Zoeken
Misser: Grote stadsbussen over voetgangersgebied
Printerversie |
.
![]() |
![]() |
-Maandag 20 augustus 2007: opnieuw overtreders die effe - voor een 'boodschap' naar het Stadskantoor moeten..en daardoor het verkeer vastzetten. foto © paul kriele, 20 augustus 2007 Rechts: Wolvenhoek: Voor het fietspad is 1.90 m gereserveerd en voor auto's 3.90 m. De eerste overtreder [links op achtergrond] een autobusje van de Landmacht waarvan de chauffeur 'even' naar het Stadskantoor moet.. Binnen 5 minuten staat Stadstoezicht er bij om een bon op de ruit te plakken. foto's © paul kriele, 15 augustus 2007. |
![]() |
De eerste overtredingen en opstoppingen zijn al geconstateerd. Stadstoezicht patrouilleert regelmatiger. Maar op een breedte van een fietspad en één autobaan moeten voortaan én fietsers en heen en weer verkeer voor de parkeergarage Wolvenhoek en de stadsbus gebruik maken. En dat allemaal op een langzaamverkeerroute.
Gemeente draait klok 40 jaar terug 15 augustus 2007.
Winkellier Pierre van Grinsven aan 't Lombardje is faillikant tegen deze busdienst. 'Men had ook via de Zuidwal naar de Prins Bernhardstraat kunnen rijden en daar de passagiers af kunnen zetten. Maar ik snap wel dat winkelierster van de Korput, die ook gemeenteraadslid is, graag de bus door de Vughterstraat ziet gaan. Dat komt haar nering ten goede. En ove r busdiensten beslist nu eenmaal de gemeenteraad, aldus Van Grinsven.I
'De straat werd,' aldus mevrouw Kramer van de Fietsersbond, 'indertijd aangewezen als langzaam verkeerroute. Toen hebben we de route Achter het Stadhuis moeten prijsgeven als fietsroute. Maar dat is blijkbaar de gemeente al lang weer vergeten. De fietsers moeten nu het trottoir op om ruimte te geven aan auto en bus. Dat is niet de bedoeling.'
'Die straat, ' aldus herenmodewinkelier Van Grinsven, 'loopt van pui tot pui. Daarop rijden in twee richtingen fietsers, autoverkeer, je mag er parkeren en er staan rekken voor fietsers. Welke ambtenaar dit nu weer bedacht heeft? vraagt ie zich af.
In 1969, bij de komst van burgmeester Gerrit van de Ven, was een van diens eerste daden het verder inrichten van de winkelstraten tot wandelgebied. Het eerste was de Pensmarkt aan de beurt.* Ook vervielen de routes van de stadsbussen in de kleine straatjes, Verwersstraat, Fonteinstraat en Kolperstraat.
*Noot besluit voetgangersgebied: Besluit gemeenteraad 18 november 1966.
![]() |
![]() |
Chaos nabij Achter 't Verguld Harnas. De bus kan amper de draai vanaf de Vughterstraat maken en brengt daar de voetgangers in de problemen. | Bij de piramide voor het Stadskantoor wordt de chaos alleen maar groter door confrontaties met allerlei verkeer: doorgaand en van en naar de parkeergarage. foto's © paul kriele, 15 augustus 2007. |
Terug naar boven