Zoeken
Expo over Nieuwe gevels niet voor kleinewinkelier
Printerversie |
Nieuwe gevels ipv dichte rolluiken en schreeuwende neonreclame - 16 juni 2005
Wethouder Jetty Eugster opende woensdagavond 15 juni 2005 in het Stadskantoor een expo over oude en nieuwe gevels. De gemeente streeft ernaar de gevels met dichte rolluiken open te krijgen en ook de schreeuwende kunststof borden en neonreclames tegen de gevels aan te passen aan de uitstraling die de historische binnenstad heeft.
Projectleider Peter Kuijken gaf een toelichting bij deze aanpak.
![]() |
![]() |
Bij de opening waren ook enkele winkeliers aanwezig onder wie Pieternel van de Korput en de leden van Van Rosmalen uit de Fonteinstraat. |
Projectleider Peter Kuijken haalde de gesprekken aan die met vergelijkbare steden, als Breda, Zutphen en Maastricht over onder meer dit binnenstadsaspect worden gehouden. foto's © gerard monté, 15 juni 2005. |
![]() |
![]() |
![]() |
Een indruk van de gevels die op de expo in het Stadskantoor staan uitgestald. Links: Wethouder Jetty Eugster die in het opzicht van deze gevelaanpak, het voorbeeld van de eeuwen oude stad Trier aanhaalde. foto's © gerard monté, 15 juni 2005. |
De basis van de aanpak staat samengevat in de 'Reclamenota 's-Hertogenbosch' die in samenwerking met de horeca en de winkelbranche tot stand is gekomen. Daaruit is voortgekomen het project 'Geef om uw gevel'.
Eugster noemde enkele voorbeelden van geslaagde winkelpuien: Fonteinstraat 7, Hinthamerstraat, 2 [Specsavers] 24 [Belcompany] en 26 [Zeeman], Hoge Steenweg 19 -21, [Mac Donald], Kerkstraat 49 en 53 [Janssen Oosterse Tapijten], Vughterstraat 4 , Markt 69 [Febo] en Pensmarkt 22-24 Only en Manfield.
Nieuwe gevel niet voor kleine winkelier [bericht dd. 22 juni 2005.]
Wethouder Jetty Eugster opende woensdagavond 15 juni 2005 in het Stadskantoor een expo over oude en nieuwe gevels. De gemeente streeft ernaar de gevels met dichte rolluiken open te krijgen en ook de schreeuwende kunststof borden en neonreclames tegen de gevels aan te passen aan de uitstraling die de historische binnenstad heeft.
De basis van de aanpak staat samengevat in de 'Reclamenota 's-Hertogenbosch' die in samenwerking met de horeca en de winkelbranche tot stand is gekomen, aldus projectleider Peter Kuijken.
Maar het is opvallend, dat vooral de winkelvestigingen in de drie grote winkelstraten [A-locaties] in beeld komen.
![]() |
![]() |
Vughterstraat 81/83, de gevel van De Kwast zit momenteel [eind juni 2005] ook in de verbouwing voor een nieuw uiterlijk. - foto's © gerard monté, 22 juni 2005. |
Joop Goosen vertelde dat ook zijn pand op nummer 84, een nieuw aanzien krijgt. In het linkerpand komt de tabaksspeciaalzaak van Sacha van Horssen. |
De actie roept bij kleinere - zelfstandige winkeliers - nogal bezwaren op. Na investeringen op gebied van geluidsnormen en milieueisen, volgden hoge leges voor precariorechten, de actie tegen reclameborden op straat en de anti-[dichte] rolluikcampagne ihkv een veiliger straat. Op het eind van dat rijtje is een aangeboden subsidie voor de gevelaanpassing voor velen onoverkomelijk. Voor kleinere ondernemers, gevestigd in de zijstraten, staat een paar duizend euro in schriel contrast met de investering van 4.000-10.000 euro’s die zij –opnieuw –moeten doen.
Terug naar boven