Optisch Bedrog [Trompe-l'Oeil] expo in Brabants museum

Printerversie
Gepubliceerd op: 10-10-2013 | Gewijzigd op: 13-10-2013
Voor de pers werd vanmorgen donderdag 10 oktober 2013 een preview gegeven van de tentoonstelling ‘Trompe l’Oeil, ofwel optisch bedrog. Dat is een stroming in de schilderkunst met een speciale techniek waarmee de kijker op het verkeerde been werd gezet. ‘Schijn bedriegt’ is daarom ook wel een vertaling voor Trompe l’Oeuil.
Nederland speelde in de ontwikkeling van deze techniek een grote rol gespeeld. Maar pas nu is er een breed opgezette tentoonstelling rond dit onderwerp.
Veel werken komen uit particulier bezit. Er zitten geen grote namen onder omdat aanvankelijk Trompe l’ Oeuil geminacht werd. Men legde zich meer toe op landschappen en portretten.

De expositie in Het Noordbrabants Museum bestaat uit drie onderdelen: de 17 eeuwse Noord-en Zuid-Nederlandse kunst, dus van de Gouden Eeuw. Dan een deel moderne kunst met onder meer Hans Deuss, Jan van Dis, Kennen Grégoire en Kik Zeiler. Onder hen bevindt zich ook de  
En dan is er nog een boekje verkenner en de rijk geïllusteerde, verduidelijkende catalogus.

Fiona Zachariasse presenteerde donderdagmorgen10 oktober 2013 de preview voor de pers. Zachariasse is Hoofd  Collecties en presentaties van Het Noordbrabants Museum.
Rechts: Paul Huys Janssen, conservator Oude Kunst  en educator CarolineVerweij,  gaven een toelichting op de expositieTrompe-l'Oeil, ofwel Optisch Bedrog.

foto's © paul kriele, 10 oktober 2013.

Voorbeelden van optisch bedrog
Links: Twee personen, die  redelijk even groot zijn, staan op dezelfde hoogte in een met kleuren beschilderde kamer. Ze lijken door die kleur en vormen van tegels verschillend van grootte !

foto's © paul kriele, 10 oktober 2013.
Rechts: een breed [4.65 m] en hoog [1.75 m] Jachtstilleven van Cornelis Biltius uit 1665. Vaak diende deze taferelen als opsmuk van interieurs van rijke lui of in een zaal van een kasteel.

Verkennen
Speciaal voor kinderen, maar het is een expo zeker ook voor volwassenen de moeite waarde- is de verkenner toegevoegd, een boekje waarmee kinderen zelf dingen kunnen ontdekken en experimenteel gewijs op verkenning kunnen gaan. Daarin helpt hen de Bossche kunstenaar Patrick Lijdsman in een aparte zaal waar objecten mogen worden aangeraakt en kunnen worden uitgeprobeerd.

De catalogus geeft een breed inzicht in de achtergronden van Trompe l’Oeuli en in de kunstenaars die aan de expositie [ tot 26 januari 2014] deelnemen. ‘Het is geen moeilijk boek, ‘aldus conservator oude kunst Paul Huys Janssen in een toelichting, ‘maar wel mooi uitgegeven en rijk geïllustreerd.

Twee voorbeelden van optisch bedrog, en nog wel van de Bosschenaar Ton de Laat,  twee aquarellen, links een pakket en rechts een boekenkaft. foto´s © het noordbrabants museum

Patrick Lijdsman
De in Den Haag geboren [*1960], maar in Den Bosch woonachtige Patrick Lijdsman, die het Grafisch lyceum, St. Lucas en de Design Academy in Eindhoven volgde, is een observeerder, hij bekijkt en herschikt wat ie ziet.

Patrick Lijdsman heeft voor kinderen een erg gevarieerde en ook erg verduidelijkende verkenningstocht uitgestippeld aan de hand van optische illusies.

foto's © paul kriele, 10 oktober 2013. 

Patrick Lijdsman is een veelzijdig kunstenaar: hij fotogafeert, schrijft poëzie, is grafische en ruimtelijk vormgever, bouwt installaties en geeft performances. Voor kinderen heeft Lijdsman een erg gevarieerde en ook erg verduidelijkende verkenningstocht uitgestippeld aan de hand van optische illusies. Daar is een aparte zaal voor ingedeeld.

Matthew May

De Engels/Nederlandse kunstenaar Matthew May staat er met een object dat een reactie betekent met de zaal, die hij nogal clean vindt. May: ’Ik wilde me afzetten tegen het verhalende . Dus maakte ik een soort trap met treden strak, bijna abstract, als contrast met de werken er om heen, die willen plezieren.’

May die in Amsterdam woont en een kunstopleiding genoot aan de Antwerpse Kunst Academie, die bekend staat als traditioneel, begon tien jaar geleden, als een van de eersten met dit soort werk.

Door zijn zelfstandigheid en het niet afhankelijk zijn van subsidies, moest en moet hij zich ook artistiek verantwoorden.’Ik koos dus voor de commerciële weg en zoek het meer in de autonome vormen.
Juist in die begintijd, toen Trompe l’Oeuil nog niet algemeen werd gepraktiseerd kwamen opdrachten binnen van onder meer Disney, Sony en Samsung. ‘

De expositie, waaraan dagelijks workshops en familierondleidingen langs opvallende en verbazingwekkende objecten  zijn gekoppeld, duurt tot en met 26 januari 2014.


Terug naar boven