Nieuw De Gruyterboek: 'De fabriek centraal' van dr. Frans van Gaal

Printerversie
Gepubliceerd op: 01-01-2012 | Gewijzigd op: 01-01-2012
-Links boven: De gerenoveerde fabriek uit de jaren 30 aan de Veemarktkade, die in meerdere achtereenvolgende fasen werd gebouwd.
-Boven: de uiteindelijke kantoren uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
-Links briefhoofd uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw
.

foto's © paul kriele, 23 maart 2011.

De fabriek centraal verhaalt over de geschiedenis van de De Gruyterfabriek, een bijzonder fabriekscomplex op een markante Bossche plek.

In 1951 wordt het gebouw in gebruik genomen door De Gruyter. Het is dan de grootste werkgever in ’s-Hertogenbosch en bezorgt de stad ook nog eens (inter)nationale roem. De producten, reclame-acties, huis-aan-huis bezorgdiensten en winkels staan borg voor een grensoverstijgende, ijzersterk merk.
Die fabriek centraal gesteld is uitgangspunt voor uiteenlopende benaderingen van het verschijnsel De Gruyter.

In 1986 ziet de BIM kansen en besluit het complex te renoveren, vernieuwen en exploiteren. 
De  De Gruyterfabriek is een broedplaats geworden voor nieuwe vormen van creatief, innovatief en cultureel ondernemen.
De combinatie van diverse disciplines en kwaliteiten leidt tot een bonte verzameling van ondernemers.
Uit zo’n mix ontstaan verrassende samenwerkingsverbanden. Er zou zomaar een keten kunnen ontstaan die gaat van concept tot productie. Zo’n opzet doet helemaal recht aan de broedplaatsgedachte.De Gruyterfabriek mag ‘vuile plekken’ krijgen.

Veemarktkade 8 stond lange tijd model voor echte industrie. Met de nieuwe aanpak en formule van de De Gruytyerfabrieken lijkt het of de geschiedenis zich herhaalt. 
Waar nu honderden onafhankelijken van geest en loon hun eigen netwerkeconomie gestalte geven, was bij de Gruyter alles in één en dezelfde hand. Dat werkte lang goed, heel goed zelfs. Maar op een bepaald moment was het afgelopen.

Frans van Gaal, auteur van meerdere -uiteenlopende- publicaties: op commercieel, politiek, sociaal en op gebied van communicatie.
foto © paul kriele, 1 november 2011.

Frans van Gaal heeft na een intensief en redelijk langdurige studie vragen weten op te lossen die gaan puur over de naam De Gruyter, de gedachtengang van de directie, de beleidslijnen rond de grote uitbreidingen met fabriek II in de jaren 30 en fabriek III in de eind 50. Van Gaal noemt de uitslagen van zijn onderzoek dan ook een ‘tour de l’histoire’,  een aparte vorm van bedrijfsbiografie. Maar het vertrekpunt is het gebouw aan de Veemarktkade. 

Het boek wordt geschreven tegen de achtergrond van onder meer:
-De ontwikkeling van een industriële naar een dienstverlenende samenleving;
-De geschiedenis en ideevorming rond detailhandel en retail in Nederland;
-De organisatie-ontwikkeling in Nederland en daarbuiten;
-De ontwikkeling van marketing en reclame in Nederland
-De opkomst van het grootwinkelbedrijf;
-De ontwikkeling en begripsvorming rond winkelconcepten in Nederland en daarbuiten

In -waarschijnlijk -maart 2012 zal het boek 'De Fabriek Centraal' op de markt verschijnen.


Terug naar boven