Toerisme:Infozuilen, later ledscreens in de stad

Printerversie
Gepubliceerd op: 02-09-2009 | Gewijzigd op: 02-09-2009
Wethouder Bert Pauli [r] en directeur van de regio-VVV Rein de Laat introduceren een digitaal informatieysteem op zuilen dat in de loop van 2010 op 10 locaties in de stad wordt geplaatst.

foto © paul kriele, 3 september 2009.

De Gemeente als subsidiënt en de VVV als uitvoerder, beheerder en contentmanagement gaan volgend jaar een toeristisch informatiesysteem [zuilen] opzetten, officieel Triple I systeem.
Het Noordbrabants Museum krijgt als eerste [pilot] een zuil op het binnenplein of in ontvangsthal. Op nog een tiental andere plaatsen in de stad, zoals SM's, Jeroen Boschcentrum en de Moriaan komt een interactieve infozuil
Maar -voorlopig -niet op de transferia en evenmin bij het station [..].
De informatie is vergelijkbaar met een - per minuut geactualiseerde - VVV-agenda maar dan digitaal. De flatscreen geeft ook wegwijs in de stad mbv routeaanduidingen en opgave van hotels en restaurants. De zuileninfo en de website van de VVV zijn aan elkaar gekoppeld. Bezoekers, toeristen en de bewoners, ofwel de vrije tijdmarkt wordt als de doelgroep van dit systeem gezien, licht regio VVV-directeur Rein de Laat toe.
'Bijkomend effect van deze zuilen, aldus de wethouder van Economische Zaken, Financiën en Toerisme', is '....dat de verblijfsduur van bezoekers meestal langer wordt en dus interessant door de bestedingen die de stad ten goede komen.' De zuilen zijn interactief maar er komen geen printjes uit voor een routebeschrijving of agendaoverzicht. Met moderne communicatieapparatuur [mails en SMs-jes] is de informatie te downloaden.Mede daarom heet het systeem 'Triple I', dat staat voor Innovatie Informatie en Inspiratie.Pauli:’ De zuilen moeten vooral kwaliteit uitstralen en uiteraard ook vandalismebestendig zijn.'

De kosten van de eerste fase van dit systeem bedragen € 470.00 euro waarin de voorbereiding, [infrastructuur en ontwikkeling van 'de content'], het beheer van het infosysteem en de uitvoering met 10 zuilen zijn vervat.

Na de testfase komen er aan de invalswegen ook ledscreens en grote schermen, bijvoorbeeld op de Markt met nieuws over [ culturele] evenementen, zoals het Jeroen Boschjaar.
'Het is de bedoeling om in 2011 een volwaardig modern communicatiesysteem te hebben opgezet,' aldus Pauli.
De eerste fase subsidieert de gemeente. Na de proef kan het aspect commercie worden ingebracht als er bijv. horecazaken zijn of bedrijven [V&D of Bijenkorf] die in of voor hun zaak een zuil geplaatst willen zien. Dan zullen er ook inkomsten uit reclame volgen.
De gemeenteraad beslist komend najaar over de uitvoering van dit plan.




Terug naar boven