Foto-impressie van Ricoh-opening. Buurtdag op 25 mei 2013.

Printerversie
Gepubliceerd op: 07-03-2013 | Gewijzigd op: 17-07-2013
Met een glansrijke opening voor het personeel en de pers heeft Ricoh onder leiding van de Bosschenaar Carol Dona, de CEO van Ricoh Nederland, donderdagmiddag 7 maart 2013 haar nieuwe hoofdkantoor in het Paleiskwartier geopend.
De officiële opening volgt nog in mei, waarin op 25 mei ook een publieksdag is gepland.
 
Het hoofdkantoor van Ricoh in het Paleiskwartier [Belvedère].
foto's © paul kriele, 7 maart 2013.
De CEO van Ricoh Nederland
Carol Dona.

Op deze locatie Belvedère werken 860 medewerkers, deels op 360 vaste, arbo-werkplekken en 500 'aanland' werkplekken. Dat aantal was in de tijd van het kantoor aan de Utopialaan 770. Ricoh Nederland telt in totaal 1300 medewerkers, van wie 500 service engineers steeds op de weg zijn naar/van klanten.

Het gebouw dat gehuurd is en 10 verdiepingen telt, bepaalt, van vele kanten bezien, markant het stadssilhouet. Het is zogezegd een markeringspunt.
Alle etages zijn letterlijk erg transparant, ofwel er is opvallend veel glas toegepast. De gastvrijheid van Ricoh wordt nog eens bevestigd doordat de begane grond een onderdeel van Ricoh’s wereld, is. Deze ontvangsthal is overdag vrij voor het publiek toegankelijk. Daar bevinden zich op de Noord-, en Zuidkop ook de showrooms.

Maar naar buiten toe bieden de verdiepingen vanuit diverse hoeken prachtige vergezichten. Het meest bevredigend is dat nog voor de restaurantbezoekers. Die faciliteit is over twee etages verdeeld, maar een flatscreen biedt de info, die aangeeft welke van de 250 zitplaatsen nog vrij zijn. Elke dag kun je ahw voor een ander Bosch’ panorama kiezen.
Dat alles vertellen Jan de Breet, die samen met Gineke Wilms, ons als gidsen door het gebouw leiden.

-Boven: De ontvangsthal, die steeds voor het publiek toegankelijk is.Een vorm van gastvrijheid waarmee het 'met elkaar delen' wordt onderstreept.
-Rechts boven: Het auditorium, dat ook door buitenstaanders gebruikt kan worden.
-Rechts: De kopieervoorzieningen op de kantooretages zijn omhuld door een stoffen wand.[van Deense stoffenleverancier].
Op de beide foto's hierboven  staat onze gids Jan de Breet [afd. p.r.] in grijs pak. 

-Links: Een vaste kantoorplek.
-Onder: De opvallende -additionele- trap, die de etages 4, 5 en 6 met elkaar verbindt
. ook weer in de  'huiskleur' rood.

foto's © paul kriele, 7 maart 2013.


De keuken wordt door Hutten, die ook de openingscatering verzorgde/verzorgt, beheerd.
De inrichting van het strak gestyleerde gebouw, is in moderne kleuren uitgevoerd, met rood voor de kantoren op de etages 4, 5 en 6. Daartussen ‘zetelt’ ook bewust de directie, die soms aan de flexibele werkplekken aanschuift. Het rood, dat voortkomt uit de huisstijl,  is om het huiskamergevoel te benadrukken.
Op 2 bevindt zich de trainingsetage en 3 is de eerste kantooretage. Opvallend is op elk van die etages de eigen reprovoorziening die omhuld is door een stoffenwand, geleverd door een Deense stoffenhandel.

Hutten verzorgde de catering op deze openingssessie, maar is ook de vaste restaurantexploitant. foto's © paul kriele, 7 maart 2103.

Opvallend zijn verder op de begane grond ‘de trap van Hertzberger '[al diens ontwerp, van overigens het hele gebouw, in 1999], de moderne kantoorplekken en zoals gezegd het restaurant .

Tussen de etages 4, 5 en 6 bevindt zich, wat projectleider nieuwbouw' De Breet een additionele trap noemt, die symbolisch de drie etages tot ´één ruimte maakt´.
Ook het auditorium met 70 plaatsen is een bijzonderheid.
Die zaal is uiteraard bestemd voor eigen gebruik, zelfs voor een korte berichtgeving van bijv. 10 minuten, maar de volledig af te sluiten ruimte kan ook door buitenstaanders benut worden. Het sluit aan bij het idee van Ricoh, het met elkaar delen van onze relaties.





Het personeel luistert geboeid naar de toespraak van Carol Dona, alvorens naar buiten te gaan voor de multi media presentatie
.

foto's © paul kriele, 7 maart 2013.
 

Mark Boelhouwer van Stategie en Operations legt de technische kant van het bedrijf uit, dat uit een print-en kopieerspecialist is gegroeid naar een veelzijdig documents, it en services & solutionsbedrijf. Dagelijks heef Ricoh 15000 klanten te bedienen. Maar het gebruik van papier op kantoren neemt af. Maar de hoeveelheid informatie neemt binnen 8- 10 jaar met een factor 30 toe, aldus Boelhouwer en Dona in hun toelichtingen.

Mark Boelhouwer [r.] van 'Strategy & Operations' en marketing directeur Maurits Aalders. Moment van de rondleiding door Gineke  Wilms [2e v.l.]. Rechts Mark Boelhouwer.
2e van rechts journalist Kees Bechtold die over Ricoh in het BD een reportage maakte, dan Sander van Buuren van Lewis pr en de redactrice van het Stadsblad Linda Groothuijse.

foto's © paul kriele, 7 maart 2013.

Boelhouwer werd bijv. gevraagd naar een compacte bedrijfsnaam: Documents IT services en solutions
Van de techniek is het voor Ricoh geen grote stap om richting de Gement de aspecten natuur en duurzaamheid aan te geven.
In aansluiting op de adoptie door collega-bedrijven in het Paleiskwartier van een dier, heeft Ricoh een bepaalde zwaluwsoort geadopteerd. Voor deze vogels wordt in de drassige polders een vogelhotel aangelegd die deze zwaluw een rustige broedplaats biedt. Naar dat object wordt een wandelpad aangelegd, een route die ook een rol kan spelen bij de kontakten tussen werknemers onderling en/of met relaties, aldus Boelhouwer.
Het ´Ricohpad´ door de Gement naar een waterpartij ..
Daar tegenover bevindt zich ook de mechanisch te bedienen waterdoorlaat die geopend kan worden om  overtollig water vanuit de rivieren [Dommel en Maas] in het retentiegebied  Gement] te laten
.

foto © paul kriele, 16 juli 2013.

duurzaam duurzaam duurzaam..
Maar er is meer 'duurzaamheid',  zoals de warmte -koudeopslag en de zonnepanelen op het dak, waardoor Ricoh energie aan Essent terug kan geven.
En wat ook erg eigentijds is dat werknemers die binnen 10 km van de zaak wonen, niet met de auto in de parkeergarage mogen parkeren. Van hen komen de meesten dan ook met de fiets of het openbaar vervoer en krijgen daardoor een ov-jaarkaart van de firma..
Dat is allemaal goed voor het milieu [terugdringen van CO2-uitstoot, de gezondheid en het bespaart de kosten, een factor waardoor 'Belvedere' goedkoper is dan 'Bolduc'.. En daarvan moest de CEO van Ricoh Europa nog even overtuigd worden....
Toespraak CEO Carol Dona
Carol Dona toonde zich gelukkig en trots op deze omslag voor Ricoh Den Bosch. 'Er zijn nog wel wat kinderziekten te overwinnen,  maar dat is gebruikelijk bij een dergelijke grootscheepse verhuizing:  Ieder heeft ook een paar maanden nodig om elkaar op te zoeken en nieuwe  teams te vormen. Ook de productie vergt zijn inwerktijd.'  
Dona maakte een speciaal compliment naar de groep 'Innovation at work', het projecteam dat de verhuizing begeleidde. 'Er is hier sprake van een mega mega project,' aldus Dona. 'Innovation en duurzaamheid, dat zijn we aan onze klanten verplicht. Daarmee staat Ricoh internationaal in de top 100 van duurzaamste bedrijven.' 

Dona tot slot: 'Het is echt een landmarkpunt in het Paleiskwartier, dat dichtbij de infrastructuur ligt. We zijn daar apetrots op.' 

Facewall 3D mapping

   
 Alle personeelsleden kwamen in de 20 minuten durende mediashow een voor een in beeld.  
   
  -Hierboven het personeel van Ricoh bij de Facewall-presentatie.
-Links: Carol Dona en echtgenote Marianne en dochter Pamela Cox-Dona
.

foto's © paul kriele, 7 maart 2013.

Daarmee komen we terug op de motto´s van Ricoh´s gastvrijheid en het met elkaar delen. Zoals die in zijn toespraak ook door Carol Dona werden aangegeven. Graag wil de directie dat aan de stad overbrengen.
Daarom was er na afloop van de rondleiding- voor het personeel en de pers- ook een unieke ´Facewall 3D mapping. Ofwel een multi-mediaprojectie op de gevel van Ricoh aan de Paleiskwartierkant op een scherm van 36x 24meter. Daar vergaapte het personeel zich aan een flitsende, door vele bassen ondersteunde, bedrijfspresentatie, waarin alle personeelsleden de revue passeerde.
Die wordt ook nog op de officiële openingsdag op 23 mei 2013 en op de buurtdag op 25 mei vertoond.

 zie ook www.facebook.com/RicohNederland of www.twitter.com/ricohnl



Terug naar boven