JBZ: Willy Spaan naar Leids Universitair Medisch Centrum

Printerversie
Gepubliceerd op: 17-12-2014 | Gewijzigd op: 17-12-2014
dr. Willy Spaan de bestuursvoorzitter van het Jeroen Bosch Ziekenhuis wordt per 1 mei 2015 voorzitter van de Raad van Bestuur van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Willy Spaan is zorgmanager van het jaar 2014 en heeft de kwaliteit van de zorg in het JBZ tot hoog niveau gebracht.
Prof dr. Willy Spaan begon per 1 januari 2008 als bestuursvoorzitter van het JBZ.

Dr. Willy Spaan  nog tot 1 mei 2015  voorzitter RvB
van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Willy Spaan was eerder afdelingshoofd medische microbiologie en divisie voorzitter in/van het LUMC.
Ook is hij daar parttime hoogleraar Medische Microbiologie.
 

 
Voorzitter Peter Beckers van de Raad van Toezicht zegt: 'Wij betreuren het vertrek van de heer Spaan. Hij wist medici, staf en overig personeel met elkaar te verbinden en in hun kracht te zetten zonder zelf op de voorgrond te treden. Willy gaf ons elan en het is zijn grote verdienste dat hij de kwaliteit van de zorg op het hoge niveau heeft gebracht waar wij nu zijn. Spaan  heeft met zijn gedreveheid bijvoorbeeld een "no-blame" veiligheidscultuur ingevoerd waarin incidenten en calamiteiten zonder terughoudendheid gemeld kunnen worden”.

Willy Spaan ziet de nieuwe functie als een unieke kans die sterk aansluit bij zijn idealen en ambities: ”Mijn hart ligt bij het JBZ, maar ik kon deze kans niet laten lopen. Het LUMC is zo’n mooi top ziekenhuis en behoort bovendien tot de top van de Europese medische onderzoeksinstituten. Ik vind het een ongelofelijke mooie uitdaging om hier als bestuurder en wetenschapper verder vorm aan te geven ”. Willy Spaan kijkt met veel plezier terug op zijn periode bij het JBZ: “Ik ga het JBZ missen. Ik hou van dit ziekenhuis met haar mensen. Ik heb hier met zoveel passie en gedrevenheid gewerkt om de kwaliteit en de veiligheid van de zorg op een hoger niveau te brengen”.

Als bestuursvoorzitter heeft Spaan kwaliteit tot leidend principe van de zorg gemaakt. Hij zet zich onvermoeibaar in voor het creëren van een actieve en open patiëntveiligheidscultuur.
Spaan heeft de zes dimensies van kwaliteit (veiligheid, patiëntgerichtheid, effectiviteit, efficiency, tijdigheid en gelijkheid) als bedrijfsstrategie in ons ziekenhuis geïmplementeerd.
 



Terug naar boven