Vrienden Noordbrabants Museum: Kunstloterij van 8 kunstenaars

Printerversie
Gepubliceerd op: 11-01-2020 | Gewijzigd op: 11-01-2020
Zaterdagmiddag 11 januari 2020 werd in Het Noordbrabants Museum een loterij met 24 werken van acht  Nederlandse grafici gehouden. Op de periodieke ontmoeting  -dit keer een Nieuwjaarsontvangst van de  'Vrienden van Het Noordbrabants Museum'-  kwamen de litho's van deze kunstenaars in beeld dankzij een schenking van de Bossche mecenas Johannes van Rooij, bekend van het JeroenBoschhuis.nl [galerie aan Burg. Loeffplein met honderden op Jeroen Bosch geïnspireerde objecten]. Van Rooij gaf indertijd de opdracht aan deze groep, die regelmatig kunstwerken geïnspireerd op Bosch hebben gemaakt en deze ook hebben geëxposeerd.
De loterij met de 24 grafieken verliep onder het motto 'Liefde, dorst en dood'. De bezoekers konden  met een stemformulier hun voorkeur voor een van die schilderijen uitspreken, waarna de uitslag van de loterij zich voltrok. 

Nieuwe Van Gogh tentoonstelling
Na de tentoonstelling Van Gogh's intimi  die nog t/m 12 januari 2020 loopt, zet Het Noordbrabants Museum  in het voorjaar een geheel nieuwe  -permanente- tentoonstelling over Van Gogh op. Deze is gericht op zijn Brabantse periode. Daarin komen alle plaatsten waar Van Gogh in zijn jeugd mee te maken had in beeld. Daarnaast biedt deze presentatie ook een uitgebreide tijdlijn over zijn latere periode.



De circa 150 aanwezige vrienden maakten, na een welkom door museumdirecteur Charles de Mooij, kennis  met de acht kunstenaars [zie hieronder], te weten Carola Rombouts, Wendela de Vries, Wim Jonkman, Jan Baas, Sietse H. Bakker, Frits Nolte, Bea van der Heijden en Henk Tichelaar. 

Museumjaar 2020-2021
In zijn speech keek Charles de Mooij alvast met zijn gasten vooruit op het komende museumjaar,  waarbij de volgende grote tentoonstellingen naar voren kwamen:
-Meesterwerken uit Wenen  8 februari tot 1 juni 2020.
Expo van Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der Bildende Künste Wien.
-Tatsuo Miyajima [*Tokio, 1957] 4 juli tot 18 oktober 2020
Miyajima is bekend door zijn in LED-lichtjes in cijfers uitgevoerd in sculpturen en installaties.
-'Asjemenou' 29 juni tot 27 september 2020 
ofwel 'De geschiedenis van  de Nederlandse populaire cultuur' in 100 voorwerpen uitgebeeld. Waarbij elk voorwerp zijn verhaal heeft. De tentoonstelling is een samenwerking met De Volkskrant  en uitgeverij Rapp.  
-'De Latemse School ' 17 oktober 2020 tot 31 januari 2021
'De Latemse School' die naam slaat op een groep Vlaamse schilders uit de omgeving van Deurle die vanaf 1900 [eerste school, maar ook later vanaf 1905 een tweede en weer later een derde school] actief waren in het afzetten tegen het Imperialisme en zich meer richtten op het Realisme.
-'Suite Vollard' 17 november 2020 tot 21 februari 2021
Onder 'Suite Vollard' wordt een set van honderd etsen van de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso aangeduid. De set, geproduceerd tussen 1930-1937, refereert naar de kunstenaar Ambroise Villard [1866-1939], die Picasso de opdracht voor deze- in neo -klassieke stijl uitgevoerde- werken gaf. 

Voor meer info museumjaar  Het Noordbrabants Museum 

 Acht van de 24 werken uit de loterij van acht Nederlandse kunstenaars
Bij Wendela de Vries trekt de losse toets van
nuances in litho en zeefdruk haar erg aan. Als  voorbeeld geeft zij uit de Tuin der Lusten het paartje waarvan de zwarte vrouw een appel op haar hoofd draagt.
In haar werk is de relatie met de tropen
[blank en zwart en dierenfiguren], waar zij
haar jeugd door bacht,  sterk herkenbaar. 
Door het schilderij met lijkkisten en half dierlijke
en half menselijke figuren uit The Ship of Fools [Jeroen Bosch] raakte Carola Rombouts 
geïnspireerd om daar een prent van te maken.
Zo gebeurde dat ook met het
maken van 'Ceremonie' waarvoor 
Bosch' werk 'Zondvloed en Hel' als voorbeeld stond.
   
Bij Jonkman waren De Marskramer, De Keisnijding
en De Goochelaar voorbeelden om daar in vrijheid naar te handelen. Hij maakte er raadselachtige intrigerende beeldenverhalen van. 
Bij Jan Baas ligt dat weer heel anders.  Voor hem maakte de uiterst gedetailleerde en verfijnde vertes
en Bosch' nachtelijke branden veel indruk op hem.
Dat was al zo vanaf zijn jeugd. Op zijn litho's 
komen die elementen, te weten intense kleuren,
afstekend tegen een diep donker zwart, terug. 

Bij Nolte raakte de gekruisigde, maar triomferende vrouwfiguren, vaak temidden van een kring,
hem het meest. Dat werd uitgebeeld in zijn
triptiek 'Zie de mens', waarop delen van
'La Dance' van Henri Matisse, het ballet
Svodebka [Kylian] en Ecce Homo [Rembrandt]
herkenbaar voorkomen . 
 
 
 
Sietse H.Bakker verwijst in 'Waar is de regenboog' naar Bosch' zondvloedpanelen en naar de Bergmans  film Skammen[Schaamte], waarin de hoofdpersoon roeit over een meer vol met lijken.
Het zijn beelden die verwant zijn met
vluchtelingen op de Middellandse Zee.
Het middenpaneel stelt het leven dat nog niet af is voor. De slingerige vormen duiden op
de roeibewegingen, ofwel turbulente tijden.
.....
Net zoals Bosch de thema's vergankelijkheid,
zonden en verleiding symbolisch in zijn werk verwerkt, doet Bea van der Heijden dat in haar werk 'Tuin der Lusten', waarin bijv. een kraai de dood symboliseert en een mus Zeus, die Hera verleidde. 
In haar middenpaneel vervallen de vrouwen en
vervangt  zij de mannen in wild rond draaiende wilde
dieren die de dierlijke driften van de man symboliseren.
....................................................................................................


Henk Tichelaar: 'Wij zien de schoonheid van
de hop, een putter, of een ijsvogel. Maar in de middeleeuwen symboliseerden vogels bijv.
vuiligheid [de hop], wijsheid [de uil]. Op een ander paneel zie je bij deze kunstenaar weer
een landschap met ossen en rustende dieren.

 

 

Terug naar boven