Aanbieding Monografie over Ton Frenken & expositie

Printerversie
Gepubliceerd op: 12-12-2012 | Gewijzigd op: 16-12-2012
Woensdagmiddag 12 december 2012 werd in VanderVen Oriental Art aan het Nachtegaalslaantje de Monografie over de Bossche kunstenaar mr. Ton Frenken [*1930-†2004]  gepresenteerd.  Gastheer waren Floris en Nienke van der Ven in het voormalige Stedelijk Gymnasium, waar circa 150 gasten voor deze 'Ton Frenken Présence' bijeenkwamen. 
De voorzitter van de nog jonge stichting Ton Frenken, Frans Aarts, bood aan de directeur van het Noordbrabants Museum Charles de Mooij* het eerste exemplaar aan. 
De stichting 'Ton Frenken' stelt zich ten doel aan Ton Frenken en diens werk meer bekendheid te geven door publicaties [zoals deze monografie] en door exposities op te zetten. 

Zie artikel: Stichting Ton Frenken opgericht dd. 23 mei 2012
Over Ton Frenken  zie artikel Frenkens leven en werk  dd. 26 november 2008

*Ceremonie verlaat
Overigens werden de genodigden- in afwachting op de ceremonie- in hun geduld wel erg op de proef gesteld. Hoofdpersoon van die aanbieidng -Charles de Mooij- had bijna tegelijkertijd een bijeenkomst van de 'Vrienden van het Noordbrabants Museum', die hem € 500.000 voor de inrichting van het vernieuwde museum schonken.

Aanbieding van de Monografie over mr. Ton Frenken door de voorzitter van de stichting Ton Frenken Frans Aarts [m.]  aan Charles de Mooij. Rechts Paul van Rosmalen van kunsthandel Borzo in Amsterdam die door de Van der Vens gastvrij werd onthaald.

foto © paul kriele, 12 december 2012.

Toespraak van Paul van Rosmalen
Ton Frenken: Jurist, journalist, scherp criticus en recensent, doortastend en volhardend organisator van de Bossche Jeroen Boschtentoonstelling in 1967. Maar bovenal was en voelde Ton zich kunstenaar, schilder.
Een intellectuele, filosofische benadering van de kunst hielp hem zijn thema's te vinden, vaak met een meditatief karakter. Zelden heftig, altijd beheerst.

-Boven en links: Enkele werken van Ton Frenken in de zalen van VandervenOriental Art.
-Links boven: Frans Aarts in zijn korte toespraak, waarin hij zei blij te zijn met de aanwezigheid van Charles de Mooij, die in een vreugdevolle en ook hectische fase zit van de aanloop naar het nieuwe Museum
.
Aarts dankte ook Paul en Jori van Rosmalen-de Koning en Annemiek Sopers [weduwe van Ton Frenken] voor haar bijdrage bij de tot standkoming van het boek over Ton Frenken.
De kunsthandel -voorheen in Den Bosch- bezit diverse werken van Frenken.

foto's © paul kriele, 12 december 2012.

Vervolg toespraak Paul van Rosmalen.
Hoewel opgevoed en opgeleid in een katholiek milieu, stelde hij al vroeg kritische vragen, waarvan de antwoorden hem met zijn intellectuele benadering niet bevredigden. Wat bleef was een grote kennis van en interesse voor de Joods/Christelijke cultuurgeschiedenis. Hij kende zijn "klassieken" en putte eruit. Vanuit die optiek abstraheerde Frenken zijn fascinatie voor de Romaanse bouwkunst, de Middeleeuwen en Renaissance.
Het is ook op deze FIAC geweest dat de schilderijen van Ton de aandacht trokken van de in Zwitserland wonende Nederlandse verzamelaar en James Joyce-kenner Leo Koenders († 2012).

Met enthousiasme en wijsheid begon hij aan een opdracht, welke zijn laatste zou blijken te zijn: een unieke, bibliofiele uitgave met schilderingen en tekeningen, gebaseerd op de Ulysses van James Joyce.
Zijn artistieke werk was op tijd klaar; de samenstelling en presentatie heeft hij niet meer mogen meemaken.
Ton Frenken schiep een prachtig oeuvre, met groot respect voor historie en traditie, maar met een onmiskenbaar eigen en hedendaagse signatuur.

 -Boven: Cas Eijsbouts en rechts Lambert Tegenbosch, voormalig kunstcriticus.
-Rechts boven: De rode zaal in het gebouw aan het Nachtegaalslaantje [Stedelijk Gymnasium met de genodigden.
-Rechts de Frenkens waren met 6 broers, Ton en Marc zijn overleden. vlnr Jac, Maarten, NN, en Jos, Henk was even in een andere zaal
.
foto's © paul kriele, 12 december 2012.
 

Toespraak Charles de Mooij
De Mooij bekende dat feitelijk de conservator van het Brabants museum Maureen Trappeniers zijn toespraak had geredigeerd. Hij noemde haar expliciet, ondanks of dankzij dat hij wist dat mevrouw Trappeniers in al haar bescheidenheid zich wat achteraf had opgesteld....

Ook stelde De Mooij zich op de lijn van Ton Frenken, die 45 jaar geleden een Jeroen Boschexpositie opzette die 267.000 bezoekers trok.'Dat was een titanenstukje,' sprak De Mooij. die duidde op de ambitie van het Noordbrabants Museum om in 2016 ook weer een Jeroen Boschtentoonstelling te organiseren. 
'Maar.. .de toenmalige voorzitter van het comité van aanbeveling, De Roy van Zuydewijn zei toen: 'Zo iets krijg je nooit meer voor elkaar.'  
De Mooij moest ook bekennen dat '...de opzet naar een dergelijke expositie een hele onderneming is. 
Neem alleen al het onderzoek  naar afkomst van de Jeroen Boschwerken door wie ze nu werkelijk en in welk atelier zijn geschilderd. Dat onderzoek slaat internationaal onderlinge  banden tussen de musea, die werken van Bosch bezitten,' aldus De Mooij.
Daarop ging spreker terug naar de afkomst en de lijn naar het kunstenaarschap van Frenken, die al jong door zijn vader,  een schoolmeester in St.Michielsgestel, werd meegenomen naar een bevriende Bossche kunsthandelaar. Daar liet vader Frenken zijn zoon de kunstwerken zien die daar in de etalage stonden opgesteld.
'Maar de Bossche kunstwereld had 40 jaar geleden zijn eigen identiteit, die ook erg besloten was. Frenken trok niet voor niets naar Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, maar keerde toch telkens weer naar Den Bosch terug. 
Het kunstenaarschap bleef bij Frenken de rode draad in zijn leven,' besloot De Mooij. 

Terug naar boven