Na Utrecht ook Den Bosch met autoluw centrum

Printerversie
Gepubliceerd op: 02-10-2008 Vandaag meldt Utrecht de binnenstad autoluw te maken. Dat doet ze door -net zoals Groningen in de jaren 90 - de binnenstad in compartimenten te verdelen. Automobilisten moeten dan telkens terug naar een radiaal om een ander stadsdeel te kunnen bereiken. Het zijn maatregelen om de luchtvervuiling tegen te gaan.
Dat doet Den Bosch ook volgend jaar, bijv. door in de traverse en op de Zuidwal/ Hekellaan, op de Koninginnelaan  en op de kanaalroute blokkades te maken die het doorgaand verkeer tegenhouden. Ook wordt op het nieuw GZG-terrein geen garage van 1200, maar slechts van 900 parkeerplaatsen gebouwd.
Maar een geheel autoluwe binnenstad zou de economie te veel schaden, aldus Willem van de Made dinsdag bij de presentatie van het masterplan voor het GZG-terrein.
Groen Links, dat op alle punten positief staat tegenover dit masterplan, heeft grote zorgen over het aantal van 900 parkeerplaatsen voor bezoekers naast de 500 voor bewoners. Dat belast de toevoerwegen, aldus de fractie.
Op de knippen, zoals aan de Zuid-Willemsvaart en op Hekellaan of de Zuidwal komt ook een busstation. Daar kan men in- en uitstappen op kleinere stadsbussen. Deze busjes die volgend jaar worden ingevoerd, doen de transferia aan.
Voor de Blb zijn deze ingrepen te zwaar voor de binnenstadsbewoners. Den Bosch heeft met 11.000 inwoners de dichts bevolkte binnenstad. Van alternatieve parkeerplaatsen -na opheffing van de Parade en straks de Beurdsestraat -is ook nog geen sprake, aldus de Blb in een eerdere reactie op dit plan.