Boschcafé: Drones, Jheronimus in stripboek en in Tekeningen

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-02-2016 | Gewijzigd op: 20-02-2016
Drones in Bosch Parade.. zie onderaan artikel.

De editie van Boschcafé in TheateradParade van woensdag 17 februari 2016 bracht interessante onderwerpen omdat ze nieuw waren en vlot en boeiend werden gepresenteerd.

Er zaten twee nieuwe boeken bij: een stripboek Jheronimus van Martin Ruijters die interessante verklaringen gaf over bijvoorbeeld de kledinggewoonten in de tijd van Jeroen Bosch: een rode mantel hoort bij een berooid persoon en een blauwe jas van een man die door zijn vrouw bedrogen werd. 
Bosch’ werk, dat vergeleken bij een stripverhaal klleine tekeningetjes bevat, zitten vaak spreekwoorden verwerkt. Dat was bedoeld om de mensen wat te leren. Zelf zat Bosch, die midden in het leven stond en zeker geen spookachtig genie was, niet goed bij kas. Dan verkocht zijn vrouw Aleid weer eens een stuk land zodat ze weer even vooruit konden.

Marcel Ruijters.

foto's © paul kriele, 17 februari 2016

Ruijters, die vele bronnen heeft geraadpleegd en deskundigen heeft benaderd, vond het een eer dat hij in 2011 al van Jeroen Bosch500 de opdracht voor een boek rond Jeroen Bosch kreeg. Dat gaf hem tijd zich in de materie te verdiepen. ‘Ik heb geprobeerd de historie naar waarheid te respecteren,’zegt Ruijters. Zie www.bosch500.nl/nl/marcelruijters

Thomas Vriens
Voor Thomas Vriens, die het boek ‘De Tekeningen van Jheronimus Bosch’ heeft uitgegeven, is Bosch met zijn tekeningen onderbelicht. De voorkeur - ook bij musea- gaat te vaak uit naar de schilderijen. Maar de tekeningen van Bosch zeggen vaak meer dan zijn schilderijen. Bosch spreekt heel veel met taal. Vaak vormen zijn figuren een rebus.
Bosch heeft diverse Boommensen afgebeeld. Niet alleen op een zijluik van de Tuin der Lusten, maar de Boommens is vaker aanwezig. Door zijn tekeningen krijg je meer inzicht in zijn werk.
Bosch’ tekeningen zijn bewust opgezet als een zelfstandig exemplaar, en zeker niet als voorstudie bedoeld. Daarmee is Bosch de eerste kunstenaar boven de Noordelijke Alpen die tekeningen maakt als een autonoom werkstuk.
Ook , zegt Vriens, dat een tekening altijd van één man kwam, terwijl de panelen van Bosch coproducties waren, afkomstig uit zijn atelier.

Thomas Vriens met zijn boek
 'De Tekeningen van Jheronimus Bosch'.
Vriens geeft in het land ook lezingen
over zijn studie naar en zijn bevindingen met
het leven en werk van Jeroen Bosch.

foto's © paul kriele, 17 februari 2016

Thomas kwam tot het schrijven van dit boek omdat er nog geen in het Nederlands geschreven boek van Bosch’ tekeningen bestond. De historicus Thomas Vriens [*1981], eigenaar van een bureau dat adviezen verstrekt op erfelijk-, en cultureel gebied, geeft door zijn specifieke kennis over Bosch lezingen en colleges in het land.
'Kijk,' zegt Thomas achteraf, ‘van dit boek word ik niet rijk, maar Jeroen Bosch verdient het dat ook zijn tekeningen beschreven worden. Jeroen Bosch was de grootste in originaliteit. Zijn vakmanschap komt nergens zo goed tot uiting als in zijn ‘getekende schilderijen’. Zie www.cabvriens.nl

Naast deze twee boeken werd er ook nog een boek gepromoot door de auteur Jeroen Savelkouls, die na uitgebreid literatuur- en archiefonderzoek het boek ‘De Valse Paradijs, kroniek van een moordenaar’ schreef.
Jeroen is een Nijmeegse journalist, fotograaf en communicatieadviseur die aan de Erasmus University studeerde en met zijn boek de leef-en ideeënwereld van Jeroen Bosch probeert te benaderen.
Zie Savelkouls:  https://nl.linkedin.com/in/jeroensavelkouls


Cabaretière Katinka Polderman moest verstek laten gaan..
Tussendoor zong Katinka Polderman [via een video], die in maart 2007 de Zontaprijs won,
het op de 'Kruisdraging van
Christus' van Jeroen Bosch geïnspireerd lied.

Katinka moest vanwege een keizersnede op deze avond  verstek laten gaan....,
zoals de presentator haar excuseerde.

Koningsbezoek
Hoofd Kabinetszaken Jan de Wit en Huibert Wilschut, conceptontwikkelaar bij Artishock vertellen over hun werk en de belevenissen rond de opzet van het bezoek van Koning Willem Alexander.

Dat koningin Màxima niet zou mee komen was hen al wel bekend, maar tot op Aswoensdag zou nog steeds koning Filipe van Spanje naar Den Bosch komen. Op die dag ontvingen zij pas bericht dat dat niet zou doorgaan ivm landelijke politieke ontwikkelingen en de precaire situatie van Filipes zus Christine, zo vermoedden zij.
Maar als dat wel was gebeurd dan hadden velen nauwelijks iets van de koningen kunnen zien, omdat zij dan per limousine van de St. Jan naar het museum zouden rijden….Waarop Verbruggen reageerde met”’. dat hij nog altijd welkom is als hij maar de twee schilderijen [die El Prado op het laatste achterhield..] meebrengt.. Jan de Wit vertelde dat de koning zijn betrokkenheid duidelijk liet merken. Al voorafgaand aan zijn bezoek werden door de RVD steeds gegevens opgevraagd. Alexander, zoals dankzij een reversmicrofoontje te beluisteren viel [ook uniek !] bleek erg geïnteresseerd en was goed op de hoogte van de werken van Jeroen Bosch.

Jan de Wit: ‘Dat Ali B als zanger optrad heeft te maken met het beoogd publiekseffect. Het mocht geen elitair feestje zijn. Bovendien paste Ali B die onder meer het lied ‘Het land van Maas en Waal’ zong, goed naast Jheronimus B..

Het Noordbrabants Museum
Conservator van Het Noordbrabants Museum Fiona Zachariasse vulde daarbij aan dat de prioriteit van deze grootste Jeroen Boschtentoonstelling is dat alles zo soepel mogelijk verloopt: Geen files, genoeg audiotoers die bedienbaar blijven en geen opstoppingen bij de schilderijen. Dat de zalen zo donker zijn is bedoeld om de schilderijen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen.

Conservator van Het Noordbrabants Museum Fiona Zachariasse.
foto's © paul kriele, 17 februari 2016

vervolg Fiona Zachariasse
Qua personeel kunnen we deze unieke gebeurtenis wel aan, maar alleen voor de marketing en de communicatie hebben we extra personeel menskracht ingehuurd.
Mocht het inderdaad echt nog drukker worden dan hebben we twee scenario’s achter de hand om het museum langer open te stellen: ’s morgens en ‘s avonds.

Couturier Addy van den Krommeacker met rechts de vier op de Tuin der Lusten geïnspireerde modellen. foto's © paul kriele, 17 februari 2016

Addy van den Krommenacker, die op 12 maart voor –na 35 jaar – voor de tweede keer een eigen show in het theater heeft, vertelde over zijn ervaring met de vier speciaal op Jeroen Bosch geïnspireerde, kleurrijke creaties. De Bossche couturier heeft zich vooral door de Tuin der Lusten laten leiden. ‘Maar ik ben een Bosschenaar , ik houd van mijn stad en ik heb erg veel met Jeroen Bosch. Daarom voel ik mij geroepen –en het is voor mij t ook een eer- om iets rond dit Jeroen Boschjaar te doen.’

Jeroen Bosch gastheren/vrouwen
Drei gastheren-, en vrouwen van het Jeroen Boschjaar die op drukke dagen en bij het bezoek van de internationale pers [woensdag 10 en donderdag 11 februari] op zeven plekken in de stad in hun blauwe tenues aanwezig waren vertelden namens hun 350 collega’s over hun ervaringen.

Drie van de 350  gastvrouwen en
gastheren van het Jeroen Boschjaar.
vlnr.: Martin van Erp, Listy Groenland en Henk Engel.

foto's © paul kriele, 17 februari 2016

vervolg Gastheren/vrouwen
Martin vanErp, Listy Groenland en Henk Engel vonden het verrassend om dit te mogen doen. De vorige week hebben ze met name Spanjaarden, Duitsers Engelsen en Fransen bij het station verwelkomd en hen de weg gewezen naar het hotel of hen er naar toe begeleid. De taal was vaak een probleem want de Spanjaarden spraken geen Engels. Een Duitse journaliste bleek nog meer van Jeroen Bosch te weten dan wij hadden verwacht. Onderweg was zij in één stuk aan het woord en de Fransen en Italianen stapten keurig in een gereed staand busje. De Spanjaarden waren boos en struinden wat rond bij wnkeltjes rond het station.
Maar als we zo de zaterdag erop in de stad rondliepen dat was het al ontzettend druk met toeristen. De meesten liepen met een paar tassen bij zich met spullen die ze gekocht hadden.
Het bleek zaterdag ook al dat we folders op de uitgiftepunten moesten bijhalen zo hard liep het al.. ‘.

Aan Tafel bij Jeroen
TheateradParade serveert vanaf deze week elke dag een ’AanTafel bij Jeroen’ dat vertellen Like van de Griendt, Marie José Meeuwis. Zij vertellen aan presentator Theo Verbruggen dat het geste is aan de gasten van Jeroen Bosch waarbij zij voor dit initiatief geïnspireerd werden door het JB-café dat elke maand in het theater plaats vindt. Met dit ‘Aan Tafel bij Jeroen’ willen zij voor de vele toeristen die de stad bezoeken en Bosschenaren de sfeer van Jeroen Bosch oproepen: elk dag van10.00—20.30 uur.
Voor reserveren:  jeroen@theateraandeparade.nl en voor info www.theateraandeparade.nl




Like van de Griendt en
Marie José Meeuwis door Theo Verbruggen
geïnterviewd over 'Aan tafel bij Jeroen'.


foto's © paul kriele, 17 februari 2016
 

Jeroen Bosch schoen
Spontaan kwam in het begin van de door Theo Verbruggen gepresenteerde show een schoenwinkelier van de Copernicuslaan binnenlopen. Herman Willems van Willems Schoenen is een van de verkopers van de Gijs JB schoen. Herman heeft de schoen ontworpen, vertelt hij Theo Verbruggen Daarop zijn de thema’s van Jeroen Bosch geprint. Zelf droeg hij al een eerste paar en in de winkel staat nog alleen een rechterschoen beschikbaar om te passen. Als de klant de kleurrijke Jeroen Boschschoen na het passen bevalt kan hij binnen twee weken een paar leveren..
Ze kosten € 300,=
De schoen wordt gemaakt door Van Drunen in Drunen, maar slechts in een oplage van 80 exemplaren. Er zijn er al  zestig van verkocht onder meer bij Willems, Dirven, Dungelman en Smits in Heusden..

Herman Willems
showt aan Theo Verbruggen het door hem bedacht model.
Een schoen ontworpen naar
de thema's van Jeroen Bosch
.
.

foto's © paul kriele, 17 februari 2016.


Numismatische Kring Brabant  met expositie in JBAC
Op eerste vraag die Theo Verbruggen bij het horen van het woord numismatisch stelt, antwoordt Jos Holland van de Kring Brabant: ' Dat is een vereniging van 45 muntverzamlaars die onvoldoende geld hebben om bankbiljetten te verzamelen. Op die manier kregen zij verdere interesse in het aspect geld. Deze mensen noemen ze numismaticus.
Een munt is een communicatiemiddel. Aan een opdruk van een munt kun je de hele geschiedenis halen. Een vorst beeldde zich vroeger af op een munt.





Jos Holland bestuurslid van de
Numismatische Kring Brabant.





De speciale penning die bij gelegenheid van het Jeroen Boschjaar is uitgegeven
.
Ontwerp door  de graveur Lei Lennaerts.

foto © paul kriele, 17 februari 2016.
 

Veel over geld is te zien op de expositie in het Jeroen Bosch Art Center 'Jeroen en het geld van toen'.  [Eerst was het voorstel om 'voor 'Jeroen en de poen'  te kiezen. Maar dat was wat te populair,' aldus Holland,  die nog aangaf dat '..een munt een officieel betaalmiddel is en een penning, die wordt ter herinnering of uit dank aan een gebeurtenis of eer aan een persoon uitgegeven.
Zie bericht van over het ontwerpen/uitgeven van de munt  rond Jeroen Bosch dd. 22 juni 2015.

De Jeroen Boschpenning van graveur
Lei Lennaerts.

Drones in Bosch Parade
In de editie van Bosch -boten- Parade van juni 2016 vaart een vliegdekschip als controlecentrum en energie bevoorradingschip[herladen van de drones] mee. Mariëlle Lapidaire en Marieke Hurkens gaven de details prijs in het Bosch Café in TheateradParade.

-Rechts: Het Laatste Oordeel
met het tafereel van de gevallen engelen.

-Onder: In Bosch Parade van juni 2016
wordt dat vertaald in een tafereel
met drones die boven de Dommel vliegen


-Rechts onder: Dit was de bijdrage van de
kunstenaars Lapidaire en Hurkens van vorig jaar..

foto's van scherm
© paul kriele, 17 februari 2016.
 
   

De drijfveer van deze beelende kunstenaars is, zoals ze Theo Verbruggen toelichtte, gericht op het beeld uit het onderzoek. van het Bosch Research and Conservation Project. Het beeld is ontleend aan de schilderijen De Hooiwagen en Het Laatste Oordeel. Daar staat God getroond bovenin afgebeeld en daaronder, rond een grote witte wolk, zweven de gevallen engelen. Die Droomwereld is een prachtige wereld vertellen beiden.

Er kan nog één aspect een spelbreker bij deze opzet zijn. De vergunning om drones in een privacy gevoelige omgeving te laten vliegen.



Terug naar boven