Directeur Charles de Mooij aan vooravond opening op 24 mei

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-05-2013 | Gewijzigd op: 21-05-2013
Aan de vooravond van de opening door prinses Beatrix van het nieuwe Museumkwartier vertelt directeur Charles de Mooij wat hem in de aanloop er naar toe bezig houdt.

Historie achter het voorplein en moderne kunst aan de 'achterzijde nabij de Mortel en het Anna Frankplein.

Op de eerste plaats noemt de directeur De Mooij de actuele tentoonstellingen die er dit jaar gaan komen, zoals 80 werken van Marc Mulders die bekend is om zijn glaskunst, tapijtontwerpen en aquarellen. Een besliste ervaring zal zijn de Moonlight Garden zijn. Daar doen de sfeer en de schoonheid denken aan de gelijknamige maanlichttuin bij de Tay Mahal in India, waar bezoekers zich aan de nachtelijke schoonheid van de natuur kunnen laven.
Nog meer eigentijdse kunst komt van Kikie van Eijk en Joost van Bleiswijk [samen afkomstig van de Eindhovense Design Academy]. Zij exposeren onder de noemer Co-Evolution in de grote zaal van de museumuitbreiding van 1987.
Ook de Tilburgse Marina Visic maakt in de Quistgaanderij als vertegenwoordiger van het Minimalisme deel uit de openingsexpositie.
Tot slot staat Pieter Saenredam deze zomer in het middelpunt. De 17e eeuwse kunstenaar werd bekend onder meer door het vastleggen van kerkinterieurs. In 1632 logeerde Saenredam in de stad en heeft toen naast stadsgezichten, diverse objecten, waaronder het stadhuis, de voormalige St. Pieterskerk [Ortheneind] en de Sint Jan, geschilderd.



Presentatie door Hubert Jan Henket van de nieuwbouw Stedelijk Museum en de uitbreiding van het Noordbrabants Museum in het Bestuurscentrum in januari 2006.

De voormalige directeuren links Jan van Laarhoven en rechts Yvonne Joris
.


foto © paul kriele, 25 januari 2006


Links: Voormalig directeur Noordbrabants Museum Margriet van Boven.


foto © paul kriele, september 2004.

Margriet van Boven [*27 maart 1942] nam in het weekeind van 2-4 november 2000 afscheid als directeur van het Noordbrabants Museum. Van Boven was na haar studie Kunstgeschiedenis in Nijmegen, 25 jaar aan het museum verbonden geweest. Margriet van Boven is getrouwd met de kunsthistoricus, taxateur en publicist Herbert Jan Hijmersma [*Leeuwarden, 27-9-1944].
Na haar studies en buitenlandoriëntaties [met name Italië/Rome en Canada] begint haar Bossche periode in 1975 als directrice van het 'Provinciaal Noord-Brabants Museum', dat in 1925 als zelfstandige eenheid afgesplitst werd van het Provinciaal Genootschap dat gehuisvest was in de Bethaniëstraat.
Topper in haar tijd als directrice was de Van Goghtentoonstelling met 110.000 bezoekers. Ook de verhuizing naar de Verwersstraat en aansluitend de nieuwbouw van Wim Quist [1986] waren hoogtepunten. De diefstal van enkele Van Goghs was een dieptepunt.
Dankzij een relatie tussen Van der Harten en Van Boven werd net voordat er een nieuwe Commissaris der Koningin werd benoemd,  het Gouvernementspaleis in de Verwersstraat verkocht tbv de vestiging van het Noordbrabant Museum. Van der Hartens opvolger Dries van Agt keek er lelijk van op, dat dit riante paleis als dienstwoning aan zijn neusvoorbij ging...
------------------------------------------
Vervolg nieuw museumkwartier: Bossche geschiedenis
Werken van Van Gogh en Teniers hangen in de salons van het Gouvernementspaleis.
Bosschenaren moeten zeker ook de de Romeinenzaal met interactieve ontdekstations bezoeken, evenals de grote Brabantzaal, waar enkele werken van Van Gogh en uit de school van Jeroen Bosch hangen. Daar is onder meer de Bossche geschiedenis [vanaf 1185] te zien.

Dat alles is samen gebracht in een dubbel zo groot museum, dat van 2.000 m² naar 4.000 m² groeide. Samen met het Stedelijk Museum heeft de stad het grootste museum van Nederland. Die gebouwen zijn representatief voor een eigen tijdperk en dus voor een stijl uit de geschiedenis. Dat loopt van de Statenzaal [17e eeuws], via het Gouvernementspaleis [18e eeuws] en de Griffie [19e eeuws], via de zalen van Quist [20ste eeuws] naar de gebouwen van architect Hubert Jan Henket die op hun beurt de meest recente stijl [21ste eeuws] vertegenwoordigen.

Directeur van Het Noordbrabants Museum Charles de Mooij [*Bergen op Zoom,1957].

foto © marjo van de peppel-kool.

Met nadruk zegt De Mooij dat in tegenstelling tot de tijd van de uitbreiding van de jaren medio 80, nu is gekozen om die diverse stijlen tot uiting te laten komen. De charme zit hem in de veelheid van stijlen van de gebouwen, die gegroepeerd liggen rond de historische museumtuin en aldus met elkaar verbonden zijn.
Met verbondenheid duidt De Mooij ook op de corridor, die oud en nieuw met elkaar verbindt. Aan die galerij zijn de brasserie, de museumtuin, het terras en de ook vrij toegankelijke  benedenzaal van het SM´s met de bibliotheek gesitueerd.

Ieder voor zich..
´Maar,´ zegt de directeur die ook spreekt namens collega René Pingen van het SM’s, ´het blijven twee zelfstandige musea die een paar aspecten gemeenschappelijk hebben, zoals de winkel en de bibliotheek, de horeca en de museumtuin.  Uiteraard zijn facilitaire voorzieningen als gevolg van de combinatie in één complex ook gezamenlijk:  zoals de beveiliging de schoonmaak en de telefooncentrale. Daarnaast blijven voorlopig de educatieve taken nog gescheiden evenals de pr, de communicatie en de afzonderlijke depots. Ook de planning en de keuze van de tentoonstellingen gebeurt separaat.
De Mooij ´ Maar het kan best zijn dat in de ontwikkeling de educatieve diensten gezamenlijk opgezet gaan worden. Dat hangt ook af van de wensen en de behoefte van de scholen.´
Vlnr.: architect van de museumuitbreiding van 1985 Wim Quist, Frank Meijer [MTD Landschapsarchitecten] , architect Janneke Bierman [bureau Henket] en Wim Ummels projectleider.

foto © paul kriele, 6 december 2011. 

Vertraging
Bevraagd naar tegenvallers noemt De Mooij het scheef zakken van de bouwkraan in de tuin van het museum. Dat gebeurde op 16 november 2010, waardoor de omgeving op last van de brandweer geëvacueerd moest worden. ´Het was nog de tijd dat de collectie nog in de gebouwen aanwezig was, ´ aldus de Mooij, die er niet aan moet denken wat dan de gevolgen geweest zouden zijn.
Doordat de oplevering al vertraagd raakte moest ook de opening later dan in december 2012 worden gepland.
Oorzaak waren de afkeuring van een plafond in de grote zaal en bouwperikelen in het voorjaar van 2012 door vorst en vocht.
Voor verdere calamiteiten, behalve een beklemd geraakte vinger van een bouwvakker, is het museum bespaard gebleven.

Pas na mei 2011 ging het museum op slot. In de tijd tot voorjaar 2013 heeft het museum in Leuven van ons bruiklenen gehad. Dat waren werkenvan Bruegel en van Van Gogh. Ook werd tin die peridoe een Van Gogh aan China uitgeleend.

Intussen zijn er al enkele previews gewees: Voor ´de Vrienden´, de terrasgasten die de inrichting mede hebben gesponsord, en de buurtbewoners die een preview kregen als compensatie van de maanden lange overlast. Maar op 25 mei, een dag na de officiële opening door prinses Beatrix, mag het publiek gratis naar binnen.

Rechts: De entree van het Stedelijk Museum aan de Mortel.
Onder: De trap van de Braziliaanse gebroeders Camara die naar de expositiezalen leidt.
foto's © paul kriele 26 en 28 september 2012.

In het SM´s, waar alleen al de benedenzaal een adembenemende ontmoeting oplevert met kunst en met het interieur, zijn op de eerste etage werken van Ted Noten en Julie Verhoeven te zien. De bovenste zaal is ingericht voor de reguliere collectie keramiek en sieraden. Maar dan bent u wel eerst de kolossale trap van de Braziliaanse gebroeders Campana opgegaan.
Museumdirecteur SM's René Pingen [*Appingendam, 1959] .
 
foto © paul kriele, 30 mei 2010.

Bronnen: Uit door Bastion Oranje vastgelegde gebeurtenissen en uit diverse interviews die in de voorbije periode werden afgenomen. Documentatie van de musea.

Terug naar boven