Bossche Jeroen Bosch-onderzoekers op Spaanse tv

Printerversie
Gepubliceerd op: 26-02-2012 | Gewijzigd op: 26-02-2012
Zaterdag 25 februari 2012 waren prof. dr. Jos Koldeweij en dr. Matthijs Ilsink op de Spaanse tv [rtve*]. Beiden zijn lid van het specifieke onderzoeksproject  'Bosch Research and Conservation Project' naar de voorgeschiedenis van de werken van Jeroen Bosch.
Zo werd door specifieke digitale fotografie al een vingerafdruk gevonden op het schilderij van De Heilige Christoforus waarvan er in  Boymans van Beuningen een exemplaar hangt. De vingerafdruk kan mogelijk van Jeroen Bosch zelf zijn, of van een van de schilders uit het atelier van Jeroen Bosch op de Markt. 
In het Madridse museum 'Lázaro Galdiano' onderzochten Koldeweij en Ilsink 'Las meditaciones de San Juan Bautista"  ['De meditaties van Johannes de Doper'].   [zie onderaan artikel voor uitleg van het onderzoeksresultaat]

Doctor in de 'Cultuur en Kunstwetenschappen' Matthijs Ilsink [l.] en dé Jeroen Boschkenner prof dr. Jos Koldeweij waren de vorige week in Madrid voor het onderzoeksproject naar achtergronden van werken van Jeroen Bosch.

foto © paul kriele, 16 maart 2012.

Ook op het schilderij van de 'Gekruisigde Martelares' [Dogepaleis in Venetië] heeft Koldeweij via de toegepaste techniek van dit onderzoeksteam achtergronden ontdekt die niet eerder konden worden waargenomen. 
Onbekend is of het hier gaat om Julia van Corsisca  of om 'Ontkommer'. Rond 1500 werd de martelares 'Ontkommer' rond Den Bosch wijd verspreid aanbeden. Er bevond zich zelfs een altaar in de St. Jan. 

'De Gekruisigde Martelares' of 'Ontkommer' werd rond Den Bosch rond1500 wijd verspreid aanbeden.
Ook dit schilderij van Jeroen Bosch,  dat zich in Venetië bevindt, werd door het onderzoeksteam gefotografeerd.

*Volg link naar de video van de Spaanse tv rtve 

Zie artikel over afstudeerproject Jeroen Bosch x Bruegel van Matthijs Ilsink dd. 16 maart 2012

Op het schilderij Meditatíes van Johannes de Doper' blijkt  de stichter achter de plant die op de voorgrond staat, met de infrarood reflectografie en - fotografie veelzicht baarder is gemaakt. Uit microscopisch onderzoek blijkt dat de plant beslist van later datum is en niet van Bosch. De vraag blijft over wanneer de stichter [achter de plant] werd weggeschilderd.
De onderzoekers vermoeden dat de plant aangebracht is in een omgeving waar het werk van Bosch goed bekend was.
Mogelijk dat  het Paradijsluik van het Hooiwagentriptiek - zowel de versie in het Prado als die in het Escorial- daarover meer duidelijkheid kunnen geven. Maar die twee werken moeten nog onderzocht worden



Terug naar boven