Herinrichting Oranjeboulevard: meer groen, minder auto’s

Printerversie
Gepubliceerd op: 30-10-2020 | Gewijzigd op: 02-11-2020
.
B&W heeft deze week haar instemming aan het ontwerp voor de Oranjeboulevard gegeven. Dat is de traverse vanaf het Julianaplein *  tot aan de Lekkerbeetjesstraat nabij Essent. Doel is de leefbaarheid en veiligheid voor de bewoners te verbeteren. En ook meer ruimte geven aan het bestemmingsverkeer, fietsers en voetgangers,” zegt  wethouder Ufuk Kâhya. Op twee paatsen is een middenberm bedacht om daarmee de snelheid van het verkeer te dimmen.
In 2013 zag de Oranjeboulevard
er nog zo uit. Er moet dus heel wat gebeuren  wil de Koningsweg volgens dit ontwerp een nieuw
leven gaat leiden.
..........................................................

 

* In de eerste ontwerpen bevatte de Oranjeboulevard  de gehele taverse vanaf Emmaplein Koninginnelaan tot aan Essent'..Daarom is het erg interesant het arrtikel van 2 juli 2013 nog eens te lezen waarin gesproken wordt van een Oranjeboulevard die omvat: Emmaplein,Koninginnelaan Julianaplein !!
Ook zou het proces  tien jaar duren met de opmerking dat voor de Oranjeboulevard een aparte fiancierng wordt geregeld.
Er is overigens, waar sprake was van de boulevard vanaf Heetmanplein tot en met de Hekellaan, dat met dit deel nog steeds niets is afgebeur.
Zie artikel Traverse ofwel binnenstadsring wordt verkeersboulevard. dd 2 juli 2013.
Als je nu  leest hoe die Oranjeboulevard er  uit gaat zien dan doet dit plaatsje wel je wenkbrouwen fronzen. 

Betrokkenheid bewoners en belanghebbenden 
Naast de kennis van verkeerskundig ontwerpers, heeft B&W ook de inbreng en ervaring van 40 de omwonenden/ gebruikers meegenomen.
Daarnaast  dachten ook mee: de Fietsersbond, stichting Boom & Bosch, Arriva, Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad en de hulpdiensten.
Ontwerp Oranjeboulevard Volgens he ‘Handboek Binnenstadsring’  dat leidraad is, mag er en de asfaltweg [asfalt ivm trillingen] maximaal 30 km/u worden gereden.  Er komt meer ruimte voor bomen en groen, onder andere in de middenberm. Behalve een 30 km zone, komt er ook een verspringing in de weg die de snelheid van auto’s moet remmen.
De verwachting is dat eind 2021 met de uitvoering wordt begonnen..Meer informatie op Oranjeboulevard

Terug naar boven