Floating Time 2001 2003 2004

Printerversie
Gepubliceerd op: 22-04-2004 | Gewijzigd op: 14-02-2013
FLOATING TIME 2004

Etalages winkeliers -[22 april 2004]
Reportage opening Floating Time 'Plerzante mannekes' [7 april 2004]
Kabouters op Floating Time 2004
------------------------

Etalages winkeliers  30 mei 2004
In verschillende etalages zoals bij Lundia, Schröder, opticiën Warmerdam [Ridderstraat] en Van de Korput en boekhandel Heinen [Kerkstraat]zijn gouden kabouters ''plezante mannekes´* waargenomen. foto's © gerard monté, 4 en 22 april en 30 mei 2004.

Opening Floating Time 'Plezante Mannekes'   7 april 2004
Woensdagmiddag 7 april 2004 opende de heer L.Teirlinck, ambassadeur van België in Nederland, de expositie 'Plezante mannekes'. Dat zijn kabouters in enkele formaten, maar vele kleuren naar idee van de Vlaming Rik Delrue langs de Binnendieze opgesteld. Dat gebeurde in het Museum voor Hedendaagse Kunst aan de Hekellaan.
Het was na alle verwikkelingen de eerste expositie in de nieuwe licentie van de Stichting De Groote Stroom met de Stichting Binnendieze van de Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch. 

Rik Delrue.

Rik Delrue [*Kortrijk 1963] is woonachtig in Sint Pieterskapelle in Vlaanderen. Delrue raakte pas na een psycho-analyse op het huidige traject van zijn kunstbeoefening. Van de keramische tegels die hij toentertijd van -voor hem belangrijke- data voorzag, maakte de Vlaming grotere installaties. Delrue, die wel ontzag verwierf binnen de 'de kunstwereld' wilde eigenlijk de 'gewone man' bereiken.

Na project met knuffelberen[Amsterdam] , kabouters [Gent] , viel hij ook in de Bossche kunstwereld van het Museum voor Hedendaagse Kunst op. Die keuze -zo moet men hier bekennen- was eigenlijk een noodgreep door de verwikkelingen rondom het beheer over De Groote Stroom. 
Delrue's opzet met zijn werk is te ageren, of reacties los te maken tegen de consumptiemaatschappij. Des meer rumoer je losweekt, des te beter is mijn opzet geslaagd, bedoelt Delrue te zeggen.
foto uit catalogus 'Intellectual Gnomes'.
Behalve ambassadeur Teirlinck was ook Saskia Noorman-Den Uyl uitgenodigd vanwege haar betrokkenheid bij kunst/cultuur e n haar inzet voor de sociaal zwakkeren.
'Als ergens de grens tussen kunst en leven is geslecht dan is hier wel die kans gegrepen, aldus Ivònne Joris in haar welkomstwoord.
Zij bedankte nog eens Fon van Heesch, die vijf jaar 'met veel enthousiasme de stuwende kracht was van dit vaarbedrijf,' aldus Joris die daaraanvolgend Marieke van Os als diens opvolgster voorstelde.

Links de heer L.Teirlinck ambassadeur van België in Nederland in zijn openingstoespraak.
Rechts Saskia Noorman-Den Uyl, lid van de 2e Kamer voor de PvdA.
foto's © paul kriele, 7 april 2004

Ambassadeur Teirlinck gaf een levensverhaal van de Vlaming Rik Delrue die een liefdesverhouding heeft met kabouters. De Belgen hebben nu eenmaal een liefdesverhouding met kabouters,aldus de ambassadeur die zich tevreden toonde over de culturele betrekkingen tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaanderen verkoopt goed in Nederland,' zei Teirlinck. En andersom..? Ook, want komend najaar wordt in België het Nederlands Cultureel huis geopend.. en Hugo Claus doet het ook goed in Holland. Dat bewijzen al de vele krantenartikelen. 
Teirlinck besloot zijn toespraak met de hoop dat '...deze expositie voor Delrue zal bijdragen aan een nog grotere naamsbekendheid en dat ie enkele kunstwerken hier mag verkopen.... '. 
De Belgische ambassadeur Teirlinck [3e v.l.] sprak lovende woorden naar Nederland. Hij roemde de Vlaamse-Nederlandse culturele betrekkingen en eerde ook zijn landgenoot Rik Delrue [middenin] . Deze Vlaamse kunstenaar heeft naam gemaakt met zijn objecten, onder meer met beren en recent met kabouters in Gent. Teirlinck wenste hem veel succes [verkoop] toe....
De wethouders Eigeman[l] en vdMortel[net rechts zichtbaar].
Na de officiële plichtplegingen vertrok het gezelschap naar Café De Rode Leeuw om daar in de boten te stappen voor een tocht langs de 'Plezante Mannekes'.
Maar.... eerst volgde nog een act..!

foto's © paul kriele, 7 april 2004.

Saskia Noorman-den Uyl maakte een compliment naar de stad dat het gelukt was dit dit project voort te zetten Dat sprak haar aan omdat haar hart uitgaat naar sociale zekerheid. 'Niet overal zit men op mensen te wachten die het moeilijk hebben,' aldus Saskia Noorman, 'maar in Den Bosch blijkt dat men wel met deze mensen rekening houdt'. 
Een ander liefde noemde het 2e Kamerlid 'kunst en cultuur'. 'In Den Bosch hebben ze het ene project [voor sociaal zwakkeren] met het andere [kunst] weten te vervlechten. 
Dit project is heel bijzonder, omdat men mensen aan werkervaring helpt, kunst en cultuur biedt en ook nog eens toeristen de stad binnenhaalt ! Na alle onzekerheid over de voortzetting is Den Bosch daar zelf trots op,' aldus mevrouw Noorman. Deze synthese getuigt van,' daadkracht zo besloot de gastspreekster haar inleiding.
foto's © paul kriele, 7 april 2004.
 
Rick Delrue op de rechter foto onderaan met regenjas, links naast wethouder Van de Mortel.

Reinier, een artiest uit Hilversum, presenteerde in zijn www.muziekboot.nl een muzikale act met orgeltje trompet en een schelp. Reinier liet de gasten meespelen door ze elk een genummerd klokje in handen te geven dat zij op diens aanwijzingen moesten laten klingelen. Het werd een melodie ['Lang zal ie leven'] speciaal voor Rik Delrue

 De Museumingang
In de vitrines van het Museum voor Hedendaagse Kunst aan de Hekellaan/hoek Nachtegaalslaantje staan deze mannekes in een vitrine.
 
Ontwerp van Peteris Martinsons [Letland]. Het ontwerp van Hideo Matumoto [Japan].
foto's © gerard monté, 4 april 2004.

Start route Floating Time 2004
In de nacht van 31 maart op 1 april 's morgens om 4 uur heeft een klein team medewerkers van Museum Het Kruithuis in de stad duizend 20 cm hoge witte kabouters neergezet. Die kabouters waren binnen no time verdwenen.Om tien uur was er geen enkel exemplaar in velden noch wegen te bekennen. Daarover zei Joris dat er velen op de bureaus van ambtenbaren, bankemployees en wetshandhavers en juristen staan.

Doorkijk vanuit de polder door Hekelsluis op het vertrekpunt van de route.

De toog van de brug over de Oude Dieze nabij café De Roode Leeuw. Met het  ontwerp van Malgorzata Dyrda--Kujawska [Polen].


foto ©  gerard monté, 11 april 2004.

Kabouters aan de kademuren Grote Hekel.

Casinotuin/de Paap


De Groote Stroom achter de Paap [voormalige bijgebouwen van ziekenhuis Joan de Deo].
 


foto's © paul kriele, 4 april 2004.

Bij Geerlingse brug

De kade van de stroom langszij het Claraklooster.
foto © gerard monté, 4 april 2004.
Richting Geerlingse Brug.

Nabij de Geerlingse Brug in nissen en op beschoeiingen.

De meeste kabouters staan buiten handbereik, sommigen kunnen nog wel met een hengel worden omsingeld, maar ze zitten allemaal vast gelijmd.. ! Dat kon niet verhinderen dat er zelfs enkele kunstzinnige exemplaren, die op de kades van de Binnendieze stonden, toch zijn weggehaald.
Nabij Geerlingse brug. Het gouden exemplaar is van Rik vandeWege [Noorwegen] en het crême exemplaar van Gunilla Akesson [Noorwegen] foto's © paul kriele [l.] , gerard monté [r.]  4 april 2004.

De vorige week stonden bij het TheateradParade enkele meisjes witte kabouters voor één euro per stuk te verkopen. Wellicht komen die dwergen van de lege plekken hieronder..

Zoekplaatje waar is kabouter witmuts gebleven...?  foto's © gerard monté, 4 en 18 april 2004.
----------------------------------------------
Vervolg De Groote Stroom
Op tal van plaatsen langs de route staan de meeste vreemdsoortige mannekes.
Ok eenzelfde rij van witte kabouters als in de Casiniostroom staat in de Diezestroom tussen Nieuwstraat en Josephstraat. 
De 'plezante mannekes' staan óf goed vastgelijmd, óf zitten ingeklemd in glazen vitrines, want er zijn al liefhebbers geweest die enkele kabouters hebben meegenomen. 

Het meest linkse exemplaar is van Haguiko [Fr], de middelste Kris Campo[Blg] .

foto's © paul kriele, 7 april 2004.
Op tal van plaatsen langs de route staan de meeste vreemdsoortige mannekes.
Rechts een gelijksoortige rij van witte kabouters staan in de Diezestroom tussen Nieuwstraat en Josephstraat.

-Links: Nabij het carnavalsmuseum staat stilletjes dit figuurtje..
foto © gerard monté, 11 april 2004.

-Hieronder: Sommigen kabouters tonen briefjes met daarop slogans of spreuken.
Linker foto: Kabouter met tekstbordje van Barbara Tomacka-Siara [Polen] en rechter foto [links, de op Bush gelijkende kabouter is van David Rodenberg [USA]. Het exemplaar uiterst rechts: Paulina Pokorny-Ziemba [Polen].



foto's © paul kriele, 7 april 2004.

Vier veelzeggende figuren nabij de Bibliotheek.
Deze figuren zijn van Michael Flynn[Dtslnd] [uiterst links]] en van Jos Devriendt [uiterst rechts].
Kabouter met tekst nabij de Zusters van de Orthenpoort.
foto's © gerard monté, 11april 2004.

*Nabij de oude ziekenhuispoort

Deze dwergen staan nabij de Gasthuispoort
De zwart gouden is van Anna Malicka-Zamporska [Polen] en de zwart-wit gestreepte van Wladyslaw Garnik[Polen].
-foto's © gerard monté, 11 april 2004.
Een veelomvattend vraaggeval van Marc Verbuggen [B].


Vanaf de Knillispoort gaat de tocht dezelfde weg terug
Bij de Knillispoort ligt het keerpunt van de route rond een meer dan manshoge rode kabouter.
foto © paul kriele, 7 april 2004.

Catalogus: Bij de expositie is een catalogus Intellectual Gnomes' uitgegeven [slechts 1000 ex. oplage] samengesteld door Daan Rau [tekst], vertaling Eline Delrue ! en door de uitgeverij van Rik Delruue hemzelves.. met foto's van Daniel De Kievieth [pag. 35, 50-59, 63, 65-111 en van Lieven Van Assche op pag . 11. Grafisch ontwerp door Sophie Segaert. Drukkerij Pixelbound Publishing Oostende.


De situatie bij de Knillispoort.
foto's © gerard monté, 11 april 2004.

Subsidie voor Floating Time 2004
Dinsdag 9 maart 2004 besloten B&W het Museum voor Hedendaagse Kunst [voorheen het Kruithuis] als organisator van Floating Time 2004 een subsidie toe te kennen van 25.000 euro.

Floating Time 2004 in teken kabouters
Op 10 april 2004 start de nieuwe editie van Floating Time, waaraan dit jaar het motto ‘Plezante Mannekes’ is gegeven. Dat zijn door de kunstenaar Rik Delrue ontworpen kabouters. Het is de eerste keer in de al zes jaar bestaande kunstmanifestatie van het Kruithuis [MHK] dat voor een solo-presentatie wordt gekozen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de onzekere toekomst die vorig jaar nog boven De Groote Stroom- inmiddels opgegaan in de Stichting Binnendieze- hing.  Van Delrue, geobsedeerd door kabouters, zijn spectaculaire kunstuitingen bekend [o.a. ‘intellectual gnomes’] en dat was ook het MHK opgevallen. Op het traject van de Binnendieze duiken tussen Casinotuin en Knillispoort van 10 april tot 31 oktober 2004 duizenden kabouters op. Aan 20 prominente Bosschenaren wordt gevraagd om een boodschap voor de Bosschenaren te formuleren. Overgebracht door kabouters komen die teksten in de zomer in de etalages van de binnenstadswinkeliers te staan. Dat en de route met kabouters zal jong en oud aanspreken. Delrue wil met zijn figuurtjes de fantasie prikkelen.
Twee plezante mannekes van Rik Delrue te zien op Floating Time 2004.  

Langs de route tussen Casinotuin en Knillispoort komen deze zomer duizenden kabouters te staan Dat zal de fantasie van jong en oud zeker aanspreken. .
Tot nu toe werd nauwelijks een kunstwerk van Floating Time gestolen of vernield. Benieuwd hoe het met deze kleine mannekes zal aflopen.  

FLOATING TIME  editie december 2003
-Winterarrangement van de stichting Bossche Winters en Bosch van de stichting De Groote Stroom.
-Inleiding
-Winterarrangement 2003/2004
-Fotoreportage arrangement
-Werken van Rudolf Gras 'De Groote Stroom']
---------------------------
Inleiding winterarrangement 2003
In 2003 staat de kunst/vaarroute op de Groote Stroom in het teken van Dantes La Divina Commedia met de onderaardse river de Lethe. Dat thema vormde de inspiratiebron voor kunstenaars en kinderen..
Het winterarrangement 'Bossche Winters & Bosch' van de vaarroute over de Binnendieze seizoen 2003/2004, staat in het teken van Jeroen Bosch. De stichtingn De Groote Stroom houdt al jaren zowel zomers als 's winters een specifiek arrangement over dat deel van de Binnendieze dat De Groote Stroom heet. Dit keer gaat de route ook richting Noordbrabants Museum. Medewerkers van de Weener groep sturen de boten, de gasten worden via een audiomobiel geïnformeerd.
In de route worden plaatsen die verband houden met Bosch aangedaan en maakten Miesjel van Gerwen en Jace van de Ven een animatie afgestemd op de duistere wereld van Bosch. Die vertoning geschiedt in de buurt van het Hellegat.
De startplaats is nabij Jill's ofwel café-restaurant 'De Roode Leeuw'.
In het Zwanenbroedershuis voor welke instantie Bosch geschilderd heeft, is een kort intermezzo en in Hotel Central genieten de gasten van een winterse lekkernij. Dan vindt de afsluiting van die evenement plaats in Theatercafé De Keulse Kar.

Fotoreportage arrangement




Troubadours verwelkomen de gasten in de voormalige Statenzaal voorafgaand aan de vaarroute
.


Op deze lokatie- het Noordbrabants Museum- ontvangen de deelnemers een eerste toelichting op de Wereld van Jeroen Bosch door de gids Joop.

foto's © gerard monté, 6 december 2003

Het vertrekpunt van de wintereditie Floating Time opgezet door het Museum voor Hedendaagse Kunst en De Groote Stroom. Op de achtergrond de lichtjes van café-restaurant De Roode Leeuw/Jill's.

foto's © gerard monté, 6 december 2003.

Het Hellegat



Hierboven: Bij muziek van Michael Nyman en met rook-en lichteffecten omgeven vaart de boot onder donkere overkluizingen door, en passeert de onder huizen aangebrachte togen. Nabij het Noordbrabants Museum bereikt de stuurman het Hellergat waarover zovele verhalen de ronde doen
.
 
foto's © gerard monté, 6 december 2003.
 
 
Een animatie over Bosch door kunstenaar Miesjel van Gerwen en publicist Jace van de Ven nabij het Hellegat.
Duistere figuren over kunstwerken van Jeroen Bosch.
foto's © gerard monté, 6 december 2003

Nabij het Hellegat houden kunstenaar Miesjel van Gerwen en publicist Jace van de Ven een animatie over Bosch die past bij de duistere onderwereld, vaak uitgebeeld door de Bossche schilder.
Op de wanden en togen van de Binnendieze worden lichtfragmenten geprojecteerd. Jace van deVen draagt enkele teksten voor terwijl er door Jan van Garbarek op eigentijdse tonen gezette, geestelijke muziek klinkt.

Een kort intermezzo volgt in het Zwanenbroedershuis in de Hinthamerstraat waar de ene keer een koor, de andere keer een klein ensemble de gasten wat muzikale noten toestrooit.
 
De gevel van het Zwanenbroedershuis.
foto's © gerard monté, 6 december 2003.

*De zangeres hierboven, die onder meer op 6 december 2003 optrad, is Marij van Hester -van Rooij. De veelzijdige zangeres maakt ook deel uit van het gospelkoor dat regelmatig optreedt voor dit winterarrangement.

foto's © gerard monté, 6 december 2003. Het koor en de traptoegang tot de Binnendieze nabij de kopse kant van de St.Cathrien.
-Sint Jan en de Markt met het woonhuis en atelier nr.69 van Jeroen Bosch.e n Aleidde Meervenne op nr.29.
-Rechts De Keulse Kar in de Hinthamerstraat.

foto's © gerard monté, 6 december 2003.

De route eindigt in de nabijheid van de Sint Cathrienkerk, de enige plek waar een kerkkoor over het water is gebouwd. Daar -en niet daar alleen- licht stadsgids John Vermulst de passagiers de Bossche historie toe. Vermulst vertelt bijv. over de achtergronden van deze voormalige kloosterkerk en begeleidt de bootgasten bij het uitstappen onder de pastorie van de Kruisheren [1619].

Bij de afsluiting onderweg naar De Keulse Kar [r] passeren de bezoekers twee marktante punten van de stad: de Markt met het huis van Bosch op nummer 69 en de Sint Jan, waar werken van Bosch gehangen hebben of nog aanwezig zijn.  

Rudolf Gras exposeert
Link naar site van Rudolf Gras met onderwerpen zoals 'Stadsgezichten' en 'De Groote Stroom'. Klik op www.gras.nl/rudolf
© paul kriele, 10 december 2003.
------------------------------------
Floating Time 2003 [september]
Voorleesmiddag Dante 
In de Voorleesmarathon [zondag 21 september 2003] werden acht uur lang - in een vaart van 200 regels per 10 minuten voor een volwassen publiek - de belangrijkste en mooiste passages voorgelezen van Dante Alieghieri's Divina Commedia. Darin beschrijft hij in 14.000 regels de reis vanuit de diepste krochten van de hel, via de Louteringsberg naar de top van het paradijs, de hemel. 
Aan het begin van de steeg Predikherenpoort stond de aankondiging van de Voorleesmarathon in Theater Artemis. Voormalig directeur van Theater Artemis Matthijs Rümke bij de voorbereiding van zijn leesbeurt.
foto's © gerard monté, 21 september 2003.
 

Achereenvolgens kwamen de Hel - de beklimming van de Louteringsberg - het Paradijs -en de Hemel aan bod.
De lezing gebeurde in een door beeldend kunstenaar Henk Claassen voor deze gelegenheid gemaakte installatie, afgestemd op de sfeer uit het boek. Dante's Voorleesmarathon vond plaats in het kader van Floating Time 2003, een initiatief van het Museum voor Hedendaagse Kunst (voorheen Het Kruithuis) en De Groote Stroom.

-Links boven: Thomas Boer.
-Boven: Lieve Van Tuijl.
-Links: Bjorn Sluiter.

foto's © gerard monté, 21 september 2003.
Henk Claassen van wie ook de installatie - foto's van een Italiaans kerkhof- op de achtergrond zichtbaar is.
 
   

Opening vaarroute door Wim Kok [5 april 2003/14.00 -15.00 uur]
Zaterdagmiddag 5 april 2003 heeft premier Kok de Floating Time 2003 geopend. Eerst bezocht hij het bespreekbureau aan het Nachtegaalslaantje waar hij medewerkers en leiding van de Stichting De Groote Stroom ontmoette. Kok onderhield zich daarna enkele momenten met medewerkers van de Weenergroep. Hierna wandelde het gezelschap naar het vertrekppunt aan de Hekelsluis waar een grote ballon de aandacht op Floating Time 2003 trok. Een bandje bood de aanwezigen enige muzikale afleiding.
In de dagen voorafgaand aan de officiële opening gingen er wat geruchten over de afzegging door Kok van zijn komst, maar rond 14.00 uur kwam de oud-premier toch in beeld.

Aankomst bij het Museum voor Hedendaagse Kunst nabij de Casinotuin.
foto's © gerard monté, 5 april 2003.

Als eerste bestemming was er het bespreekbureau van de Stichting De Groote Stroom aan het Nachtegaalslaantje.

In het bespreekbureau van De Groote Stroom aan het Nachtegaalslaantje onderhield Wim Kok [l] en zijn echtgenote Rita zich erg ontspannen met de schippers en overige medewerkers van de Weenergroep.
 
Rechts: Kok verlaat het bespreekbureau met Fon van Heesch [l] en René Holsteijn[r] aan zijn zijden.

foto's © gerard monté, 5 april 2003.


Voor de officiële openingshandeling sprak Kok en zijn echtgenote met wethouder Bart Eigeman [r] en René Holsteijn, directeur van de Weenergroep [2e v.r.].



foto © gerard monté, 5 april 2003.
   
Museum voor Hedendaagse Kunst Hekellaan
De volgende bestemming was het Museum voor Hedendaagse Kunst op de hoek Hekelaan/Nachtegaalslaantje, waar wethouder Bart Eigeman een korte inleiding hield.
Conservaor van het museum, Jos Poodt,  hield zich op de achtergrond. 
Voormalig premier Wim Kok hield bij de opening van de begeleidende tentoonstelling een korte toespraak. 

Wim Kok.
foto's © gerard monté, 5 april 2003.
Wethouder Bart Eigeman [l.] en Jos Poodt van het Kruithuismuseum.

De officiële opening van de vaarroute.
 
Als ex-aanvoerder van Hollands welvaren lijkt Kok hier de boten en de bemanning van De Groote Stroom te inspecteren... Aankomst Wim Kok bij de vertreksteiger nabij de Hekelsluis. 
Fon van Heesch van De Groote Stroom op de rug gezien.
foto's © gerard monté, 5 april 2003.
Kok verricht hier de openingshandeling van de kunst-vaarroute 2003 door een ballon uit de boot te lichten.
Rechts boven: Aan enig amusement ontbrak het evenmin.
Rechts: De ex-bestuurder aan kop luisterend naar de uitleg over de kunstroute
.
foto's  © gerard monté, 5 april 2003.

*Alvorens het gezelschap kon vertrekken werd de openingshandeling verricht: Een grote ballon met tekst ' Museum voor Hedendaagse Kunst' moest door Kok uit de boot gelicht worden zodat men kon instappen..

Vaarbon voor 'kleinkinderen Kok'
Met een vaarbon voor de kleinkèinder, maar dan wel die van Kok, toog oud-premier Wim Kok zaterdag 5 april 2003- na afloop van de officële opening van Floating Time 2003- weer naar huis. Die bon werd hem als geste aangeboden door De Groote Stroom.
 Met zijn echtgenote Rita bezocht Kok in Den Bosch het Museum voor Hedendaagse Kunst, het bespreekbureau van De Groote Stroom p[waar hij een doenronsje had met de schippers] en maakte een vaarroute over De Groote Stroom. Daar is door een dertiental kunstenaars op het thema van Dantes Commedia dela Arte een expositie ingericht geïnspireerd op Lethe, de rivier uit de onderwereld.

Perspresentatie rond Floating Time  3 april 2003.

Op donderdag 3 april 2003 was er een voorinformatie voor de pers. Aan tafel vlnr.René Holsteijn [Weenergroep], Yvonne Jòris Museum voor Hedendaagse Kunst, en Angelique Belgers [VVV].
foto's © paul kriele, 3 april 2003.

Yvònne Joris gaat er van uit dat er na Floating Timer 5 [2003] ook in 2004 een nieuwe editie volgt van Floating Time, de kunst/vaarroute op de Groote Stroom. Dat zei de directeur van het ‘Museum voor hedendaagse Kunst’ dat samen met de Weenergroep deze zomeractiviteit al voor de vijfde achtereenvolgende keer organiseert. Dat in weerwil van de manoeuvres van de heemkundekring Vrienden van ’s-Hertogenbosch die de Binnendieze meer toeristisch dan cultureel wil benutten en de pacht claimt van het hele Binnendiezetraject. De Weenergroep pacht de Dieze tussen de Hekelsluis, via de Casinotuin naar het Herman Moerkerkplein.

Directeur Yvònne Joris en lhierboven  Jos Poodt [projectleider vwb de kunstbijdrage aan Floating Time op de Groote Stroom] van het Museum voor Hedendaagse Kunst.
foto's © gerard monté, 3 april 2003.





-Boven: Har van der Put [l] en Diet Wiegman [r] tijdens de persontmorting in het Kruithuis.
-Rechts boven: Jean Ruiter bij de lunch na afloop van de perskonferentie.
-Rechts: Het kunstwerk van de basisschoolleerlingen van de Antonius Abtschool: een eerste prijs kunstwerk.

foto © gerard monté,3 april en 30 mei 2003.

 

Joris, die haar trots over dit eerste lustrum niet onder stoelen of banken stak: ’We laten ons noch uit het veld, noch uit het water slaan, De samenwerking met de Weenergroep is oké! en wordt voortgezet.’Joris sprak bij de perspresentatie van Floating Time 5.

Na directeur René Holsteijn, die namens de Weenergroep het woord voerde en de combinatie van werk, cultuur, toerisme en historie benadrukte, voegde Joris daar nog aan toe: ‘Floating Time is een hoogwaardig cultureel product dat een brug slaat naar de toeristische markt. Het is uniek voor Den Bosch en voor Nederland.’
Aan Floating Time 5, die in het teken staat van Dantes onderaardse rivier de Lethe [uit de Divina Comedia], doen een dertiental kunstenaars mee.

Eerste prijs Antonius Abt school

Ook de basisscholen hebben zich en masse geworpen op het vervaardigen van watermonsters, want dat zijn de bewoners van de onderaardse rivier de Lethe die in 2003 in Den Bosch De Binnendieze heet... Die inzendingen en de productie [bakken, glazuren en plaatsen] gaf ons een enorme hoeveelheid werk, aldus Joris, die bekend maakte dat de Bieb in de Hinthamerstraat een tiental inzendingen exposeert.

De eerste prijs, een workshop, een vaarroute en een rondleiding gaat  naar de St. Antonius Abtschool in Bokhoven. De prijs wordt aangeboden door De Bossche Omroep en de Groote Stroom. De scholen: ’t Rondeel, de Cirkel, Zuid, Gandalf en De Overlaet krijgen een eervolle vermelding.

Kunstwerk ontvreemd  Ludiek of psychotisch? 18 juli 2003.
Vanavond 18 juli 2003, rond 21.00 uur, heeft een nagenoeg naakte man een van de kunstwerken van Floating Time ontvreemd.
De kale man, op een onderbroek na naakt, sprong ter hoogte van de Grote Hekel aan de polderkant in het water van de stadsgracht en haalde van de stellage een object weg. Die stellage maakt onderdeel uit van FloatingTime 2003 en is de eerste prijs van de basisschool Antonius Abt in Bokhoven.
Enkele omstanders en een verslaggever van het Brabants Dagblad stonden er bij en keken er naar..
De man is met zijn toegeëigende voorwerp de stad in gevlucht. 

-Links boven: Yvònne Joris blikt -een beetje gefornst-in de toekomst.
foto © paul kriele, 3 april 2003.
Hierboven: Remco Posthuma heeft met zijn afbeelding van een immense roltrap [op tegeltableau] het hedendaagse beeld van Dantes reis uit willen beelden.
-Links kunstwerk Betty Woodman

foto boven: © gerard monté, 5 april 2003.
-Links onder Foto op kunststof doek van Winnifred Limburg [*1950] die zich bevindt tussen de bomen van de Casinotuin
foto links © paul kriele, 3 april 2003

 
-Boven l.en r.  Op kunststof doek van Winnifred Limburg [*1950] die zich bevindt tussen de bomen van de Casinotuin.
-Rechts: Kunstwerk van J.A.D. Creyton.

foto © gerard monté, 5 april 2003. en paul kriele, 3 april 2003 [boven] .

Hierboven: Limburg beeldt uit: lucht[hemel], berg en de aarde met daar omheen tal van demonische figuren. Het zijn elementen uit Dantes tocht vanuit het Inferno via de Louteringsberg naar el Paradiso.
Rombouts, die een eigen schrift heeft ontwikkeld, maakte negen versies van combinaties van werkwoorden. Boven of vooraan staat het werkwoord ' dromen' dat uiteindelijk uitkomt in denken. In die combinaties van de letters D, N en E vormt hij één beeld. Het is Rombouts variant op Dantes reis die steeds tussen twee uitersten heen en weer wordt geslingerd.
De kunstenaars zijn:

Remco Posthuma,L.J.A.D.Creyghton, Guy Rombouts, Philippe Bouttens, Jean Ruiter, Sigurdur Gudmundsson, Dieuwke Spaans, Ben Sleeuwenhoek, Bette Woodman, Winnifred Limburg, Johan Tahon, Har van der Put die de apen maakte [dit kunstwerk 'de zeven p' s' die staan voor de zeven hoofdzonden, bevindt zich achter de Paap en het St.Janscentrum waar ook zijn object :'De Hel, de Louteringsgberg en het Paradijs' zijn bevestigd] . Diet Wiegman heeft het kunstwerk [wiel met dansende vrouwen]gerealiseerd dat staat afgebeeld op de folder en een plaats kreeg op het traject Zusters van de Orthenpoort/ Louwsche Poort/Zwanenbroedersbrug. Ook zijn ' bomen' , die optisch vermenigvuldigd worden door twee spiegels, staat ook daar opgesteld.

Fotoreportage
Betty Woodman[*1930] is zowel een keramiste als een schilder die beide aspecten in haar kunstwerken laat samenvloeien . Deze vazen beelden de personen uit die Dante ontmoette op zijn reis langs de Lethe: Dante plus Virgil, Matelda, Beatrice, Stazio en Guido Guininzelli.
De New Yorker Creyghton, die ook Florenc frequenteert, fotografeert landschappen gebaseerd- niet meer op persoonlijke herinnringen- zoals voorheen, maar op collectieve herinneringen..Bijv. slagvelden of andere plaatsen waar zich dramatische taferelen afspeelden.zoals ook Dante als kroniekschrijver berichtte over de gebruiken en nieuwsfeiten uit zijn tijd [700 jaar geleden]. 

Links en detail en rechts: Aan de Diezestroom langszij de Paap, staan deze keramische objecten van Philippe Bouttens. foto- links- © gerard monté, 5 april 2003
rechts: foto © paul kriele, 3 april 2003

De route begint, zoals gebruikelijk, bij café Jills aan de Oude Dieze, dan gaat hij eerst even buitengaats om de vestingwerken goed in beeld te krijgen en keert terug om dan het traject van de Groote Stroom te vervolgen. Die route loopt via de Casinotuin, achter de Paap, St.Janscentrum richting Geerlingse brug en Louwsche Poort, Zusters van de Orthenpoort. De boot keert ter hoogte van het Herman Moerkerkplein [Knillispoort]. 

-Links: De Judasbrug [in het Nachtegaalslaantje passerend, ontmoet men de kleine objecten van Guy Rombouts [*1949].
-Rechts: Jean Ruiter met op de achtergrond zijn bijdrage aan Floating Time 2003.
foto's © paul kriele, 3 april 2003.

-Rechts boven: de figuren van Rombouts 'en detail' .
foto rechts boven © gerard monté, 5 april 2003.
 
Het zijn zes fotocollages die elk een stadium uit Dantes reis voorstellen, tezamen getiteld Dantes Revisited.
Boven links: ' Paradiso I' met Dante [met lauwerkrans] en en Beatrice[als Mona Lisa].
De wand achter het St.Janscentrum met daarop de taferelen van Jean Ruiter. zie uitleg hieronder.

De zes afbeeldingen: Inferno I waarop een wanhopige Sebastiaan, Inferno II met Michelangelo's laatste oordeel, Purgatoria [Louteringsberg] de zondvloed van Michelangelo en de Triomf der Deugden van Mantegna, Purgatopria II: Michelangelo's Schepping van Adam [hieronder: van de rechter foto het linker tafereel].

Rechter foto Sebastiaan wanhopig kijkend met aan zijn zijde de bleke Japanse[hier in de rol van Dante].
En tot slot Paradiso II, twee beelden van schoonheid [afbeelding naast de vlag]: Botticelli's geboorte van Venus en de hemelse roos heiligen als bladeren geschilderd] die de Allerhoogste aanschouwen.
Op al deze taferelen is steeds dezelfde bleke vrouw herkenbaar: Ruiters echtgenote, een Japanse. Daarmee drukt Nederlands, tevens Franstalige kunstenaar de cosmopolitische geest van Dante uit, alswel het 'huwelijk' tussen verschillende culturen en tijden.
de zeven hoofdzonden
Zonden spelen in de Commedia de la Arte een belangrijke rol. De 'P' is de beginletter van Peccatum [zonde]. De zeven hoofdzonden staan uitgebeeld op het traject achter 'de Paap' en het St.Janscentrum. De Bossche kunstenaar Har van der Put.
Deze [zeven] p's staan op het voorhoofd van Dante en werden door een engel met een zwaard aangebracht alvorens hij het rijk der louteringen mag betreden. De zeven letters zullen verdwijnen zodra Dante de zonden heeft uitgeboet en in het water van de Lethe wordt ondergedompeld.

Een gouden fiets van Sigurdur Gudmundsson.

foto's © gerard monté, 5 april 2003.
Ook een bijzondere figuur waarvan de oorsprong ons nog niet bekend is.
De figuren bevinden zich in het traject tussen Casinotuin/Paap en Geerlingse Brug.

Gudmundsson [*Ijsland, 1943] liet afval dreggen uit de Binnendieze. Uit de rivier de Lethe opgedoken, afgedankt materiaal [fiets] laat de kunstenaar paradijslijk stralen. De fiets werd in klei gegoten en daarna met goudluster bespoten. De kunstenaar heeft hiermee de gewoonste dingen willen opwaarderen tot iets bijzonders.
Twee objecten: vooraan een op zijn buik liggend paard van Dieuwke Spaans en daarachter een tafereel met -in een halve cirkel opgehangen- borden die verwijzen naar de drie stadia, een kunstwerk van Han van der Put.

linker foto © paul kriele, 3 april 2003.
Rechts close-up van Spaans' paard.

foto © Museum voor Hedendaagse Kunst

Het levensgrote paard van Dieuwke Spaans die daarmee de hellebelevenis uit de Inferno heeft uitgebeeld. Door een op zijn rug liggend paard [benarde positie] te gebruiken geeft zij aan dat het uit die Inferno -zeker zonder hulp- maar moeilijk is zich te bevrijden
Han van der Put maakte een obeject van borden die gegroepeerd -in drie verschillende maten- een halve cirkelen, en al spiegelend, een hele cirkel vormen. Cirkels symboliseren de oneindigeheid. Op de borden staan taferelen uit het Paradijs [buitenste rand], de hel [centrum] en de louteringsberg [daar tussenin].

'Rad van Fortuyn' van Philippe Bouttens, een werk dat als metafoor bedoeld is van de nietigheid van de aarde.
foto' s © Museum voor Hedendaagse Kunst
Close -up nogmaals de borden van Har van der Put met taferelen die vwrwijzen naar paradijs, de hel en de louteringsberg.

De route heeft zijn keerpunt bij de Knillispoort zodat de bezoekers de obejecten nog eens van een andere kant kunnen bekijken..

-Hierboven: De potten onder de brug ter hoogte van de Zusters van de Orthenpoort en daarachter de ton ook een kunstwerk van Ben Sleeuwenhoek.
foto links © gerard monté, 5 april 2003 rechts paul kriele



-Boven: De gouden zwammen van Remco Posthuma die ironisch de toekomstverwachting van mensen verbeelden.
-Links: Het wiel van Diet Wiegman [niet zichtbaar de dansende vrouwen].

foto's © paul kriele, 4 april 2003.
 


Rechts: 'On te way to Paradise' een poëtische metafoor voor Dantes ervaringen tijdens de tocht door de Louteringsberg.


foto © Museum voor Hedendaagse Kunst

Ben Sleeuwenhoek is op de eerste plaats schilder Dat is de reden dat licht bij hem een een grote rol speelt meer Sleeuwenhoek gebruikt het element ook als metafoor voor het onstoffelijke/mystieke.
De vijfitg kruiken verwijzen naar de rivier de Lethe en de lichtblauwe ton naar de Eunoë.

Kort ervoor [links] is nog het object te zien van Diet Wiegman drie keramische objecten met daartussen twee spiegels die suggereren alsof er zeven objecten staan.

foto' s © gerard monté, 5 april 2003
 Op het eind van de route [keerpunt] staat 'Beatrice' na het drinken van het licht van Johan Tahon.

FLOATING TIME voorjaar/zomer 2001.

In het jaar 2001staat de kunstroute langszij de Groote Stroom in het teken van de beroemde laat-middel eeuwse kunstenaar Jeroen Bosch. Daarom zijn de kunstwerken geïnspireerd op de 'Tuin der Lusten', een van de werken van Bosch.
Dertien kunstenaars nemen deel aan de opdracht die Museum het Kruithuis en De Groote Stroom hen gaven: een object te maken voor de kunstroute langszij de Binnendieze. Enkele objecten staan rondom de Casinotuin : in het bespreekbeureau, in de Casinotuin zelf en nabij de opstapplaats van de Grote Hekel. De overigen langszij de Groote Stroom die loopt vanaf de Casinotuin tot aan de Knillispoort.|
De vaarroute is mogelijk tot 28 oktober 2001.
Thom Pukey met 'Husband of the Doll', centraal geplaatst in de Casinotuin.

foto's © Jan-Clemens Lampe, mei 2001.
In het water nabij de Hekelsluis:Boom met ledematen van dieren. Een object van Guido Geelen dat geïnspireerd is op de alchemistische boom die de geheimen van het leven en de materie bevat.

Nog in de laatste week waarin de openingsdag donderdag 10 mei- valt, is met man en macht gewerkt om de objecten op de diverse locaties geplaatst/aangebracht te krijgen.
Burgemeester Ton Rombouts opent met Freek de Jonge de beeldenroute op donderdagavond 10 mei 2001.

foto © Jan-Clemens Lampe, mei 2001.

Boven de opstelling van een object van een beroepskunstenaar [Guido Geelen] en onder- aan de zuidzijde van de Hekelsluis- objecten gemaakt door de jeugd van de basischolen. 

Hier en daar geven der objecten wat verwondering, soms verbazing. In de Casinotuin verblijven momenteel vaak zwervers en verslaafden. Die gaven aan 'Spinoza' de naam 'De Drol'.

'Kapsel van Spinoza' in de Casinotuin van Tom Claassen.
foto © Jan-Clemens Lampe, mei 2001.
Dit monumentaal object, dat in het water nabij de Knillispoort is geplaatst, is van Milan Kunc die het 'de Jheronymus Boschtower' heeft genoemd.
foto © paul kriele, 9 mei 2001.

Kunstroute 2001.
Onderstaand een impressie van de kunstroute die donderdag 10 mei 2001 's avonds door burgemeester Ton Rombouts en Caberetier Freek de Jonge wordt geopend
.
-Boven: Bij het brugje nabij het poortgebouw van de Zusters van de Orthenpoort - tegenwoordig Oeteldonks Geminte Muzejum- staan twee objecten opgesteld.
-Rechts: 'Vandaag ik, morgen jij' , noemt Gijs Assmann deze vogelverschrikker/crucifix. Een verwijzing naar de sterfelijkheid.

foto 's © paul kriele, 9 mei 2001.
Een merkwaarige serie beeltenissen is van Marco Paulo Rolla. Deze installatie lijkt geplukt uit het drieluik van Bosch. De delen liggen verspreid op de kade van de Binnendieze ter hoogte van de Casinotuin. 'De potplanten' van Thomas Stimm, opgesteld tussen de Zusters van de Orthenpoort en de Louwsche Poort.
foto © paul kriele, 9 mei 2001.

De route loopt vanaf de Grote Hekel via de Casinotuin langs 'de Paap' voormalig ziekenhuis Joannes de Deo richting Geerlingse brug. Na de kruising met de Hinthamerstraat verdwijnt de Binnendieze achter de bebouwing nabij de Zusters van Orthenpoort en de Louwsche poort.

Pieter Kusters met vijf nonenn met kappen , maar dichterbij lijken hetmeer op varkenskoppen. De beelden zijn geplaatst nabij de Louwsche Poort.
foto © paul kriele, 9 mei 2001.
'Litle Sister' heet dit werk van Thom Puckey . Het staat tussen het groen achter de Schilderstraat even voorbij de Geerlingse brug.
Een vrouw op een rioolput die water spuit
.
foto © paul kriele, 9 mei 2001.

Gedicht van Pieter Kusters behorend bij de zes roze koppen hierboven:
Jeroen Bosch hield niet van vrouwen, pfuj teufel
Dat delicaatje vlees, een naakt beschaamd volk
Teken en zondig
Met een doekje over het plaatje roeide hij naar Spanje
Jesu Cristio tegemoet.

Behalve bijdragen van de genoemde kunstenaars zijn er ook objecten van Rob Birza, Tom Klaassen, Guido Geelen, Luk van Soom, Bea Stienstra en Reinoud van Vught.






Terug naar boven