Piep & Blaoslust neemt een loopje met... o,a, Groenewoud

Printerversie
Gepubliceerd op: 04-03-2014 | Gewijzigd op: 15-03-2014

Traditiegetrouw vond dinsdagmorgen - 4 maart 2014 – wederom een uitvoering plaats van Piep en Bloaslust.
Officieel is het een jaarvergadering van de Kring Vrienden Oeteldonk [KVO], die dan ook met een ledenbijeenkomst in Café Mijn Tante in de Korenbrugstraat begint.

Op de agenda staan de gemeenteraadsverkiezingen,waaraan de KVO met lijst 11 deelneemt. 

De locatie
op de Wolvenhoek bij Café De Graven van Leuven
. -Cees Slegers, tekstschrijver, voorzitter en spreekstalmeester van de Kring Vrienden Oeteldonk [KVO].
-Rechts: De Wolvenhoek, de locatie waar zich op dinsdagmorgen 4 maart 2014 deze Oeteldonkse comedie afspeelde.
Rechts de kieslijst met de 26 kandidaten.

foto's © paul kriele, 4 maart 2014.

Hoogtepunt is altijd de ‘Comedia dell Oeteldonk’, zoals wij die opvoering maar noemen, een blijspel waarin personen en zaken in Oeteldonk en soms ver daarbuiten, op de hak worden genomen. Dat ludieke ‘theater’ wordt afgewisseld door liedjes en muzikaal repertoire van de Philharmonie Phanphare van Piep en Blaoslust olv Jeroen van de Laar.’

Voorzitter van de  bijeenkomst, tevens tekstschrijver en spreekstalmeester, is Cees Slegers die fysiek en qua acteren de rode draad vormt in dit jaarlijkse, unieke, carnavaleske item van Oeteldonk. Het trekt dan ook telken jare meerdere bezoekers.
De locatie was dit keer het pleintje op de Wolvenhoek voor het Stadskantoor bij ‘de Graven van Leuven’, die na afloop de spelers en muzikanten op een fris glaasje bier trakteerde. Tot hilariteit kreeg de opvoering te maken met passerende transferiabussen die netjes bleven wachten tot het spel- na een uurtje ongeveer - gedaan was.

De transferiumbus die er door wilde, maar toch rustig wachtte tot het einde. 

foto © paul kriele, 4 maart 2014.

Zoals gezegd ook de uitvoering stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Voorzitter Cees Slegers startte dan ook met de presentatie van de 26 kandidaten, die ook op een grote Kieslijst  stonden geafficheerd. Ze waren ingedeeld in de soorten muziekinstrumenten: trombones, ’t riet, slagwerk fluitisten en trompetters en  de trommelaars en accordeonist. 



Vlnr.: Wendela Wendelaar, Frans van Eijndhoven, Tamara van den Bergh.
vlnr.: Titus van Hooff, Marieke Zijlmans, Rieneke van de Laar en Christel.

foto's © paul kriele, 4 maart 2014.
vlnr. Wim van Aarle, Leon Rücker, Karin van Gent en Jeroen van de Laar.
vlnr.:
Gerry Houdijk, Unkel Ben, Paul Smits en Paul van de Laar, olv de Chef Eindes Cees Slegers [niet op deze foto
]. 

 

Links: Accordeonist Joerind Josemans die aangemoedigd wordt door Cees Slegers.
Rechts vlnr: Hein Trimbos, Marieke van de Laar en Emiel Blom.
Nog vergeten waren: Joris van den Bergh en Dick van Ingen

 

Dick van Ingen

Het Piep & Blaoslusttheater
Na het voorstellen begon het feitelijke theater. Gedeelten van het ochtendoptreden van de Philharmonie Phanphare werden afgewisseld door cabareteske voordrachten van Slegers.


Voorzitter,
hier spreekstalmeester Cees Slegers.



Slegers begon met de Amsterdamse stadsfiguur Hadjememaar’, een persoon, die  zich met zijn hondje meestal ophield in het Vondelpark. Den Bosch kende niet een dergelijk persoon. Den Bosch zijn ze tegen de hondenbelasting en dat brengt Slegers op een bekend artistiek figuur, in de persoon van Duke Burgerhof. Wiens lievelingslied was ‘Nooit, nooit, nooit neem ik een hondje, liever syfilis of gonorroe, dan een teefje of een reu’.. Maar dit was een te ordinaire tekst om hier te gaan zingen en daarom werd het:

‘De heren in de stad die hebben weer eens wat. 

Wat hebben ze uitgevonden Belasting voor de honden.

Dus juffrouw pas op je hondje, er komt een diender aan, die wil je hondje slaan’.


Dick van Ingen en echtgenote Karin van Gent  zingen en spelen het liedje over de hondenbelasting.

foto © paul kriele, 4 maart 2014.




Na dit liedje verwees spreker naar de plannen om op de Markt een Put plus een Kapelletje te gaan plaatsen. Bijna versprak Slegers zich door de voorletters te verwisselen.. Er komt in en zuil ook een mariabeeldje bij te staan. Men kan daar voor een euro dat nisje laten draaien. En weer voor een euro kun je het in het puthuis laten sneeuwen. 

Mariakapelletje en puthuis.

De KVO denkt er over om over de Markt een plastic stolp aan te brengen, waarin het ook regelmatig kan sneeuwen.

De Kleine Middenstand
Slegers bracht op de vergadering, want dat was het feitelijk, een nieuw punt in, namelijk hij wilde Kleine Middenstand terug op de Markt. Te beginnen met De Kleine Winst… En op de mèrt daar woont een bakker en die warme bakker bakt elke dag om 9.00 en om 15.00 uur een krentenmik. En die bakker heeft een sik en die sik kreeg op zijn mieter met een grote krentenmik. En zo komt Segers uit bij de geit die hij als de zondebok ziet voor al jullie kwaad…. Vanzelfsprekend dat de muziek dit liedje ‘Op de hoek daar woont een bakker ‘ inzet.



Groenewoud, de nieuwe wethouder van Natuur Nog een veelbesproken item dat Segers uit de krant heeft gehaald is:  Groenewoud. Nu komt die familie wel vaker voor in zijn comedia’s..  Slegers komt bij Groenewoud omdat hij las dat de gemeente buitenplaatsen wil gaan inrichten, eentje ervan heet Het Groenewoud…

Geoffrey Groenewoud..



En dan benoemen wij, als we de verkiezingen winnen, Geoffrey Groenewoud tot wethouder van Ruimtelijke Ordening en Natuur. Groenewoud laat geen pandje ongemoeid. Ze staan er verloederd bij met bomen er op en klimop er langs. Bij Groenewoud is alles met liana’s dicht geroeid. Deze wethouder geeft dat onroerend goed terug aan de natuur.. 

 De makelaar Daarop volgt een liedje over makelaars dat gezongen wordt door Karin van Gent en begeleid door Dick en Gerrie van Ingen: ‘Daar in het Groene Groene woud daar in het Dieze dieze woud’



 Leeg Huis van bewaring Het was de KVO ook al opgevallen dat er grote leegstand heerst in de stad, met name aan de Zuidwal. Daar staat het hele complex Spinhuiswal leeg. Ze mogen er van alles van maken, maar geen bordeel. Wel iets met onderwijs en cultuur.

Het lijkt me wel iets voor de KVO, aldus Slegers.' Dan maken we van het Paleis van Justitie een partijgebouw en daar wordt de regentenkamer van de presidenten van het Hof het  kabinet voor Bianca en mij. Het Huis van Bewaring bestemmen we voor de dissidenten in de partij.

Slegers in de roddelbladen Plots springt vanuit het publiek Joris van den Bergh naar voren en roept: ‘Cees staat in de roddelbladen breeduit geportretteerd. ‘Hij zou het met een ander gedaan hebben..’. ‘De pers,’ zo roept Van den Bergh, ‘is hier ook al aanwezig en Theo Verbruggen van de NOS komt zo meteen een reportage maken.’ Die roddelpraat is de opmaat naar  het liedje ‘Cinderella’ van Esther en Abraham Ofarim. De muziek komt onder meer van Andé Berkhout en Nico op het  wasbord… 

Boven: Uit het publiek opgedoken:
Joris van den Bergh kwam met het onheilsbericht dat Slegers vreemd was gegaan en dat de roddelbladen daar achter waren gekomen. De pers is hier aanwezig, aldus Van den Bergh..

foto's © paul kriele, 4 maart 2014.
 
   

Het laatste onderwerp, een zeer heikel aspect, dat al 30 jaar leeft in de stad, is de annexatie van Vught. Cees had daarover pas met Roderick van de Mortel gesproken. De KVO wil dat binnen 5 jaar bereiken. Slegers:’ We maken dan van het Bossche Broek Central Park en van de Pettelaar Maurick. Alles wordt zo een beetje verschoven,’  legt de voorzitter uit. ‘En dan wordt Vught het nieuwe Bossche Zuid.

Het is intussen zover dat er sprake is van een gekozen burgemeester en ik hoef jullie niet te verklappen wie dat wordt.. Het gaat tussen  ‘hum‘ of ik… !’ 

-Rechts naast Cees Slegers, de muzikanten Nico en André Berkhout
-Onder de slot potpourri met 'Houd hem vast' en 'Janus pakt h'm nog een keer..'.
-Linksonder: de transferiumbus kan eindelijk zijn parcours vervolgen
. Er stonden  intussen al 4 bussen te wachten., met een passagier die maar uitstapte en de voorstelling kwam bijwonen...
-Onder: Rachel [de vrouw van Jeroen] van de Laar in haar onweerstaanbare japonact..

foto's © paul kriele, 4 maart 2014.

De apotheose -nog voor de aanrijdende stadsbussen-  was een potpourri van ‘Janus pakt hem nog een keer’ en ‘Houdt hem vast, houdt hem vast’,  wat slaat op de zojuist besproken gevangenen..


 



Terug naar boven