Uit rapport: Bossche balast: slapende pakeergarage/slapende raad

Printerversie
Gepubliceerd op: 08-09-2005 De Bossche gemeenteraad kwam er pas laat achter dat er iets mis was met de volautomatische parkeergarage in de Keizerstraat. Er werden in de zomer van 2004 door raadsleden wel vragen over gesteld maar -na antwoorden van B&W -bleef het daarbij. De oorzaak dat het misliep is de cultuur van die tijd, aldus het bureau Berenschot die de procedure heeft onderzocht en een analyse geeft hoe het bestuurlijk beter moet met ’Den Bosch’ [paragraaf aanbevelingen]. 
Berenschot registreert dat er voor een volautomatische garage gekozen moest worden ivm de plaatselijke situatie, zoals onder meer door de bebouwing en de nabij stromende Binnendieze. Maar zowel de marktverkenning, de studie over het programma van eisen, als de offerte zijn weinig transparant en nauwelijks intensief verlopen. Nog minder heeft men zich ingelaten met de risico’s die een volautomatische techniek met zich meebrengt.

  De parkeergarage in de Keizerstraat, die sedert zomer 2003 niet functioneert. Door de complexheid van het aanbod van meerdere auto's raakt de computer op hol. 
 
- foto's © gerard monté, 8 september 2005.
 
Voorlopig blijft de deur dicht het risico dat auto's bij het -automatisch- wegbrengen beschadigd raken, is te groot. 

Gemeentesecretaris wijlen Peter Landsbergen was als projectleider van het nieuwe Bestuurscentrum en van de parkeergarage ook de mandaathouder. In die tijd werd niemand geïnformeerd: B&W niet en via B&W ook de raad niet. Dat paste in de afspraken en in de taken die waren toegekend. Van schuldigen is dan ook geen sprake, wel van verantwoordelijke personen en van verantwoordelijkheden, aldus onderzoekscommissielid Pieters [PvdA.] Het College van B&W blijft eindverantwoordelijke.
Dat het functioneel mis ging met die garage, daar bemoeit zich het bureau Berenschot niet mee. De aanbevelingen van Berenschot die de onderzoekscommissie overneemt, zeggen dat het College bij dit soort grote risicovolle projecten meer informatie moet verstrekken. De raad zou wat alerter moet zijn, en meer greep op het proces moeten houden en het College vaker dienen te bevragen en de risico’s van projecten moeten onderkennen
A. Rotman, voorzitter van de onderzoekscommissie, hoopt dat de raad die aanbevelingen overneemt en dat de politici alerter worden. Maar nog steeds is die garage niet operationeel en blijft het daarover stil… . Dat duurt tot 4 oktober 2005 als dit rapport Berenschot door de raad behandeld wordt.  


Terug naar boven