Nice n Easy Achter het Verguld Harnas failliet

Printerversie
Gepubliceerd op: 27-11-2008 | Gewijzigd op: 16-10-2009



De nieuwe formule Nice ’n Easy van John Blogg, de man van voorheen Oil & Vinegar, is geflopt. Het paradepaardje, beter pilotstore van Blogg, die op 7 december 2007 op Achter het Verguld Harnas opende, heeft het niet kunnen redden. Met deze riante en luxe zaak wilde Blogg goede sier maken en potentiële ondernemers interesseren voor deze formule. Dat was een combinatie van winkel met masterclasses en kookdemonstraties. Blogg was zelf voor 40 % aandeelhouder, maar wilde diens mede-investeerders niet noemen. Blijkt o.a. tot 2007  Ton Koster te zijn geweest..
In het grote pand van Makelaar Hans van Dongen zat daarvoor de modezaak Cobra die het door de hoge huur ook niet haalde en verkaste naar de hoek met het Lombardje.

Initiatiefnemer en eigenaar John Blogg [*Utrecht, 1947] wijt het faillissement aan de kredietcrisis. Dat is een wat snel en kort door de bocht genomen excuus, zo kort na deze economische dip. Waarschijnlijk zit Blogg zelf slecht bij kas, wat een gevolg is van zijn hoge ambities.
opzet Oil & Vinegar
Blogg was in 1999 ook degene die het initiatief nam voor de Oil & Vinegarzaken. Vanuit het hoofdfkantoor in Oosterhout bestierde de marketing deskundige Blogg en diens compagnon de financieel manager Femke Stevens het succesvolle  bedrijf.  
In Nederland  groeide Oil & Vinegar binnen korte tijd uit tot een keten van 38 cuilinaire cadeaushops in mediterrane stijl. Het bedrijf werden betaald uit de  fee's van de  franchiseondernemers en de bonussen van de fabrikanten.
Maar de door hoogmoed en zelfverzekerdheid geïnspireerde Blogg dreef op een wolk door naar de VS, Australië,  Zuid-Afrika en Dubai, aldus een oud-franchisenemer. Dat initiatief  was hem ingegeven door de beperking die de formule voor Nederland had. Vanwege de exklusiviteit kon het aantal winkels niet verder groeien.

eerste problemen: hoogmoed komt voor de val
De keten groeide wereldwijd uit tot 100 vestigingen. Maar in het buitenland kwam een geheel andere problematiek aan de orde: de import van Europese producten. Het hoofdkantoor groeide en groeide en kon niet meer worden gefinancierd.
Compagnon Femke Stevens zag in september 2004 de bui al aankomen en stapte op. Volgens een ingewijde omdat ze noch met John Blogg, noch met Ton Koster door één deur kon. 
Einde 2007 zakte Oil & Vinegar als een kaartenhuis in elkaar. De franchisegever ging in juli 2007 failliet, niet de zaken. Sommigen maakten een doorstart en anderen konden door een formule in het huurkontrakt stoppen. 
Ook toen gaf het pedante mannetje Blogg de economie de schuld… en verweet de franchiseondernemers een slecht ondernemersschap….
Tekenend voor die hoogmoed was Bloggs uitspraak op 7 december 2007 bij de opening van Nice ‘n Easy ,dat Den Bsch boven Maastricht zijn voorkeur genoot. En daaraan toevoegend: ’Ik was niet op zoek naar Den Bosch, maar Den Bosch was op zoek naar mij... ‘.
De werkelijke redenen waren dat Blogg te snel wilde groeien en de bestaande zaken slecht bijhield. Het assortiment veranderde nauwelijks, ook al kwam er goedkope Aziatische artikelenbij. Maar de winkeliers mochten de formule niet wijzigen.
Blogg kreeg ook last van het feit, dat zijn origineel idee werd overgenomen: er kwamen steeds meer winkels in hetzelfde genre bij.
Bij het faillissement in juli 2007 namen enkele franchise-ondernemers, verenigd in Elschot Ondernemingen, de formule over en maakten met 70 van de 100 Oil & Vinegar-zaken een doorstart.
De rest werd als onroerend goed verkocht aan Pipoos.

Terug naar boven