‘Bezeten visionair’ jongste boek in Jeroen Boschreeks.

Printerversie
Gepubliceerd op: 31-01-2016 | Gewijzigd op: 01-02-2016
In het Jheronimus Bosch Art Centre presenteerde zondagmiddag 31 januari 2016 Henk Boom met een inleiding zijn ‘De Bezeten visionair‘. En detail volgt Boom de meeste bekende werken van Bosch en ontrafelt op zijn manier de mystiek en de mysteries van/ over Bosch. Ook Boom vraagt zich af wie Bosch is.

'De bezeten visionair' van Henk Boom, bij Uitgeverij Athenaeum -Polak & van Gennip.
 

Auteur Henk Boom, voormalig correspondent van het Financieel Dagblad  enDe Tijd in Madrid, de plaats waar hij geregeld toegang kreeg tot Museo El Prado en het Escorial en de ambassades aldaar, heeft - met zijn journalistieke insteek -breed opgezet de meeste bekende werken van Jeroen Bosch beschreven.
De door Bosch gefascineerde Boom trekt zich in zijn beschouwingen weinig aan van een rits deskundige voorgangers , hij bekritiseert ze en zet rondom de sekte, gekte en de religie van Bosch een eigen redenering op, of ontkracht voorgaande meningen.
Maar met zijn onderbouwde conclusies maakt de auteur de verwarring nog groter, zeggen zowel Frits van der Meijden van de Athenaeum- Polak & Van Gennip uitgeverij en de filosoof en publicist Ger Groot die een inleiding hield.
‘Van der Meijden constateert over ‘De bezeten Visionair’ dat Boom met dit bijzondere boek een eigen genre heeft geschapen. Het genre van de recente journalistiek.
Boom steek zijn mening niet onder stoelen of banken. Overal waar controverses lijken te ontstaan, daar is ook Henk Boom om er verslag over te doen. Of het nu gaat om de Tuin der Lusten, de naam Jeroen Bosch of over de Jeroen Boschtentoontstelling . Maar ik heb weinig auteurs gezien die zo ‘Leideschaftig’ werken,’ zegt Van der Meijden in zijn welkom.

-Links: De auteur van De bezeten visionair' Henk Boom.

-Onder: De inleider van de boekpresentatie
in het Jeroen Boschcentrum dr. Ger Groot.
foto's © paul kriele, 31 januari 2016.

Ger Groot: ‘Zelfs de visies van deskundigen zijn nog raadselachtig en eindigen vaak in nieuwe visioenen. We zullen de sleutel tot Bosch nooit vinden.’
‘Boom zal steeds volgens nieuwe theorieën, polemieken en benaderingen zijn compassie moeten bijwerken. Daar heeft hij –in een volgend boek -nog alle tijd voor.. .’
Want Booms visie is slechts een bestandsopname van een geschiedkundig onderzoek.’
En na Boom…? Groot: ‘Elke tijd ontdekt een nieuwe Bosch….’
Auteur en inleider die Boom een Surprise aanbiedt.

foto © paul kriele,31 januari 2016.

Arrogant Den Bosch..?
Terzijde waren enkele anekdoten van Henk Boom interessant voor Den Bosch, het team van het Onderzoeksproject [BRCP] en voor de JB-expositie.
De auteur reageerde op een interview dat hij aan het Brabants Dagblad gaf. Daaruit kon blijken dat hij de Bosschenaren arrogant vindt. Maar die kwalificatie slaat op burgemeester Ton Rombouts die voorspelde dat hij de grootste tentoonstelling ooit over Jeroen Bosch naar Den Bosch zou halen en er naar streefde om daar zeker het pronkstuk van El Prado -de Tuin der Lusten- bij te betrekken.
Ook vindt Boom het onderzoeksteam van het BRC-Project arrogant, zo bleek hem uit wat hem in het Museum El Prado en in het Escorial werd toegefluisterd.
Daarentegen ging er vanuit Boom geen enkele relativerende opmerking uit na de kritiek van ‘Madrid’ jegens het onderzoeksteam. Conclusies over de authenticiteit van twee werken van Jeroen Bosch in El Prado werden met niet steekhoudende argumenten genegeerd. Arrogantie ten top.

Maar de eerste irritatie dateert van 31 januari 2007 toen in het Zwanenbroedershuis de overeenkomst werd getekend tussen 'Den Bosch' [directeur Jan van Laarhoven] en 'Madrid' over een samenwerking naar de opzet van de Jeroen Boschtentoonstelling in Den Bosch.
In de tekst werd op slinkse wijze geprobeerd bij het Madrileens Museo El Prado binnen te komen. Dat wekte zodanige irritaties op dat het kontrakt moest worden gewijzigd,' aldus Boom.


Terug naar boven