Expositie van tijdgenoten Domien van Gent

Printerversie
Gepubliceerd op: 12-04-2013 | Gewijzigd op: 12-04-2013
In het voormalige De Boo aan de Oude Engelenseweg, is vanaf komend weekeind onder de titel ‘Uit Domiens kunstbus’, een expositie ingericht die een herinnering is aan Domein van Gent [1919-1979]
*zie over het leven van deze kunstenaar Domien van Gent .dd. 1 april 2013.

Katholiek sfeertje
Het bijzondere aan deze exposanten is dat het allemaal katholieken waren uit de kring rond de motor van de Bossche kunst uit de jaren 50/60/70. Ook opvallend is dat -de voornamelijk- portretschilder Wim van de Plas* tegelijk aanwezig is met de expositie in Museum Slager ‘Met verve’. Deze uiteraard katholiek, was de eerste exposant, in de voormalige ‘Openbare Leeszaal op katholieke grondslag’. De locatie…? Het huidige Museum Slager [Choorstraat 16], waarnaast het echtpaar Hein Bergé en Suze Slager een bovenwoning betrok. Voorzitter van het bestuur van de Leeszaal was een voorouder van Hein Bergé.
Die leeszaal betekende in die jaren dé locatie van kunstminnend Den Bosch. Het behoeft niet gezegd te worden dat Van Gent daar de spil was rond kunstpromotionele activiteiten.

*Drie maal Wim van de Plas.
Toevallig of niet, maar vanaf 23 april 2013 hangt in de galerie van het Jeroen Boschziekenhuis een serie portretten van de hand van Wim van de Plas. Aanleiding van die expositie is de honderdste geboortedag van Wim van de Plas. En ook Museum Slager houdt in april 2013 een overzichtstentoonstelling rond Wim van de Plas, getiteld ‘Met verve’.
Daaronder bevinden zich negen portretten die door de familie overigens waren geselecteerd voor de expositie ‘Uit Domiens Kunstbus’ in De Boo…
In deze voormalige [keuken-] showroom hing vorig jaar al prominent werk van Van de Plas in het kader van 200 jaar Kunstakademie.

Werk van Kees Bastiaans: vaak portretten, maar ook landschappen en dorpsgezichten.
foto's © paul kriele, 11 april 2013.

Kunstgalerij

De galerij van kunstenaars begint met Kees Bastiaans, die vaak kinderportretten uit diens eigen grote gezin schilderde en ook landschappen uit de streek rond Boxmeer.

Alom bekend, zeker in kerkelijke kringen in Brabant, is Toon Ninaber van Eijben, van wie veel werk /zelf-portretten/ zijn aangeleverd door diens zoon Bas, vormgever en lijstenfabrikant. Naast tekenaar was Toon Ninaber ook vormgever en keramist.
Toon Ninaber van Eijben, van wie diens zoon Bas werk voor de expositie afstond.
foto's © paul kriele,11 april 2013

Van Marinus de Leeuw, veelal bekend van de glas in loodramen, zijn diverse schilderwerken aanwezig, dankzij diens dochter Maria Rijntjes-de Leeuw.

Zelfportretten van Toon Ninaber van Eijben.

foto's © paul kriele, 12 april 2013.

-Verder hangt er een portret van Hendrik Wiegersma door Herman Rademaker, een leerling van jhr. W. Sandberg, de oud-directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum.
Rademaker werkte als vormgever in het Van Abbe Museum onder het directeurschap van Eddy de Wilde. Na een auto-ongeluk in 1970 raakte Rademaker meer bekend als architect. Crouwel volgde hem als vormgever in het Van Abbe op.

Schalen van Cor Unum, ook al een instelling op initiatief van de katholieke kerk ontstaan. Crucifix van Leo Geurtjens.

foto's © paul kriele, 11 april 2013.

Cor Unum
Het katholieke accent dringt ook nog eens door in het werk van Cor Unum, waarvan enkele kunstwerken aanwezig zijn. Dit Bossche atelier van keramisch werk was opgericht onder supervisie van de toenmalige bisschop Mutsaerts en bedoeld om verslaafde werklozen weer aan het werk te krijgen. Cor Unum kreeg vooral bekendheid onder Landsheer, de opvolger van Herman Rademaker.

Aanbevolen….
De namen vond de samensteller van de expo, Oscar Schrover, in de agenda van 1956 van Van Gent, waarboven staat : ‘aanbevolen kunstenaars. Van Gent was namelijk in dat jaar benoemd tot hoofd van de tentoonstellingsdienst van het Provinciaal Genootschap.

Van Gents Kunstopleiding
--Van Gent heeft zijn kunstopleiding aan de Koninklijke School voor Kunst en Kunstnijverheid in Den Bosch /afgestudeerd in 1938/ en een kort jaartje aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, genoten.
Hij hield zich daarna meer bezig met schrijven ¨recenseren* en het promoten van kunstenaars en het organiseren van exposities, zoals die van 1943 rond de Vlaamse kunstenaar René de Coninck.
Eigen werk van Domien, toen hij nog Nic heette. Het dateert uit 1934, de periode van diens Kunstopleiding aan de Antwerpse Akademie. 3e  klasse staat er onder.. foto's © paul kriele, 12 april 2013.

Maar al in 1941 opende burgemeester Frans van Lanschot een expositie rond Jan Sluiters, waar ook fotowerk van Martin Coppes hing. Het was voor Van Lanschot de laatste grote tentoonstelling voordat in januari 1942, onder Duitse overheersing De Kulturkammer van start ging.
Ook nog in de oorlog -in 1943- opende in de Openbare Leeszaal een expositie van Marius de Leeuw, onder de titel ´Kunst zien in de Sint Jan´.

Portretten van Wim van de Plas, die ook vele autoriteiten heeft geschilderd.

foto's © paul kriele, 11 april 2013

Uitvalsjaar
Het jaar 1944 was voor Van Gent een uitvalperiode. Vanwege een maagperforatie is hij ruim een jaar opgenomen –verpleegd geweest in het St. Joannnes de Deoziekenhuis op de Papenhulst. Opname, wellicht was het meer een verpleging, want in die tijd kwam hij toch vaak op bezoek bij Marius de Leeuw in Vught.
Marius de Leeuw, vaak bekend van glas in loodramen.. foto's © paul kriele, 11 april 2013.

Terwijl er in de bovenzaal werken hangen van tijdgenoten van Domien, die in Antwerpen Nic heette en na zijn terugkeer in 1939 die naam omzette in Domien, heeft Schrover de kelder bestemd voor meer eigentijds werk van Jan Krul en Mario Dijsselbloem.

Mario Dijsselbloem.
foto's © paul kriele, 11 april 2013


Judith Rosema [2011]  foto's © paul kriele, 12 april 2013.

De expositie in De Boo duurt t/m 19 mei 2013.


Terug naar boven