In Nieuwscafé draaide het om Nol Roos

Printerversie
Gepubliceerd op: 02-02-2016 | Gewijzigd op: 02-02-2016
In het maandelijkse Nieuwscafé op 1 februari2016 in de Verkadefabriek- niet zo druk bezocht als anders- draaide het lange tijd om de politicus [BVP] en mediaman [Tv73] Nol Roos.

Centraal stond of hij nou wel of niet tegen een AZC is. In de aanhoudende discussie om dat standpunt kreeg ook de zaal ruimte haar standpunt te uiten. Presentator Theo van de Zande gaf daarbij ook ruimte aan een ‘deskundige’. Koen van  der Krieken, docent bestuurskunde gaat promoveren op een proefschrift over Gemeentelijke Referenda. Daarmee was deze spreker de enige die wat lijn en duidelijkheid in de meningen bracht: Nol Roos van de Bossche Volkspartij met 3 zetels in de raad vóór een referendum en de zaal tegen.

Mike van der Geld [D66], Nol Roos [BVP] en
Koen van der Krieken docent Bestuurskunde
in debat over Referenda in Nieuwscafé.


foto © paul kriele, 2 februari 2016 .
 

Opponent van Roos was de fractieleider van D66 Mike van der Geld, de partij die zelf het[raadgevend] referendum in haar program heeft staan, zoals Van der Zande bij de aanvang saillant opmerkte.
Heel markant was het beeld op de achtergrond, een steen op de begraafplaats met daarop ‘Dood aan de democratie’. De democratie [waar hebben dat meer gehoord..] is het stokpaardje van Roos als hij met zijn standpunt in de knel raakt.
Dat hij door de presentator als ’... met stip de hoeder van de democratie’ werd geduid, reageerde Roos, dat ‘…hij zich in die rol niet zo thuis voelt’. Dat zullen we dan op het einde van de discussie nog eens bezien, repliceerde Van de Zande
Het is bekend dat Roos in zijn meningen nogal wisselt. Dat gebeurde in april 2015, toen zijn fractie BVP vóór een referendum was, maar later niet meer. Roos corrigeert dat. Het ‘vóór’, was eigenlijk een ‘mits’ inhoudende: maximaal 400 asielzoekers en mits de burger inspraak krijgt’.

Met deze grafsteen visualiseerde de BVP, zoals Nol Roos het in Nieuwscafé vertelde, haar verbazing dat de gemeenteraad op 15 december 2015 met 9 partijen - de aanvraag voor een referundum van tafel veegde. 'Alsof zij er geen zin in hadden...'

foto van scherm, ©  paul kriele, 1 februari 2016.
 

Met dat laatst hebben we onze mitsen uitgevoerd verwijzend naar de door een particulier ingediend voorstel, want een partij kan dat niet. Voor Mike van der Geld heeft Roos daarmee de democratie geen goed gedaan.
Als onafhankelijk deskundige liet Koen van de Krieken, docent Bestuurskunde in Nijmegen, van zich spreken. Hij hoopt binnenkort in Nijmegen te promoveren met zijn proefschrift ‘Gemeentelijke Referenda’. Van de Krieken geeft onder meer aan dat de raad bij haar afwijzing op de geldigheid van haar besluit had moeten letten.
In het debat ligt het initiatief de ene keer bij Roos en wanneer het hem niet uitkomt legt hij de verantwoordelijkheid bij de burgers neer. Dat leidt tot hoongelach in de zaal.

Roos verontschuldigt zich voor de BVP. “We zijn nieuw en onervaren in de politiek’. Soms toont hij zich ook een goede debater. Roos ziet het referendum als een vorm van democratie. Maar democratie is juist de kwaliteit van een gekozen bestuur,’ klinkt het uit de zaal. ‘Klopt,’ zegt Roos, ‘maar de burger heeft toch het recht om een referendum te doen houden…’
Het klinkt als de eerder die avond uitgesproken column van Lucas de Waard die onder meer zegt dat we leven in een maatschappij waarin men [ bedrijven politici of wie ook..] achteraf zeggen: ‘Precies dat zeg ik toch’, Of ‘Dat is wat ik steeds op duidde’.

   
  -Links boven: Mike van der Geld [fractieleider D66, Koen van de Krieken, docent Bestuurskunde
en links Nol Roos van de BVP in debat
in Nieuwscafé van maandag 2 februari 2016
.

foto's © paul kriele,  2 februari 2016.

Mike van der Geld: Roos heeft met zijn politiek een verwachtingspatroon gecreëerd . Roos: ‘Tja, dat heef de gemeente zelf ingesteld. Die zette de ramen open..’
Mike van der Geld: ‘De BVP zegt we zijn nieuw. Deze omweg naar een referendum is er toch gekomen. Hiermee komt het standpunt van de BVP als een aap uit de mouw.’
In de daarop volgende discussie voor Theo van de Zande reden dit ‘debat’ af te ronden.
Maar één zaak bleef onderbelicht tijdens het debat: Hoe denkt Roos zelf over een AZC? In dat opzicht bleef hij maar draaien. Verhult dit tamelijk formele debat over het referendum en procedures niet waar het echt om gaat, hoe gaan als stad we om met vluchtelingen?

BRCP: Nieuwe Jeroen Bosch ontdekt
In het programma van Nieuwscafé kwam chronologisch gezien prof. Jos Koldeweij als eerste aan de beurt. Koldeweij ging nog eens in op het grote nieuws van deze dag, dat zijn onderzoeksteam het Bosch Research and Conservation Project [BRCP] een echte Bosch had ontdekt. Letterlijk werd dit paneeltje, waarschijnlijk onderdeel van een drieluik uit depot gehaald omdat het als Bosch- zijnde, niet eerder was onderzocht of erkend. Het kwam bij het team na al de verkregen kennis die de voorbij vijf jaar waren opgedaan, nu pas in beeld. Daar speelde de tip van een particuliere Boschkenner ook een rol in.
Zodoende werd deze ‘Verzoeking van de Heilige Antonius’ uit Kansas City op het allerlaatste moment [de tweedelige monografie van het onderzoek lag al klaar] bij het onderzoek betrokken. Dit afgezaagde eiken houten paneel vertoont de kenmerken [diverse geëigende motieven en verfstreken] en de uit 1510-1515 daterende houten lijst dat het wel een Bosch moest zijn.





De Jeroen Boschkenner prof. Jos Koldeweij 
sprak in Nieuwscafé over de resultaten van
het Bosch Research and Conservation Project
.


foto © paul kriele, 2 februari 2016.
 

Ook lichtte de Jeroen Boschkenner bij uitstek de technische werkzaamheden van het uit vijf deskundigen bestaand team toe. Dit intussen gerestaureerd paneel dat onderdeel gaat uitmaken van de grote Jeroen Bosch expositie Visioen van een Genie] zal ook in het Nelson-Atkins Museum of Arts een ere plaats krijgen. Het is zeker dat Den Bosch daarbij gekend zal worden, zo bleek eerder die dag uit de lofprijzingen en dank woorden van de museumdirecteur Julian Zugazagoitia uit Kansas City.
Koldeweij : Die gedetailleerde inkijk wordt ook aan het publiek mogelijk gemaakt via: www.boschproject.org klikken op Review en dan op elk individueel schilderij.

   
De combinatie zang + piano en cello tezamen in NNENNN met vlnr: Tonny Nobel [sythesizer],
Johanneke Ter Stege en de cellist Jurriaan Westerveld.
Optreden van NNENNN
in Nieuwscafé in de Verkadefabriek
op maandag 2 februari 2016.


fotyo's © paul kriele,  2 februari 2016.

De muzikale intermezzo’s kwamen dit keer van het trio NNENNN met olv Johanneke Ter Stege [zang en piano en als ‘bijbaan’ stadsdichter van Deventer], Tonny Nobel [synthesizer] en Jurriaan Westerveld [cello]. Ze brachten twee prachtig uitgevoerde jazzy/pop-songs ten gehore. Op de theaterfestival Boulevard zou hun optreden beslist niet mis staan.


Terug naar boven