Klanten tevreden over huishoudelijke hulpen

Printerversie
Gepubliceerd op: 27-06-2016 Na een eerste onderzoek in 2014 bleek bij een tweede [mei dit jaar] dat de klanten van huishoudelijke hulpen tevreden zijn over de dienstverlening. Ze waardeerden dat met een7,8. Ook de 450 werkers zelf werden bevraagd maar daar is geen cijfer van bekend.
Dat meldt wethouder Paul Kagie die conclusies trekt uit de de signalen die de hulpen afgeven. Zijn oogmerk is de kwaliteit van die hulpen te bewaken en waar nodig te verbeteren.

Met name de werkbelasting speelt een rol. Daarom wordt bezien of taken op huishoudelijk gebied - niet op zorggebied- gecombineerd kunnen worden met andere taken. De zorgaanbieders gaan voor die hulpen daarom een speciaal programma aanbieden. Dat richt zich naar wensen van de klant op bijv. kousen aan doen, uit bed halen en of maaltijdondersteuning. Daar is bijscholing voor noodzakelijk.

Een ander aspect, waar behoefte aan is en tussendoor in kleinere omvang al gebeurt, is ‘de grote schoonmaak’. Klanten mogen voortaan twee keer per jaar een grote schoonmaak laten doen. De gemeente koopt die kosten [€ 500.000,- per jaar] in bij de zorgaanbieders.