Zitting Jeugdparlement met vragen over veiligheid, cultuur en pesten

Printerversie
Gepubliceerd op: 17-06-2016 | Gewijzigd op: 17-06-2016
Vrijdagmiddag 17 juni 2016 kwamen in het Bestuurscentrum afgevaardigden van enkele basisscholen bijeen om zoals volwassen politici te praten over eigentijdse onderwerpen die de jeugd raken. Het was de tweede keer dat dit Kinderparlement bijeen kwam. 
Jasper van 't IJzeren Kind en  Brechje van Kind Centrum [KC] Sterrenbosch in Maaspoort leidden als dagvoorzitters de vergadering in het Bestuurscentrum.
Deelnemende scholen waren: Jenaplanschool Antonius Abt, scholen aangesloten bij Signum, de Leijestroom en de ATO-scholenkring.

-Links: De raadszaal van het Bestuurscentrum,
die dit keer door het Kinderparlement  werd benut.
-Rechts De bestuurstafel.  Middenein de dagvoorzitters Jasper en Brechje en Bestuursvoorzitter  Hans Tijssen.

foto's © paul kriele, 17 juni 2016.

Na een officiële opening met de hamerslag van de twee jonge voorzitters en na een welkom door voorzitter Eric Logister, die vragen van ‘de parlementsleden’ beantwoordde, werd er onderling en met sturing van twee jonge dagvoorzitters, Jasper en Brechje gesproken en gediscussieerd over de veiligheid rond het schoolplein, Engelse les, wensen over speelgelegenheid, muziek in de les en pesten.

De wetouder legde eerst uit hoe het er in de volwassenwereld tijdens een raadsvergadering aan toe gaat en hoe in die raadsvergadering burgemeester Rombouts, met als hulpen de wethouders, de zaal met politici voor zit. Door met elkaar te praten hebben zij invloed hoe je de stad kunt besturen.

-Rechts: Eerst werd de vergadering met
een hamerslag geopene. Dat deden uiteraard 
de  dagvoorzitters Jasper [l.] en Brechje [r.].

Middenin  bestuursvoorzitter Hans Thijssen.

-Onder: Daarop werd -als officiële start -
de overeenkomst getekend.
Op de rechter foto houden bestuursvoorzitter
Hans Tijssen en voorzitter Eric Logister
de ondertekende overeenkomst omhoog.

foto's © paul kriele, 17 juni 2016.

Engels op school
Op de gemeentebegroting was geld gereserveerd voor een project Engelse les op de Hobbit. De meeste parlementsleden hadden graag vroeg Engelse les, maar er waren ook twee tegenstemmers die Engels in groep 1 te vroeg vinden. Pepijn gaf een voorbeeld hoe hij Engels had geleerd. Pepijn illustreerde zijn verhaal met door hem getekende platen..

Verkeer en veiligheid

Verkeer en veiligheid bleek een belangrijk onderwerp omdat het de kinderen raakt. Ouders nemen nog steeds een auto bij het ophalen en wegbrengen van hun kinderen. Er wordt ook rond scholen te hard gereden. Dat leidde bij de wethouder tot een oproep om niet te hard te rijden of nog liever de auto thuis te laten staan.
Logister:’Vraag aan het schoolbestuur om de veiligheid rond school te bevorderen en doe mee met het Brabant’s verkeersveiligheidslabel.’

De jeugd-parlements leden.

Onderwerp Cultuur en museum
Jasira en Aya kwamen de resultaten vertellen –gezien vanaf de vorige bijeenkomst- van dit onderwerp museum. Hun klas was naar het Noordbrabants museum geweest en ook naar Kamp Vught. Beiden vroegen om een budget ‘Cultuur’ voor hun school, maar daar kon wethouder Logister vanwege de vele uitgaven niet positief op antwoorden. Maar, zo zei Logister, ‘Het Nederlands parlement gaat er werk van maken om voor meer muzieklessen op scholen te zorgen.’
Er volgde een tip om anders de Leerlingenraad in te schakelen om bijv. voor instrumenten te zorgen.
Op nadrukkelijk verzoek van De Springplank werd het aspect cultuur op de agenda gezet omdat zij vinden dat cultuuronderwijs gehandhaafd dient te blijven.

Eric logister vertelde dat er 15.000 kinderen de expositie over Jeroen Bosch hadden bezocht. De meeste kinderen in de zaal waren er ook geweest.
-Boven: Met behulp van schoolplaten werd een verhaal verteld. Dat werkt heel goed in de Nederlandse taalles zo lieten Eira uit Zweden en Ahmed uit  Syrie blijken.
 Zij hadden op die manier in korte tijd 
Nederlands geleerd.

-Links: Voorzitter Brechje -en ook Jasper-
stellen zich voor en gaan de zaal
in om de parlementsleden te bevragen. 

foto's © paul kriele, 17 juni 2016.

Spelen op het schoolplein
Uitgebreid werd stilgestaan bij speelgelegenheid op scholen. Daar kwamen allerlei ideeën over oprijzen, zoals zelf sponsoren, meer ruimte maken, liever gras dan stenen, ook kleinere spullen regelen.

Als slotonderwerp kozen de dagvoorzitters ‘Pesten’. Dat pesten werd door de parlementsleden zelf ook ervaren en ook gezien op hun school. Er werd volmondig gereageerd op de vraag of zij, als ze pesten zien, dat dan ook aan de onderwijzer[-es] melden?
Bestuursvoorzitter HansT ijssen wees op diverse programma’s die er over pesten bestaan, zoals ‘meidenvernijn’ en ‘wishtraject’. Het ministerie van Onderwijs wil dat scholen afspraken maken over de aanpak van, resp. het omgaan met pesten.

Aan het slot van deze bijeenkomst van het jeugdparlement werden drie commissies gevormd: Pesten, Muziek en Spelen op het schoolplein.

Afronding door wethouder Eric Logister
Eric Logister zag, vergeleken met de vorige keer, dat er dit keer meer discussies plaatsvonden . De wethouder adviseerde om de punten met de Leerlingenraad en met de directeur van de school te bespreken. ’Laten we er onze schouders onder zetten,’ aldus Logister. Tijssen: ‘Dat is de winst van deze middag.’
 


Terug naar boven