St.Jan: Vijfde van zes glas in lood ramen na restauratie herplaatst

Printerversie
Gepubliceerd op: 28-01-2021 | Gewijzigd op: 10-02-2021
Vijfde van zes glas in lood ramen na restauratie herplaatst
Na een grondige, meer ook uitvoerige restauratie van een van de zes glas in lood ramen aan de Noorderzijbeuk van de Sint Jan komt nog een laatste zesde raam over een jaar aan de beurt. In Bossche Kringen legt de glazenier Ad van den Hoven [*Tilburg, 1966] uit hoe dat precieze werk verloopt.
................................
Het gerestaureerde glas in loodraam, het vijfde in de rij in
de Noorderzijbeuk, dat een huwelijksceremonie voorstelt. 

Hieronder twee eerder gerestaureerde ramen in  een rij van zes. 
...........
Twee van de zes glas in loodramen in de Noorder zijbeuk van de St. Jan.
Deze komen niet in het artikel voor.  Linker raam twee bisschoppen: de ene zegenend  en de ander [rechts] met staf.
Foto rechts: twee bisschoppen, links met schrift en pen en rechts met boek. 

foto's © paul kriele.  29 september 2020.

Van den Hoven begon in 2004 bij Glasbewerkingsbedrijf Brabant in Tilburg, maar zette in2014 een eigen bedrijf op en nam zo gezegd opdrachten voor de restauratie van ramen in de Sint Jan mee. Zijn bedrijf Kunstregie is gevestigd op het einde van de Vughterstraat 299 en geeft vanaf 2018 ook onderdak aan de stichting GlasLab. Wij geven aan jonge startende kunstenaars ondersteuning en begeleiding bij het leren van dit vak restaurator, licht de glazenier toe.

Het bewuste raam, naar ontwerp van Lambert Hezenmans, dateert van 1877 en stelt een huwelijk [een van de zeven sacramenten]. Hij koos als voorbeeld het huwelijk van de Franse Hofmeier Pepijn van Landen met Ida van Nijvel. Het raam is een geschenk van het echtpaar J.F. Ridder van der Schueren met Sophia van Bommel dat in 1874 hun gouden huwelijk vierde. Van der Schueren was in de jaren 1858-1880 president van de commissie voor de uitwendige restauratie van de Sint Jan.
De Brusselse glazenier J. Craponnier is de maker van dit enorme kunstwerk van 4x9 meter. Het bestaat uit 6 x 4= 24 rechthoekige panelen van elk 72 x 86 centimeter, die over vier rijen breed en zes rijen hoog, elk op de juiste plek, zijn verdeeld.
Ter voorbereiding, vertelt Van den Hoven verder, nummeren we alle panelen en maken daarna van elk een foto. In een zgn. afwijkingsrapport worden vervolgens alle mankementen vastgelegd. In het algemeen behouden we zoveel mogelijk het glaswerk, maar vervangen we het lood dat merendeels broos is geworden. Van alle paneeltjes, die allemaal een schoonmaakbeurt krijgen, behoefden we er maar eentje te vervangen.

Tot slot legt de glazenier, na het aanbrengen van de contouren van de figuren, het brandschilderen uit, maar eerst nog worden op de paneeltjes de contouren van de figuren aangebracht.
Nadat het raam is geplaatst, komt er aan de buitenzijde nog een beschermend monumentaal glaspaneel.
Nog dit jaar, als de restauratie van het natuursteen achter de rug is, zal begin 2022 een zesde raam aan de beurt komen.

Bron: Bossche Kringen/ auteur Wim Hagemans.

Terug naar boven