Eerste palen bouw SM's/steeg dicht/1e werkoverleg

Printerversie
Gepubliceerd op: 06-07-2010 | Gewijzigd op: 19-07-2010
maandag 19 juli 2010
Maandagmorgen vroeg tegen 7.00 uur kwam al de eerste heimachine van Hylkema uit Kampen om een tiental heipalen in te slaan op de locatie van het nieuwe SM's.
De enorme machine was extra vroeg gekomen, aldus de uitvoerder, vanwege het verkeer dat dan nog niet op gang was gekomen.

foto's © paul kriele, 19 juli 2010/09.00 uur. De kruising Weversplaats/Mortel, waar dagelijks tientallen vrachtwagens voor het nieuwbouwproject SM's passeren.
Feitelijk was door wethouder Rodney Weterings aangekondigd dat aan en afvoer van materieel via de Waterstraat[naar de bouwplaats achter de voormalige griffie]  zou geschieden.

Maandagmorgen 19 juli 2010 keerde rond 9.00 uur de heimachine van funderingstechniek Hylkema uit Kampen al terug naar huis. In de Mortel had hij een tiental heipalen in de grond geboord voor het nieuwe SM's.
Het gevaarte kon maar moeizaam de smalle Mortelsteeg uitkomen. Enkele vrachtwagens met zand van Tillaar uit Someren bleven geduldig wachten tot de opstopping was verholpen. Dat zand was voor de bouwkuil bestemd.

   
Zand, aangevoerd door Tillenaar uit Someren, wordt op de bouwlocatie uitgesmeerd.  foto;'s © paul kriele, 19 juli 2010/12.00 uur.


Mortelsteeg afgesloten voor doorgaand verkeer 12 juli 2010

Diezelfde Mortel gezien vanuit de locatie waar de ingang van het nieuwe SM's moet komen. Op de achtergrond het Stadskantoor aand e Wolvenhoek. In de week van 12-17 juli 2010 werd de Mortel afgesloten voor doorgaand verkeer.
foto's © paul kriele, 7 oktober 2009 en 16 juli 2010.


Woensdag 7 juli 2010
Eerste werkoverleg...
Vanwege de hitte vond op woensdag 7 juli 2010 door de beide uitvoerders in de buitenlucht het eerste werkoverleg plaats rond het project Museumkwartier.

foto © paul kriele, 7 juli 2010.

Dinsdag 6 juli 2010 kwam Interdrain de grond aan de zijde Mortel draineren. Daar werden de vorige week vrijdag 2 juli 2010 de archeologisch werkzaamheden afgesloten. Op de laatste werkplek kwam een tak van de Binnendieze te voorschijn die echter al in de 15e eeuw was gedempt. Maar bij dat onderzoek steeg steeds het grondwater naar de oppervlakte
Met een draineermachine van InterDrain zijn er poreuze leidingen in de grond aangebracht. Op de plek in de museumtuin wordt straks een 7 meter diepe bouwkuil gegraven. Met de slangen wordt nu het overtollige water afgevoerd.

De sleuven worden gegraven en daar worden machinaal de poreuze slangen ingelegd. Aankomst van de machine van InterDrain op de Weversplaats.
foto's © paul kriele, 6 juli 2010. Het terrein ligt aan de zijde Mortel, waar een oude Diezetak liep.

Op de plek waar de machine deze middag heeft gegraven komt de museumhal van het SM's en een doorsteek naar het Noordbrabants museum, de vleugel van Quist.
Ter plekke vertelde een museummedewerker dat nog was bestudeerd om de 40 meter hoge kastanje die juist daar gestaan heeft, met een enorme graafmachine uit te graven en volgens een uniek systeem een tiental meters te verslepen. Maar door de nabij gelegen kazerne kon dat enorme apparaat daar niet geïnstalleerd worden.. .

Terug naar boven