Zoeken
1e stap naar digitaal Bosch warenhuis [720 winkels/bedrijven]
Printerversie |
Vanavond dinsdag 26 februari 2013 [het was overigens de tweede bijeenkomst] is daadwerkelijk de stap gezet naar een digitaal Bosch warenhuis. Dat warenhuis kan een samen gaan zijn -op één webshop - van 725 winkeliers en bedrijven in de Bossche binnenstad. .
Op deze bijeenkomst in het Bestuurscentrum waren ruim 100 zakenlui, winkeliers en [horeca-] ondernemers aanwezig [veelal jongeren onder de 50], die na afloop een deelnameformulier inleverden*.
De eerste aanmeldingen, de zgn. koplopers, gaan een eerste opzet doen. Dat gebeurt samen met IKONDERNEEM, waarvan eigenaar Rob Weiss een toelichting op het Nieuwe Winkelen gaf. [*zie onderaan artikel
*Aanmeldingen
Na afloop bleek van de ruim100 aanwezigen zich 44 als koploper te hebben aangemeld
Rob Weiss van IKONDERNEEM en rechts de projectleider van IKONDERNEEM voor Den Bosch Sanne Brandsma. foto paul kriele, 26 februari 2013 |
![]() |
Het Nieuwe Winkelen is een antwoord op de internetwinkels en sites van Marktplaats. Bol.com en bijv. Wehkamp, maar dan puur lokaal.
Doel is de klant op een eigentijdse manier een antwoord te geven bij hun speurtocht op internet naar producten, koopjes en andere faciliteiten [dus ook ontspanning] die een binnenstad te bieden heeft.
![]() |
De partijen die het Nieuwe Winkelen in Den Bosch op poten willen zetten. |
Het nieuwe winkelen, gebeurt met steun en instemming van Hartje 's-Hertogenbosch, de VVV, het Centrum Management, de Vereniging van Eigenaren, Horeca Nederland en de gemeente ' s-Hertogenbosch. IKONDERNEEM is de ontwikkelaar die al voor Leeuwarden** en Veenendaal [nog in ontwikkeling] is gestart.
![]() |
Het Bestuurscentrum, waar op dinsdagavond 26 februari 2013 ruim 100 zakenlui, ondernemeers en winkeliers zich lieten informeren door IKONDERNEEM over de opzet en bijkomende aspecten van een digitaal Bosch warenhuis, ofwel een webshop waarop zich -mogelijk- 725 Bossche zaken profileren. foto © paul kriele, 26 februari 2013. |
Rechts: Scan de QRcode en volg via facebook.com/Het Nieuwe Winkelen. | ![]() |
*Wat is het nieuwe winkelen' ?
Het nieuwe winkelen komt als digitaal warenhuis tot stand door deelname van -liefst zoveel mogelijk [de koplopers] -winkeliers/bedrijven. Het warenhuis is vergelijkbaar met dat van Wehkamp of Bol.com, maar dan lokaal gericht, maar wel met de diversiteit van straks 720 uiteenlopende winkels/zaken.
Het haakt in op de tendens dat de meeste consumenten vaak eerst internet gebruiken wanneer ze uit zijn op een koopje of gewoon een aankoop. Het Nieuwe Winkelen is een aanvulling op het fysiek winkelen in de binnenstad.
Maar met het voordeel dat de winkelier collectief sneller en beter kan inspelen op het veranderende koopgedrag. Het doel is meer bezoekers te trekken naar zijn/haar zaak, restaurant of /evenement. Want hoe meer klanten hoe hoger de omzet.
Maar ook qua vertier of andere zaken die typisch zijn voor een binnenstad, zoals parkeergarages, routes naar een museum of festival, biedt de webshop alle informatie.
Toelichting door Rob Weiss van IKONDERNEEM
Rob Weiss eigenaar van het pioniersbureau IKONDERNEEM, is degene die tezamen met het Hoofd Bedrijfsschap voor de Detailhandel dit 'Het Nieuwe Winkelen' heeft ontwikkelt, entameert, voor steden opzet en uitvoert.
Een winkelier komt eigenlijk niet om deze [stedelijke] webshop heen. Daartoe is hii zelfs genoodzaakt gezien de tendens en de behoefte en gewoonte van de hedendaagse-veranderende- consument. Een winkelier moet zich de vraag stellen: hoe kan ik nog overleven en hoe kan ik grip krijgen op die consument?
Hoe te overleven?
Tekenend was de opmerking van een winkelier in de zaal, nadat Weiss tal van mogelijke internet 'speeltje' toelichtte, zoals facebook, youtube, maar ook foursquare en googelattitude..
Wil je dat allemaal wel? zei de winkelier waarop het alles omvattende antwoord van Weiss volgde: ' Het gaat er niet om of jij dat leuk vindt, of wilt, maar dat je je aansluit bij wat de consument doet en en wil..' .
Op de website Het Nieuwe Winkelen staat de uitgebreide toelichting, die Rob Weiss ook deze avond voor ondernemers heeft gegeven.
**Aanpak Leeuwarden
In de binnenstad van Leeuwarden hebben zich bijna 40 binnenstadsondernemers uit verschillende branches aangemeld als koploper in het project Het Nieuwe Winkelen (NHW). In mei 2012 heeft deze groep zich uitgebreid naar ruim 90 ondernemers. In nauwe samenwerking met deze groep wordt één van de belangrijkste onderdelen van Het Nieuwe Winkelen gebouwd: Lokaal Zoeken.
Terug naar boven