Nieuw theaterontwerp: glazen gevel/foyers geven zicht op Parade

Printerversie
Gepubliceerd op: 12-09-2019 | Gewijzigd op: 12-09-2019
Nieuw [voorlopig] ontwerp TheateradParade  voor theaterdirecteur  Gijsje van Honk'" een  Paradepaardje'
Donderdagmiddag 12 september 2019 heeft wethouder Huib van Olden, als portefeuillehouder samen met theaterdirecteur Gijsje van Honk en Patrick Fransen van het voor het nieuwe theater aangewezen architectenbureau NOAHH een toelichting gegeven op het nieuwe [voorlopige] ontwerp voor een nieuw theater aan de Parade.
 
.....
Twee maal de voorzijde van het nieuwe TheateradParade met ook
weer veel glas om de band/kontakt met de Parade uit te stralen.
Rechts vooraan, waar mensen staan,  komt een van de twee inritten
voor twee vrachtauto's. De ander voor de
nieuwe Pleinzaal [Paradezaal] komt achteraan op de foto,  om de hoek.
De foyers hebben allen uitzicht op de Parade. Er is op elke etage ook een terras
.

foto's © NOAHH  Network Oriented  Architecture.
......


Afgeleide en voortzettingen van het eerste [voorlopige] ontwerp zijn de ruimschoots aanwezige foyers van souterrain tot aan het [glazen]. De foyers zijn ook nog eens apart schakelbaar, zegt architect Patrick Fransen van NOAHH. Die foyers, soms als een uitloper [met bar] van de Pleinzaal, die Paradezaal gaat heten, geven met de glazen geveldelen de relatie aan met de Parade. Vernieuwend Zeker vernieuwend is dat de zaal, die 921 zitplaatsen heeft, met een VIP-loge [15 m²] is uigerust. Maar nog belangrijke is dat het toneel meet 16x 20 m [voorheen 11 x 12 m] meet.’Dat is uniek voor theaterland,’ aldus Honk.

En vernieuwend is dat de omlijsting, waarachter de rode toneelgordijnen hingen wegvalt. Zo ontstaat er een meer open inkijk op het toneel.
Dankzij de grotere afmetingen zijn nu ook ook grootse producties, zoals musicals, opera’s en balletuitvoeringen mogelijk. Door die omlijsting weer terug te plaatsen maakt dat een voorstelling met een cabaretier of solo zang intimiteit uitstraalt.

Voortzetting eerste ontwerp Een voortzetting van het eerste ontwerp is de vrachtwagentoegang: eentje rechts naast de ingang met een glazen pui voor twee vrachtauto’s en eentje links van het theater voor een vrachtauto die met een lift naar de etage [Paradezaal] gaat. Dit aspect heet officieel ‘Correctieaanpassing’, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig was, zo licht de projectleider Peter Zwart toe. De garderobe, zoals ook in het eerste ontwerp, bevindt zich in het souterrain. 
Meerderen multifunctionele ruimten Interessant is het element dat past in het [zakelijk] benutten van nog meer ruimten in het gebouw, zoals een auditorium [10x12m]  in het souterrain [kelder] , voorheen de filmzaal [toegang ook apart in het souterrain], die ook als foyer of vergaderzaal of wat ook te gebruiken is. De vrachtruimte naast de hoofdingang, die een transparant[ glazen], maar ook een af te sluiten gevel heeft, is als foyer ook voor andere, bijv. feestelijke zaken te gebruiken.
Theaterdirecteur Gijsje van Honk licht toe dat ‘… wat de programmering betreft naast het reguliere aanbod, ook ruimt is voor groepen uit de stad met name jongeren, zoal Urban- en Dancegroepen. Dat zit in ons bedrijfsplan waarmee we binnenkort naar buiten komen. Het wordt een open - 24 uurs theater. De ambities die we hebben moeten wel passen binnen de financiële kaders. Het is ook zo dat we af moeten van het beeld ‘pluche’, dat het theater uitstraalde,‘ zegt de directeur.
De Paradezaal met 480 zitplaatsen en met een tribune die in het plafond weg schuift, zegt Honk, is voor mij het Paradepaardje van het nieuwe theater.
 
Architect Patrick
Fransen van NOAHH.

foto © paul kriele, 12 september 2019.
...................................................
 

Het ontwerp van NOAHH architecten is duidelijk mede door de ambities en wensen van theaterdirecteur Gijsje van Honk tot stand gekomen. Daarbij spelen de verbinding naar de stad open foyers, binnenkomen van licht en het multifunctioneel gebruik [van enkele ruimten] en een programmering afgestemd ook op groepen[jongeren uit de stad. Die elementen maakt, met de twee terrassen aan de voorzijde, een 24 uurs gebruik ook werkelijk uitvoerbaar. Daarom spreekt Van Honk ook over een festivalgebouw.

Trage besluiten Gijsje van Honk noemt als excuus voor de- voor sommigen- trage besluiten dat er naast afstemming met elkaar en onze wensen/ambities veel aspecten moesten worden doordacht, zoals hoe het gebouw gelijktijdig te gebruiken, de variëteit aan publiekstromen en dat de programmering meer is dan het landelijk aanbod en ruimte geeft aan stedelijke mogelijkheden. Dat alles werkt erg inspirerend en verruimt je blik op de toekomst’.
Wethouder Huib van Olden: Vandaag nog ontvangen de raadsleden dit nieuw voorlopig ontwerp en vanavond is er een besloten informatie voor de omwonenden belegd. Uit dit voorlopig ontwerp maakt de aannemer zijn definitief ontwerp. Dan kan in 2020’, na theaterfestival Boulevard en De Vuelta, gaat het theater dicht en kan dat najaar de start gemaakt worden met de sloop en in 2021 volgt de nieuwbouw.

Terug naar boven