Zoeken
Bomen geplant op gereconstrueerde Orthenseweg /Aartshertogenlaan
Printerversie |
Op maandag 23 november 2020 is gestart met de laatste fase van de herinrichting van de kruising Aartshertogenlaan – Orthenseweg.
De speerpunten die daar tot uiting komen: meer ruimte voor fietsers, gebruik van slimme techniek in verkeerslichten en er is meer ruimte voor groen.
In deze laatste fase worden bijna 100 Hollandse linden geplant. Wethouder Ufuk Kâhya die met een buurtbewoonster Ihya van Asten zand bij de eerste te planten boom gooide: 'Den Boscjh maakt werk van duurzame mobiliteit. Betere bereikbaarheid gaat er hand in hand met schoon en slim vervoer. Dat toegankelijk is voor iedereen. Dat zie je ook terug bij deze kruising”. Op deze voorrangskruising wordt gemaakt van slimme verkeerslichten die op zonne-energie werken. Ze zijn bevestigd aan ‘cradle to cradle’ gecertificeerde masten. Ofwel aluminium masten die tot 95% recyclebaar zijn.
De omliggende wijken en het winkelcentrum zijn beter bereikbaar geworden en door een compactere kruising zijn de busbanen opgeheven. Hierdoor is er meer ruimte voor de fietser en voor groen.
De kruising is ook de entree van de binnenstadsring. Minder asfalt en meer groen minder CO2 uitstoot] geeft de weggebruiker ook het gevoel dat hij de stad in rijdt en de rijstijl daarop moet aanpassen. Bij hevige regenval houden de bomen ook water bij en geven schaduw bij hitte.
De verwachting is dat alle bomen eind november in de grond staan.
Foto-impressie reconstructie Orthenseweg- Aartshertogenlaan-Akeleistraat foto's © hands dirkse 21 juli 2020.
..... |
-Hierboven: De nieuwe situtatie op de kruising Orthenseweg-Akeleistraat met de insteek naar de kruising vanaf de Akeleistraat. -Hieronder: Dezelfde situatie maar dan voor kruisend verkeer. -Onderaan: De oversteekplaats voor voetgangers en fietsers aan de Noordkant van de kruising. foto's © hans dirkse, 21 juli 2020. |
..... |
..... |
.... |
De nieuwe afslag ter hoogte van restaurant Heinde en Verre [voorheen Metropole]. foto's © hans dirkse, 21 juli 2020. |
........ |
Bericht van 15 juli 2020 Wethouder Ufuk Kâhya opent symbolisch -op werkbezoek - reconstructie Orthenseweg
Gezien de belangstelling van de partijen die aan dit drie maanden lange karwei hebben meegedaan leek de ceremonie op woensdagmiddag 15 juli 2020 meer op een officiële opening van de reconstructie van de kruisingen en wegbanen van Orthenseweg-Aartshertogenlaan-Akeleistraat.
....... |
Kruising Orthenseweg-Akeleistraat-Aartshertogenlaan. De betrokkenen, omwonenden en de pers in afwachting van de komst van wethouder Ufuk Kâhya. Op de rug gezien 'de magsiche man van de verkeerslichten', aldus de wethouder, die verwees naar Eric Greveldingen. Rechts van hem met tas Roel Scholten van de aannemer Vialis [VolkerWessels]. foto © paul kriele, 15 juli 2020. |
De echte afronding van een ingrijpend karwei met onder meer interessante [slimme] verkeerslichten gebeurt pas komend najaar als een serie van 50-60 bomen worden geplant. De handeling door Ufuk Kâhya van het aanzetten van de verkeerslichten op de kruising Orthenseweg-Aartshertogenlaan, behoorde feitelijk tot zijn werkbezoek, mede gezien zijn portefeuilles Mobiliteit en Duurzaamheid.
Vandaag is het project, al voor het verkeer uit de stad [Citadellaan] en Zuid [o.a. het station] voor meer dan de helft afgerond. Aanstaande vrijdag gaat ook de verkeersbaan voor het verkeer Noord-Zuid open.
Wethouder van Duurzaamheid en Mobiliteit
De wethouder sprak te midden van deze werklieden, burgers en uitvoerders onder meer dat we met deze oplevering een stap zetten in een betere bereikbaarheid, waarin groen en leefbaar centraal staan. Daarom is dit voor de gemeente een belangrijk project. Dat aspect zit hem in de verkeerslichten die hun energie krijgen via zonnepanelen. En door de verkeerslichten die aan voetgangers en fietsers groen licht geven en door de techniek in die ‘slimme’ verkeerslichten die horen, zien en voelen. Daarmee zijn ze ook voor de slecht zienden een uitkomst en geven hen een veilig gevoel in het verkeer.
De eerste van deze slimme verkeerslichten, die ook een buzzer [drukknop] hebben, werden al op de kruising Graafseweg-Lagelandstraat geplaatst, aldus Ufuk Kâhya. Die nog eens aangaf dat deze snelweg door de reconstructie is omgebouwd tot een veiliger 30 km zone.
...... |
-Hierboven: Toespraakje op de kruising Orthenseweg-Aartshertogenlaan door de wethouder van Duurzaame Mobiliteit Ufuk Kâhya. -Onder: Het moment waarop de wethouder op aanwijzingen van 'de magische man van de verkeerslichten' bij de gemeente Eric Greveldingen, in de meterkast de juiste knop indrukt zodat de installatie in werking wordt gesteld. foto's © paul kriel,e 15 juli 2020 |
...... |
Bij de meterkast vol elektronische/digitale snufjes drukte de wethouder op aangeven van 'de magische man' op gebied van verkeerslichten bij de gemeente, Eric Greveldingen, op een van de knoppen, waarmee hij de installatie van oranje naar werkende verkeerslichten omschakelde.
Op dit werkbezoek van de wethouder van Mobiltiet en Duurzaamheid Ufuk Kâhya waren verder van de gemeente aanwezig Eric Greveldingen [afdeling Verkeerslichten], Jan Sier afdeling Leefomgeving en van de aannemer Vialis/ Volker Wessel] Roel Scholten en van Hoeflaken [leverancier van verkeerspalen en de verkeerslichten]. Ook de wijkmanager Marie Louise Claessen was present.
Terug naar boven