Avond in de bieb met de Opvoedwinkel

Printerversie
Gepubliceerd op: 26-11-2007 De Opvoedwinkel kwam met het initiatief om een avond te beleggen met pubers over Opvoedkunde 0 
Een ouder van 3 heel verschillende kinderen, de moeder Annemie van den Heuvel, vertelde over de ervaringen met haar pubers, waarvan er een PPDnos heeft. Ze hebben moeten leren daarmee om te gaan, ook al betekende dat ze zich vaak aan moesten passen aan de tijden dat het kind toegankelijk was.

-Boven: De Infostand van de Organisator de Opvoedkunde.
-Rechts boven: Martine F Delfos gaf een lezing over Praten met pubers.
-Rechts: Annemie van den Heuvel, een moeder met heel verschillende kinderen, vertelde over haar ervaringen.
 
  -Boven: Betten van MEE in gespre met een Drunense en een Bossch puber, te weten Lex en Jette.

-Links: Een drukke -
door ouders als door deskundigen- 
bezochte avond.

foto's © gerard monté, 17 november 2007.

 Erica Betten van MEE sprak met de twee pubers Jette (uit Drunen) en Lex (Den Bosch) en ze vroeg zich af waarom dit zo'n aardige pubers waren. Jette vertelde dat ze geen moeilijke jeugd gehad heeft, ze vindt zich een blije puber zonder problemen zoals je die in de Libelle kunt lezen. Lex vond van zichzelf dat hij niet moeilijk was, hij heeft 2 katten, een
goudvis en 2 oudere zussen, hij heeft een baantje van 1 uur in de week en verdient dan 3,50 euro. Thuis zijn er wel regels maar die waren niet zo merkbaar.
Ze spraken -met humor- over onderwerpen als alcohol, roken, vakantie, uitgaan om iets mee te maken, kleed- en zakgeld en vriendschap. 

Martine Delfos reageerde aan het begin van haar lezing op de vraag van Erica Betten met over deze twee pubers te zeggen ze de 16 jaar en dus de gevarenzone voorbij zijn. Verder zijn 60-80% van de pubers normaal, niet de pubers zijn het probleem maar dat wat de ouders ervan vinden. Ouders die er overigens allebei moeten zijn voor de kinderen om aardige
pubers te hebben.
Er is ook een verschil tussen het platteland en de grote stad. En deze twee hebben geen spcifieke problemen zoals dyslexie etc.

Probleem is dat de school - zeker bij het Samen naar School - niet aangepast is aan het kind.
We jagen de kinderen steeds meer op tot volwassenen, kinderen zijn wel slimmer maar hebben minder kennis. We leren vooral via de intelligentie, dat is jammer als die tests. We zouden meer moeten letten op leerstrateieën. Bijv. het leren door te doen, zoals vroeger op lts, wat nu niet meer mag.


Terug naar boven