Diezekade: OfficiŽle start van Bossche Waterweek

Printerversie
Gepubliceerd op: 14-09-2017 | Gewijzigd op: 15-09-2017

Op de officiele aftrap van de Bossche Waterweek, die komend weekeind gaat plaats vinden, was de vlootschouw een van de onderdelen die door het weer  niet doorging. Maar de opening was er niet minder feestelijk om. 'Het evenement heeft zijn plek al gekregen,' zei Kristi Bol van de werkgroep DOK073 van de Conceptbouwers, de organisatie die achter de ontwikkeling van voorheen De Heus als nieuw cultureel [uitgaans-]centrum staat.

Wethouder Huib van Olden, die de opening verrichtte,  probeerde met een grapje  ‘de waterige dag’ weg te poetsen: ‘Alles wat van  boven komt is vriendelijk.  Dat kan ik als CDA- gerust zeggen…’. Deze BWW is een opmaat naar de toekomst en dat smaakt naar meer. Af en toe gaat het wel eens goed en af en toe ook wel eens fout.  De lol is in ieder geval het avontuur. En als  ’s-Hertogenbosch  houden we van water. ’ 

Schout bij nacht [ambassadeur
van de waterweek] Roger
Schouten introduceerde de 'Schouten
bij Nacht' van de Bossche Waterweek.


 
De vlag met het logo van de Bossche Waterweek.

foto's © paul kriele,  21 augustus [r.] en14 september 2017.
 

Met meerdere partners, onder wie Wim van der Steen, de voorzitter van Maritiem is een gecombineerd waterweekfestival opgezet.  Naast Maritiem brengen zij een meer dan 40 wateractiviteiten, zoals de rubber botenparty, het waterpistolen gevecht om het Guinessbook of Records, de zeemanskoren, een schippersbal, foodfestival ‘Zilte zondag’ bij roeivereniging De Hertog,  diverse muziekoptredens [o.a. Popkoor tune en Shantykoren],  badeendjesrace, drakenrace, Swim to fight cancer, een jazz -zondagmiddag  en de mini botenshow.  Jaarlijks hoogtepunt is de vrijdagse vuurwerkshow rond de Citadel.

‘Het gaat erom elkaar te verbinden en energie over te brengen,’  zei de voorzitter van Maritiem’, Wim van der Steen, die zelf een verwoed surfer en zeiler is. ‘Maar ook de sportiviteit en de kennis van en wetenschap over water, zoals dat vanmiddag op de  werkconferentie ‘Het weerbericht van 2050’.an de orde kwam,  met als partners het Waterschap Aa en Maas en de gemeente, komt op dit waterfestival aan de orde. Maar het uiteindelijke doel is ’s-Hertogenbosch als waterstad  op de kaart te zetten.

Schout bij nacht
Roger Schouten introduceerde de pas aangestelde Schouten bij Nacht, die de ambassadeurs worden van de BWW.
Onder hen zijn: burgemeester Rombouts, watergraaf Peter Glas, Yvonne Moerman, Mechtild Stultiens, Caroline Angevaren, en kampioene wakeboarden Eelke Bokelma  en Karin Rademaker. 

Via  de Bossche waterweek app  vindt u het programma. Bij elk event kunt u live inchecken om Maritiemstrepen te verzamelen, die op hun beurt kans bieden  op een prijs.

Op dit driedaags festival is aan de Tramkade het pop up restaurant  Yes Chef olv Quintus te Duits [Méridien] geopend. Daar gaan culinair en cultureel talent samen. Zie www.yes-chef.nl

Overigens werd de prima catering op deze start verzorgd door CuHaBo, de afkorting van Culinaire hardwerkende Bourgondiërs. 

Bericht van 4 mei 2017: Bossche Waterweek grootste waterevenement van 't land.
Van 14-17 september 2017 vindt De Bossche Waterweek plaats. Dat is een evenement, geheel verspreid in de stad, maar steeds op bij, of vanaf het water. De stad kent velen ’wateren’,  behalve de drie rivieren, ook plassen,  de Binnendieze en en de [oude] Havens.

Wim van der Steen, general manager van
Mövenpick Den Bosch is sedert 2016
 
voorzitter van Maritiem 's-Hertogenbosch

en een van de kartrekkers van De Bossche Waterweek. 


foto © paul nkriele, 16 december 2015.
........................................................................................................................
 

Het Bureau Bossche Waterweek met de nieuwe voorzitter van ’s-Hertogenbosch Maritiem de Conceptbouwers Maritiem Wim van der Steen, Kirsti Pol van de Conceptbouwers  en Geert Das van DOK73 en Marijn Roelofsen  van Marijn Producties zetten een evenement op dat de stad als waterstad van lokaal tot internationaal op de kaart gaat zetten en promoten.

 Daartoe worden een site [debosschewaterweek.nl/ nog niet actief!] een app gelanceerd, die behalve informatie aan de bezoekers, ook info geeft over publieksstromen en gedrag. Het evenement dat zich dus in de hele stad af speelt, wordt breed gedragen, bijv door de winkeliersverenigingen, maar ook door bestaande organisaties als watersportverenigingen [oa. WV Neptunus] ,De Rubberbotenparty, de Tramkade [waterfeest/ Harbourparty], Swimtofightcancer,  Maritiem en de City Marketing van de stad ’s-Hertogenbosch. 

Vanaf half mei start de promotie en publiciteit van dit evenement, dat in 2017, na een eerste editie, zal uitgroeien tot een negendaags festival. De stichting wil niet alleen een groot evenement opzettenmaar ook ‘water’ en de gebieden er om heen versterken. Die brede visie zou de stad zelf moeten uitdragen, maar het blijft vaak hangen op korte termijnplannen,  licht Wim van der Steen toe.

In 2012 was er al een ludieke presentatie van de Bossche Waterweek met een invulling van het GZG-terrein met een Theater aan het water, een stadshaven en een toeristische vaarroute en een markt aan het water...  Maar in september  2017 pakt de stichting groots en breed uit. Want ook de horeca en het hotelwezen is nauw betrokken bij dit meerdaags festival. Want het versterken van de logies  in de stad is ook een van de uitgangspunten van de Bossche Waterweek. 



Terug naar boven