Den Bosch zet in op Hoofdstad van de Smaak

Printerversie
Gepubliceerd op: 02-06-2009 | Gewijzigd op: 11-01-2012
Het logo van de afspraak tot innovatie op gebied van voedsel en gezondheid. Burgemeester Ton Rombouts[l] en Paul Du Crocq [r.] gemeentelijk coördinator City Marketing, na afloop van de presentatie in Utrecht in november 2008.

In 2010 verkrijgt Den Bosch nagenoeg zeker de titel 'Hoofdstad van de Smaak'. Dat predikaat geeft aan dat een stad sterk staat met zijn culinaire activiteiten, waarbij ambacht en streekproducten centraal staan. De Bossche restaurants en het evenement Bourgondisch 's-Hertogenbosch zijn daarbij al spraakmakend. Maar er is meer: het Onderwijs, de gezondheidszorg en het bedrijfsleven. Zij innoveren sterk op het gebied van voedsel in samenhang met gezonheid.
Zo zetten kinderartsen van het Jeroen Boschziekenhuis in op beter eten en bewegen.

Vorig najaar kwamen de genomineerden voor de titel 'Hoofdstad van de Smaak' in Utrecht bijeen om voor een jury hun kandidatuur op basis van voedsel en gezondheid  te presenteren. Den Bosch scoorde met haar presentatie, waarbij al die disciplines samenwerkten, hoog. Maar Groningen is een geduchte tegenpool.

De stad is erg actief op onderwijsgebied [HAS, ZLTO en het Jurgensinstituut] als het om innovatie rond leven en gezondheid gaat. Neem bijv.  Fhealinc een thema waaronder najaar 2008 diverse instellingen [bedrijfsleven gezondheidszorg, onderwijs, gemeenten en provincie] een samenwerkingsovereenkomst sloten. Daarin namen zij zich voor door betere voeding tot een betere levensstandaard te komen.  Zo werken bijvoorbeeld  specialisten van het Jeroen Boschziekenhuis samen met het ZLTO. Ook het bedrijflsleven zet in onder het thema 'Food & Health' op een betere leeftstijl. 

Hotel Central haakt als eerste in op de mogelijke titel 'Hoofdstad van de Smaak' door eind juni in het restaurant een nieuwe zomerkaart  te presenteren. Het restaurant van hotel Central wisselt toch al elk seizoen met haar menu's, maar dit keer is de kaart gebaseerd op pure streekproducten.

De gemeente, die driejaarlijks een thema kiest voor haar stadspromotie [City Marketing] heeft 2010 al uitgeroepen tot stad van de smaak. Daarachter gaat een budget schuil van drie ton.
In september 2009, tijdens de landelijke 'Week van de Smaak' en Bourgondisch 's-Hertogenbosch valt de uitverkiezing voor 'Hoofdstad van de Smaak' te verwachten. In die week kan de stad bij burger en toerist de aandacht vestigen op ambachtelijke streek- en seizoensgebonden voedsel.
Toevallig opent ook het nieuwe hoofdkantoor van de ZLTO in september 2009 aan de Onderwijsboulevard.

 



Terug naar boven