Aanleg Binnenstadsring met nieuwe kruising ‘Oude Dieze’ en bushalten

Printerversie
Gepubliceerd op: 28-03-2014 | Gewijzigd op: 29-03-2014
Met de aanleg van de Binnenstadsring komen er drie boulevards: aan de zijde Zuid-Willemsvaart, voor het station langs ofwel vanaf Brugplein naar Willemsplein, die Oranjeboulevard gaat heten en de boulevard vanaf Parklaan naar Hekellaan die de naam Vestingboulevard krijgt. 
Deze boulevards hebben een parkachtige middenstrook en fietsbanen gescheiden van de autobaan.
Doel is fysiek en met een 30km- zone het verkeer uit de binnenstad te weren.
De nieuwe Koningsweg met rijbanen en fietsbanen aan weerszijden van de parkachtige middenstrook.
 
Interessant is dat er bij het voormalige GZG en op de Zuidwal en op het begin [oostzijde] van de Pettelaarseweg bushalten komen die als overstapplaats dienen van lijndiensten naar de kleine binnenstadsbusjes. Dat worden geen elektrische bussen, maar met motoren die op schone diesel rijden. De laatste zijn, zo is in Breda gebleken, nog milieu vriendelijker dan de elektrische bussen.
De gemeente pakt dit plan op, omdat de Provincie uitblijf met het doorhakken van de knoop over de concessieverlening Openbaar Vervoer waarin bij de offerte door de Provincie een fout werd gemaakt, wat leidde tot een proces van het daardoor gepasseerde Veolia. Veolia maakt bezwaar omdat ze door die fout ten gunste van Arriva, buiten de concessie komt te vallen.
Maar voor 14 december 2014 moet er duidelijkheid komen, maar zo lang wil wethouder Hoskam niet wachten.
Daarom, zegt Hoskam,  ga ik nu pro-actief handelen.  [zie ook artikel over Transferia].

De oude Koningsweg nog met veel asfalt dat verdwijnt.....

Opstapplaatsen van lijn-, naar binnenstadsbussen
Op de Zuidwal wordt in een groenstrook aan de kant van de stadsmuur tegenover de nieuwe flat Barbara-state, een bushalte en op de Pettelaarseweg, aan de zijde Gregoriusflats, een bushalte ingericht. Daar moeten drie lijnbussen achter elkaar kunnen staan, aldus wethouder Hoskam vanmorgen in een perstoelichting op het raadsvoorstel ‘Herinrichting Binnenstadsring’.
De busdiensten naar de binnenstad pakt de gemeente dus nu zelf op en kost € 1,3 miloen. Mede door verhoging van de prijzen voor de transferia met 1 euro naar 4 euro per auto, kan dat betaald worden.

Nadat de raad met dit voorstel heeft ingestemd, wil de gemeente nog dit jaar met de aanleg van de binnenstadsring beginnen. Zodoende komt er rond de binnenstad een aangeklede boulevard [behalve in de smalle Brugstraat] waar maar 30 km mag worden gereden. De stoplichten zijn dan zodanig technisch uitgerust dat ze zorgen voor een geleidelijke verkeersdoorstroming die ook de busdiensten reguleert.
Met de realisatie wordt een antwoord gegeven op minder verkeer en een betere bereikbaarheid in resp. van de binnenstad. Er komen dus geen grote Arrivabussen meer in het centrum.

Fasegewijze aanpak

Het Heetmanplein is al klaar en maakte ook onderdeel uit van dit project Binnenstadsring. De boulevard langs de kanaal komt pas aan de beurt als duidelijk is wat er met het kanaal en met het GZG-terrein gebeurt. De kosten zijn voorlopig dan ook ruim 18 miljoen voor de Vesting-en de Oranjeboulevard tezamen. 

Vwb de planning is nog niet aan te geven in welke maand werkzaamheden of acties plaatsvinden. Bedoeling is om na besluitvorming door de gemeenteraad zo snel mogelijk over te gaan tot aanbesteding van kleinschalig busvervoer in de binnenstad en het transferiumvervoer te gaan regelen. Wat betreft de uitvoering van de eerste fase Binnenstadsring. Ook daarbij is het de bedoeling om zo snel mogelijk de voorbereidingen daarvoor te treffen na besluitvorming door de gemeenteraad.


zie ook artikel 'Betere en ook duurdere transferia dd. 28 maart 2014.

Terug naar boven