Aan tafel in museum met expo A la c'Arte

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-09-2010 | Gewijzigd op: 18-09-2010
Vrijdagmiddag 17 september 2010 werd, eerst met de VIPS en vervolgens met 'de Vrienden' de expositie A la c'Arte in het Noordbrabants Museum geopend.
Op de setting met de VIPS waren de bruikleengevers en enkele kunstenaars uitgenodigd. Vanwege de positie van Den Bosch dit jaar als 'Hoofdstad van de Smaak' kwam ook even burgemeester Ton Rombouts acte de présence geven.

De bijeenkomst 's avonds voor de Vrienden van het Museum  werd ingeleid door twee conservatoren, te weten Fiona Zachariasse en Pascal Viskil. Zachariasse lichtte toe dat het om een bijzondere expositie gaat.

Directeur Charles de Mooij, hier in een ontspannen onderonsje met kunstenares Nelleke de Laat. Het affiche van de expo A la c'Arte
Gildemaaltijd van Reinier Pijnenburg. Bij de vernisage van A la c'Arte werden de gasten onthaald op exquise hapjes en drankjes.

De chef koks die ieder een eigen versie maakten.
Conservator Fiona Zachariasse legde uit dat  '... het om een biizondere expositie gaat die in het teken staat van de 'Hoofdstad van de Smaak' en alles met ingrediënten, maaltijden en de symboliek van eten te maken heeft. 'Eten in de kunst is een eeuwen oud en universeel thema.
Het thema 'eten' speelt overigens pas vanaf de Renaissance. Voor die tijd was het niet specifiek een onderwerp. De Nederlandse kunstenaars waren daarin toonaangevend,' sprak Zachariasse.De bloei speelde zich af in de 17e de Gouden Eeeuw.
Dit jaar hebben veel musea 'eten' als thema, maar 'Den Bosch' heeft het op een unieke manier aangepakt door oude en moderne en hedendaagse kunst bij elkaar te plaatsen. Zo komen de thema's ingrediënten, maaltijden en symboliek bij elkaar tot hun recht.

Om deze expositie heen hebben enkele chef koks, onder wie Gerrit Grevelingen van Chalet Royal, Joost Verhoeven van Cordial in Oss. Cas Spijkers van Spijkers in Oisterwijk en John Kocken van De Heer Kocken in Vugt vanuit de kollektie een eigen versie gekozen en - daardor geïnspireerd- een eigen gerecht gemaakt. Greveling koos een schilderij van Margriet Smulders 'Octopus I' en John Kocken een 'Keukenstilleven' van Jacobus Biltius en Cas Spijkers 'De Wildkeuken' van David Teniers en Joost Verhoeven 'Untiteld'van Holger Niehaus.

'Fruit-en groentekraam op de markt' van Jean Baptiste Saive rond 1641. 'Maaltijd van de heren van Lieze' 17e eeuw.
Marc Mulders  'Ganzen'.Mulders staat dichtbij de [cyclus van] geboorte en de dood. In zijn werk komen die thema's sterk naar voren. Henk Helmantel Groentestilleven 1985.

Vertraging aanpak Museumkwartier
Directeur Charles de Mooij vertelde in een luchtige toespraak over de gang van zaken in het Museumwartier. 'We hadden als streefdatum 10-10-2010, toen werd het 11-11- 2011 en dan weer 12-12-2012. Ik hoop niet dat het alsnog 13-13-2013 wordt,' zei De Mooij gekscherend. Grote projecten hebben nu eenmaal veel tijd nodig en dat bleek ook wel uit de toelichting die architect Mirjam van de Berg van Bierman en Henket Architecten daarna gaf over de zorgvuldige renovatie van de voormalige Provinciegebouwen in de Waterstraat.
Daar worden-als voorbeeld van die aanpak- vloertegels die op een slechte ondergrond liggen, een voor een weggehaald en herplaatst, nadat eerst de fundering is hersteld. De voormalige kamers van de Commissaris der Koningin en de grote zaal met de gemeentewapens keren in de oude luister terug evenals de trappenhuizen en lambrizeringen in de gangen.
Dat deed oud-archivaris Louis Pirenne, die in de zaal zat, erg goed..

Aanpak gebouwen Waterstraat
Na afloop van de Vriendenbijeenkomst gaven Henk van Laarhoven en Mirjam van de Berg van Bierman en Henket Architecten een toelichting op de aanpak en de ontwikkeling mbt de nieuwbouw van SM's en NbM en de verbouw van de panden in de Waterstraat. Die voormalige rijksbouwen [archief en provinciehuis] worden in hun oorspronkelijke inrichting en decoraties, zoveel mogelijk gerespecteerd, zeker daar waar het om de begane grond en de 1e en 2e etage gaat.
Er is voor die aanpak een studie aan vooraf gegaan, waarbij we het werk van de architect Van Lokhorst, die ook in Zwolle heeft gebouwd, hebben nagetrokken, zei Van de Berg.
Van dat Provincie- en griffiegebouw is de derde etage en de zolder er in de jaren 50 boven op gezet.
Bij de renovatie van die delen is sprake van een meer moderne, bij de huidige tijd passende aanpak, aldus Mirjam van de Berg, die lovend sprak over de zolder. 'Bovenin komt de personeelskantine. Je hebt daar een prachtig uitzicht op de St,Jan.'

De Mooij tot slot: Deze renovatie wordt in maart 2011 opgeleverd. De overige nieuw- en verbouw in maart  2012. Officiële opening december 2012. 'Zoveel tijd is nodig om de zaak in te richten,' zegt de directeur.
 'We gaan er qua ruimte voor de vaste exposities 60 % en voor de wisselexposities70 % op  vooruit. Het gehele project kost  € 50 miljoen, waarvan 30 voor het Nbm en 17 voor het  SM's. Maar dan heeft de stad het grootste museale complex van Zuid-Nederland.'
Het is een realisatie van een ontwerp waarmee Hubert Jan Henket zes jaar geleden startte.Intussen heet dat bureau Bierman en Henket Architecten.

Na aflloop vroeg de vertrekkende voorzitter van de 'Vrienden van het Museum' Jeroen van Thiel voor extra inzet om meer leden te werven. 'We willen het museum nog Brabantser maken. Dat vraagt om meer geldelijke steun. Ons ledental zit nu op de 1000, straks bij de heropening streven we naar 2000 leden, zei Van Thiel, die het stokje over gaf aan de Tilburger Jan van Schijndel.

Terug naar boven