Schilderij 'Beleg van 's-Hertogenbosch' terug in stadhuis

Printerversie
Gepubliceerd op: 26-05-2014 | Gewijzigd op: 28-05-2014
Maandagmorgen 26 mei 2014 wrerd in de de hal bij de trouwzaal van het stadhuis het in 2013 voor  €10.700 aangekochte schilderij 'Beleg van 's -Hertogenbosch 1629' onthuld. Die ceremonie werd verricht door wethouder Huib van Olden en Stefan Molenaar van de BAM. Het schilderij blijkt een werk te zijn van Hendrick de Meyer [1620-1689]. Diens signatuur [monogram] werd bij de restauratie ontdekt door restaurateur Michel van de Laar, die inschat dat het werk dateert van rond 
1660. De Meyer gebruikte als basis, voor dit  -maar dat deed hij ook voor tal van andere 'belegtaferelen' - het boek met prenten van de silouetten van de door Frederik Hendrik bedwongen steden, dat in 1652 verscheen. 








Het 'Beleg van 's-Hertogenbosch 1629' door Hendrick de Meyer dat ooit eerder in het stadhuis moet hebben
gehangen en vorig jaar werd aangekocht bij een  kunsthandelaar
in Brugge voor  €10.700.  


foto © paul kriele, 26 mei 2014.

Bij de ceremonie waren aanwezig gasten van het stadsarchief, gemeenteambtenaren en medewerkers van de BAM en ook kunsthistoricus Bernard Vermet, voormalig conservator van Het NoordBrabants Museum. 
Rondom de onthulling spraken de restaurateur voorheen in dienst van het Rijksmuseum [tegenwoordig zelfstandig] Michel van de Laar over technische zaken van het schilderij en de ontdekking van de signatuur Hendrick de Meyer.
Bernard Vermet ging meer in op de achtergronden van Hendrick de Meyer en diens familie en de werken die hij in zijn leven maakte. 

Het mooie van Vermets lezing was dat hij aan de hand van Bossche archiefstukken toonde dat rond 1660 ene Maria de Meyer uit Rotterdam, waarschijnlijk Hendricks vrouw, voor het stadhuis van 's-Hertogenbosch schilderijen verkocht. Vermet verbond daar de conclusie aan dat het schilderij - via een particulier in bezit kwam van de gemeente -en daarom nu wellicht op amper 20 meter afstand hangt van de plek waar het ooit voor het eerst verkocht werd. Dus vandaar de zinsnede: 'terugkeer van beleg van 's-Hertogenbosch 1629'.

   








-Boven: De toespraak door wethouder Huib van Olden in de hal bij de trouwzaal  en rechts de onthulling van 'Het beleg van 's-Hertogenbosch 1629' door de wethouder en Stefan Molenaar van de BAM
.

foto's © paul kriele, 26 mei 2014.
 


Wethouder Van Olden begon  - zoals we van hem gewend zijn - met een olijke zinspeling op de selfie [..] die Federik Hendrik in 1629 zelf van zijn beleg had gemaakt  Maar hij stelde ook het beleg als daad ter discussie door op te merken dat deze verovering ambivalente gevoelens oproept omdat het voor de een, een bevrijding en voor de ander een verovering heeft betekend. 
Er waren ook partijen die trouw wilden blijven aan resp. zich vrij voelden onder een Spaans bewind. Maar de meer protestant gezinde burgers zagen meer heil in een Staatse overheersing. 

De onthulling werd verricht, mede door Stefan Molenaar, omdat hij door te googelen op 1629, was uitgekomen bij de Brugse kunsthandelaar. Die vermelde iets over een scihilderij dat misschien ook Den Bosch voorstelde..!

Michel van de Laar gaf een inzicht in het restauratiewerk waarbij gele vernislagen zijn weggehaald en waarbij ook de ondertekeningen te voorschijn kwamen en tot slot de signatuur van Hendrick de Meyer van wie het Rijksmuseum drie werken bezit. Gelukkig heeft het uit twee planken bestaande paneel geen grote schades opgelopen en zijn er nooit verpoetsingen aan gepleegd.
Helaas is wel de bovenkant ooit afgezaagd, waardoor er een deel van de wolkenpartij- Dat juist een kenmerk is van de Meyer- weggehaald. Het werk dateert van rond 1650.

Van de Laar ging nog even in op de achterkant, waarop een helaas weggehaald etiket heeft gezeten. Maar op het andere staat Pieter van Laar  'Die Belagerung von Antwerpen'. Wat daardoor kunstmensen op  het verkeerde been heeft gezet.  

Met infraroodreflectografie heeft Van de Laar de onderliggende- of voortekening in kaart gebracht. Dan kun je zien dat er een voortekening is geweest die kleine veranderingen heeft ondergaan. Zo was de Sint Jan eerst hoger en breder. 'Met dát én andere veranderingen duidt het alles bij elkaar op een creatief proces,' aldus Michel van de Laar, die mbv Dirk Olaf Geenen een passende lijst heeft gekozen die door zijn afkomst  tussen 1629-1638 beter bij het tafereel past.

Zie ook uitgebreid artikel 'Gemeente koopt uniek Beleg 's -Hertogenbosch 1629' dd. 19 augustus 2013, waarin op diverse achtergronden wordt ingegaan.  

Terug naar boven