchitectuur. Kwamen huideen hun visie en hun zorgen in beeld.,

Piet Oudolf was al wel een paar keer naar de ‘moederbrug’, de High liner in New York geweest. Het was een verwaarloosde 2,5 km lange spoorbrug een oude gerevitaliseerde spoorbrug is. Dankzij een actie door de ‘Friendship Highliners’ tegen een voorgenomen sloop is uiteindelijk de brug gerevitaliseerd en als verblijfspark ingericht. Voor Piet Oudhof, die door gespreksleider Stroink als de beste landschapsarchitect van dit moment werd geïntroduceerd,
had hij niet ‘zo maar een brug’ voor ogen. Er moest iets aan toegevoegd worden: de kwaliteit. Ook de ontwerper Mels Crouwel zei dat je niet de idee hebt dat je over een brug loopt. Geen stalen standaardbrug over het spoor , maar we wilden iets anders, een verblijfszone. Toen kwamen we op dat parkidee, waar de routes in de omgeving vanzelf naar toe zouden leiden. In de buurt had ik op het
voorplein van Essent en op Bastion Oranje die corten stalen afscheidingen gezien. Dat groen geeft er een nieuwe dimensie aan.

Crouwel het is iets dat mee beweegt met de seizoenen en dus vergt het ook onderhoud. Dat beaamt ook Piet Oudolf: ‘Als iets goed is, dan blijft het.
Ik ga graag met positieve dingen mee. Het is een succes als het goed wordt opgevolgd.’

De architecten reageren op vandalisme en hondenpoep....
Oudolf:’Vandalisme, Tja dat is wel iets dat me raakt.’
De anderen zien de brug als vergelijkbaar deel van de stad. ‘Dus wat daar gebeurt en wat je daar ziet, gebeurt ook op de Paleisbrug….’

Vos: ’Het lichtbeeld is zowel functioneel als theatraal. Dat park moest goed zichtbaar zijn. Eerst werd nog aan lichtmast getwijfeld en zou vanuit de flanken het licht er op schijnen, licht Robert Jan Vos toe. Maar uiteindelijk heeft ment er toch voor gekozen kleine lichtmasten te plaatsen, ‘zegt Vos die het driedimensionale karakter van het park meer wilde doen uitkomen. Elke plek is een vitrine. Dat maakt het speels. ’

Oudolf: ’Het heeft zo’n potentie, dat het goed is, ook als er geen mens over loopt.’

De architecten en met name Crouwel zegt dat zijn advies was te kiezen voor deze korte variant. Met een langere brug over de Koningweg heen zou dat niet aansluiten met het stedelijk plein aan de zijde van Essent. Nu zijn beide uiteinden gelijk afgerond. Dat zou anders worden wanneer je de brug doortrekt naar de Vughterstraat.’

.

Terug naar boven