2e dag Monumentendag 2011 met ontbijt, DeGruyterlezing, fietstocht

Printerversie
Gepubliceerd op: 11-09-2011 | Gewijzigd op: 25-09-2011
Op de zondag 11 september 2011 van het Monumentenweekeind 2011 was er in de De Gruyterfabriek [fabriek II] een  fietsontbijt dat nogal een grote belangstelling trok. De naam  was ontleend aan een fietstocht met drie routes, waaronder een 'glasinloodroute'.
Tijdens het ontbijt, dat verzorgd werd door de De Gruyterbrasserie, hield Frans van Gaal, een lezing over De Gruyter. Aanleiding daarvan was het boek over De Gruyter dat Van Gaal op stapel heeft staan en waarin nieuwe gezichtspunten van het Bossche levensmiddelenbedrijf naar voren komen. 
 
Na afloop stapten de wethouders Jan Hoskam en Huib van Olden op een elektrische fiets ter promotie van dit rijwiel anno 2011.

Het riante verzorgde ontbijt dat tijdens een lezing over De Gruyter in de brasserie  De Gruyter werd geserveerd.
foto's © paul kriele, 11 september 2011.


Een De Gruyterlezing door Frans van Gaal
Frans van Gaal  heeft op zijn manier [arbeidsrecht en vanuit een sociaal/maatschappleijke invalshoek] de ontwikkeling van De Gruyter bestudeerd en publiceert er komend najaar een boek over.

foto © paul kriele, 11 september 2011.

De lezing van  de 'Vrij historisch schrijver, zoals Frans van Gaal zich bij deze lezing presenteerde, was so wie so al boeiend omdat Van Gaal nieuwe en originele ingangen oppakt. 

Den Bosch is een echte eet en smaakstad. Als ik in het buitenland kom, haal ik van mijn stad niet Jeroen Bosch of Ricoh aan, maar wel het Heinekenbier dat iedereen kent.. 

Van Gaal koppelde op uiteenlopende manieren De Gruyter met de stad. De Grutyer was uniek in zijn soort.
Ze verkocht alleen producten die ze zelf maakte. Daarmee was ze niet alleen uniek, ook misschien wel de grootste in de wereld in die tijd.  Er waren tientallen productie-eenheden verspreid over fabriek  I [Orthenstraat], II  [Veemarktkade] en III [Parallelweg]. Daarmee kon geen enkel productiebedrijf evenaren. 
Alleen [Dommels-] bier en [Cooijmans- ] advocaat en [Jurgens-] boter maakte ze niet zelf.
Maar in de jaren 20-30 waren er slecht 20-40 producten die ze zelf maakte, maar in de jaren 60-70 zo'n 400-500. 

Wat de toehoorders ook erg aansprak was de conclusie van Van Gaal.  Hij stelde dat De Gruyter een haat-liefde verhouding had met de Bosschenaren. De directie haalde bouwvakkers uit Dordrecht en de streek rond Rotterrdam omdat die nu eenmaal bekend stonden als harde werkers, maar hier vierden ze vaak een 'blauwe maandag'... .

Door de komst van de supermarkt heeft het bedrijf [liever de familie] zich de nek omgedraaid. Men kon het niet eens worden over een groots opgezette super. Daarbij speelde dat er binnen die familie een eenheid moest zijn. Productieman in hart en nieren Lodewijk de Gruijter uit de Peperstraat, die tot 1967 aan het hoofd stond van de firma, kon geen ruzies verdragen, lichtte Van Gaal in zijn- met een powerpoint ondersteunde presentatie toe.

Wethouders op de electrische fiets
Vlnr.: Wethoiuder Huib van Olden, Clemens Bolhaar van de BIM  en wethouder Jan Hoskam.
Ter promotie van de elektrische fiets, en ook als inleiding op drie fietstochten te weten:
- Engelen/ Bokhoven
-Fort Orthen en de begraafplaats Orthen
-en naar de glasinloodkramen in het 'Congrescentrum1931' [voorheen Veemarkt], AVANS en het KW1-College,  
stapten de wethouders Hoskam en Van Olden op een elektrische fiets.

foto's © paul kriele, 11 september 2011.
 

Rondleiding door de De Gruyterfabriek van de jaren 30
De architecten en ontwerpers van stedenbouwkundig Bureau Tarra aan het Brugplein, maar eind dit jaar gevestigd in de De Gruyterfabriek [voormalige jam], gaven een informatieve rondleiding door het complex, dat in ontwikkeling is voor aanstaande innovatieve ondernemers.
Boven Joris Raaymakers [boven- r.] en Jeroen Carels [l.] en Jeroen van de Ven [r.] , als de initiatiefnemer en oprichter van het stedenbouwkundig Bureau Tarra die groepen belangstellenden door de kantoren en productieruimten van het nieuwe De Gruytercomplex rondleidden.

Nu  is fase 3 aan de gang, daarna volgt fase 4 met de inrichting van de buitenruimten en binnentuinen en tenslotte de laatste fase 5, met de aanpak van de opslagloodsen [Safe-opslag] aan de meest westelijke zijde van het complex.

Rondleidingen door ontwerpers en architecten van het stedenbouwkundig bureau Tarra dat ook de algehele renovatie en de herinrichting van het complex onder handen heeft.
BovenJeroen Carels rechtsboven Joris Raaymakers en rechts Jeroen van de Ven.

foto's © paul kriele, 11 september 2011.
   
Dit is de oude jamfabriek gelegen aan de oude Industriehaven, ofwel de Zuidkant van het complex.

Op de zuidkant, langszij de oude Industriehaven ligt o.a. de jamfabriek en '' de suiker'.
Daar zijn nieuwe toegangen en trappenhuizen gemaakt en op de plaats van betonnen balkons zijn metalen balkons bevestigd.
De stalen ramen zijn vervangen- veelal -door aluminium profielen. Allen met dubbel glas.  Maar de gevels zijn in de oude staat teruggekeerd. In dit deel komen twee ICT-bedrijven  Tribal Digibiz en stedenbouwkundig ontwerp/architectenbureau Tarra. Verkuylen stedenbouw en landschap zit al in de voormalige fabriek deel A.

Terug naar boven