Opera Barbier van Sevilla: gaat alleen bij onweer niet door

Printerversie
Gepubliceerd op: 22-06-2017 | Gewijzigd op: 22-06-2017

De Openluchtopera op de Parade van aanstaande dinsdag 26 juni 2017 is in kannen en kruiken. Alleen een onweersbui kan nog voor roet in het eten zorgen. Maar dan moet het wel een langdurige bui zijn. Onweer is so wie so schadelijk voor de complexe techniek, maar een regenbuitje kan de musici niet lijden.

Er komt zelfs een zwembad op het podium  wat nog nooit eerder bij een opera is gebeurd. Dat past in het verhaal rond de verliefde barbier, dat zich in een kuhr Ort afspeelt.

Den Bosch  is  een unieke stad met een unieke plein voor een open lucht opera en een uniek publiek van 8000 à 9000 bezoekers, dat overigens anders niet gauw in het theater komt. Dat is kortom de boodschap die donderdag 21 juni 2017 bij de gastheer, en een van de vier nieuwe hoofdsponsoren, Oyens & Van Eeghen op de Parade werd gegeven. En zonder meer ‘Den Bosch’ is gratis en op het Vrijthof in Maastricht moet je voor André Rieu altijd nog betalen….

Positief nieuws
Nog meer positief nieuws uit Den Bosch: de begroting is sluitend, dankzij een crowdfunding olv van Isabel Savelkous. Hans Tervoort flyerde met een persoonlijke act door de stad en wist –mede door gebruik van facebook te maken- een groot aantal kleinere sponsoren en gulle gevers binnen te halen, wat  ruim € 15.475 opleverde. Dat is ruim 10% van de begroting van € 130.000 voor dit unieke evenement. Daar gaat al een heel bedrag naar de complexe opbouw, die overigens tevens geschikt is voor de acties van Roze Zaterdag op 24 juni 2017. ‘Dat scheelt ook weer in de kosten,’ vult  theaterdirecteur Harry Vermeulen aan. Die al spreekt over de voortuin van het theater… 

De Barbier van Sevilla
speelt zich hoofdzakelijk af in een Kuhr Ort.
De scene waar ook
-heel uniek- een zwembad in voor komt..

foto's  © uit programmaboekje

Dus voorlopig een tevreden organisatie in de personen van Martijn Versteeg , hoofd communicatie van de Philharmonie Zuidnederland en Marc Versteeg, zakelijk manager van Opera Zuid die met de intendanten van Opera Zuid, Waut Koeken en van de Philharmonie Stefan Rosu aan deze werving een hele klus hebben. Maar na de crisis lijkt de economie weer meer bedrijven bereid te maken voor sponsoring, hoewel dat vroeger wat loyaler en spontaner gebeurde, vertelt de Relatiebeheerder van Oyens & Van Eeghen Rob van Deursen. Stefan Rosu vult daarbij aan dat  ’…voor het bedrijfsleven een sponsring tegenwoordig onderdeel uitmaakt van een strategie in het bedrijfsplan.’

Elk jaar moet weer worden bezien of naast een serie van kleine donateurs er enkele  hoofdsponsoren overblijven. Dit jaar zijn dat naast Oyens & Van Eeghen, Appèl, Prins Bernhard Cultuur Fonds Brabant en onveranderd de Gemeente’s-Hertogenbosch.  Want als er eentje wegvalt, zoals dit jaar ABN/Amro en ook het Brabants Dagblad, maakt dat op de begroting veel uit.

De vier hoofdsponsoren

Oyens & Van Eeghen heeft zich voorlopig voor een jaar vastgelegd. Relatiebeheerder Bas Coerts: ’We zullen in september 2017, na een evaluatie bezien of we er mee doorgaan. Wij willen ons graag maatschappelijk profileren en ook lokaal aan naamsbekendheid doen. Vandaar dat wij ook mee deden met ‘de Wonderlijk Klim’ en de ‘Kunst Atelierroute’, ‘ zegt de Bosschenaar Bas Koerts van het bureau dat ook al aan de zogenaamde voortuin is gevestigd. 

 -Links: Waut Koeken intendant
van de Opera Zuid en rechts Stefan Rosu,
intendant van de Philharmonie Zuidnederland.
-Rechts: Martijn Versteeg [l.] hoofd
communicatie bij de Philharmonie Zuidnederland
en Marc Versteeg  zakelijk manager bij de Opera Zuid


foto's © paul kriele, 21 juni 2017.

Intendant Stefan Rosu antwoordt, specifiek bevraagd over de toekomst, dat.,  gezien de publieke belangstelling voor  de opera in de stad, maar ook in heel Nederland er geen aanleiding bestaat dat de belangstelling achteruit zal gaan. Maar het bllijft steeds weer een uitdaging gezien de planning [keuze in de programmering] en de complexe, technische  opzet. Er is een grens wat de begroting betreft, stelt Rosu duidelijk.

Het  is een productief event dat we samen, met het bedrijfsleven, de sponsoren en de particulieren, voor Den Bosch realiseren. 



Terug naar boven