Nieuwe wending in keuze nieuwe schouwburg

Printerversie
Gepubliceerd op: 29-09-2011 | Gewijzigd op: 30-09-2011
De nieuwbouw van een schouwburg heeft bij veel partijen de voorkeur voor de locatie Parade. Daar is veel voor te zeggen ware het niet dat..
Een schouwburg hoort in de binnenstad thuis, waar je bij een avondje uit ook andere voorzieningen bij de hand hebt.
Maar zoals eerder bericht: een nieuw –modern – theater kan met de eisen die er liggen, amper of niet op de oude locatie worden gerealiseerd.
Een serie van tijdelijke [tot 2015] huurders.

foto's © paul kriele, 8 juni 2009 [r.] en 18 april 2011[boven].
Het KPN-complex aan de Prins Bernhardstraat van de belegger/projectontwikkelaar Boelens/De Gruyter. Het is nu nog tijdelijk verhuurd aan aan KPN gerelateerde firma's, maar vanaf 2015 staat het op de nominatie gesloopt te worden.

Uitgaanscentrum Paleiskwartier....
Er ligt nog een minderheidsstandpunt van twee meest invloedrijke heren in de stad vóór de keuze van het Paleiskwartier. Daar zal en moet na het echec van bioscoop en hotel nog steeds een publiekstrekker komen.
Het is dan ook een prestigekwestie.
Terzijde: Uitgaan in een Paleiskwartier is een station dat je moet vergeten ! Daar levert een schouwburg in een weiland zonder horeca of wat ook geen bijdrage aan.

De GZG-locatie valt af omdat, zoals ook oud-wethouder Hans Dona aangeeft, ‘..het footplan van een nieuw theater te groot is voor die locatie’. Dona, die o.a. bestuurslid is van de Openbare Bibliotheek, zegt verder: ’Ook reden te meer om er geen schouwburg op te zetten is dat zo’n gebouw overdag een dood ding is’.

Plots doemt er een combinatie op met een optie vóór het KPN-complex aan de Prins Bernhardstraat. Dat complex is al in 2010 in bezit gekomen van de Amsterdamse belegger/projectontwikkelaar Boelens-De Gruyter.
De Bossche combinatie bestaat uit Charles de Mooij [Noordbrabants Museum], Frank Verhallen [Koningstheater] en Ruud van Eeten [Toonzaal].
Hun motieven zijn sterk en duidelijk. Het gemeentebeleid is gericht op de realisatie van een museumkwartier.
In die lijn zeggen de drie: een muziektheater/schouwburg sluit daar op aan. Het vormt mét de musea een concentratie van cultureel getinte voorzieningen.
‘Een samengaan van museum/theater met parkeergarage én een uitgaanscentrum vormt het meest ideale cluster wat je maar kunt bedenken,’ zegt ook Hans Dona.

Enorme omwenteling in menselijk gedrag
Jan van der Putten van de Verkadefabriek hierover bevraagd, vindt dat je eerst naar de bouw, de vormgeving en de functie van die nieuwe schouwbrug moet kijken. ’We staan voor een enorme omwenteling in het publieksgedrag. Dat bepaalt mede hoe je een theater moet gaan bouwen.’
Daarom zet Van der Putten de discussie in een andere volgorde. ‘Het publieksgedrag is bij die keuze van vorm en functie bepalend. Mensen gaan korter vóór het moment van uitgaan kiezen. Ze krijgen nog meer vrije tijd.
Probeer eens vooruit te kijken en rekening te houden met nieuwe ontwikkelingen,’ stelt Van der Putten. ‘Daar zou het gesprek eens over moeten gaan.’

Boven links: Charles de Mooij [Noordbrabants Museum]
Boven rechts: Ruud van Eeten [Toonzaal]
Onder:  Frank Verhallen [Koningstheater].

foto's © paul kriele,  16 december 2009 [l-boven] 12 augustus 2009 [l.] en 30 september 2011.

Trio van cultuur-betrokkenen
De drie De Mooij, Van Eeten en Verhallen beginnen op 19 oktober 2011 met hun lobby in de Culturele Salon olv de discussieleiders Frans van Gaal en Henk Langenhuijsen.
Echter deze drie zullen moeten opboksen tegen de twee meest invloedrijke heren in de stad, te weten Ton Rombouts en onderburgemeester Willem van der Mad. Van der Made is lid van de Paleiskwartier b.v., waarin de gemeente participeert.
Voor de op een na hoogste baas van de gemeente is het dus een prestigekwestie en voor de ander een afscheidscadeautje bij zijn vertrek in 2016. Daarom zit er bij de gemeente haast achter.

Maar de stad zal toch niet blijven zitten met een schouwburg waar, na de voorstelling meteen de lichten uitgaan en de bezoekers een lege parkeergarage achter zich laten?


Terug naar boven