Flitsende en pedagogische getinte opening schooljaar KW1C

Printerversie
Gepubliceerd op: 26-08-2016 | Gewijzigd op: 22-09-2016
Vrijdagmorgen 26 augustus 2016 opende het KW1C voor - 1000 van - haar medewerk[st]r in het Congrescentrum 1931 het schooljaar 2016-2017 met een enerzijds pedagogische voordracht van de onderwijspsycholoog André Baars [Radbouduniversity] en anderzijds een flitsende cabaretvoorstelling door Anne Neuteboom.

. Opening schooljaar KW1College

-Boven: Een vol [1000 medewerkenden]
Congrescenrtum 1931.
-Rechts boven: Diverse koren: Pearle Jozefkoor,
KW1C -koor, Jobo koor, de Theateropleiding
en de band Pearle verzorgden de opening.
-Linksts: Algemeen directeur Jeanette Noordijk
nam dit keer als thema 'Samen grenzen verleggen' .

foto's © paul kriele, 26 augustus 2016.

Algemeen directeur Jeanette Noordijk herdacht voordat zij haar toespraak begon met de in het voorbije schooljaar overleden leerlingen: Giuliano Grinberg, Daniëlle Geelen en Romano van Nuland.

Noordijk, die als thema 'Grenzen verleggen' koos, vergeleek de jaren van Jeroen Bosch met de huidige tijden en concludeerde dat elke wereld niet zonder gevaren was/is.
Zij vroeg zich af: Hoezo onzekere tijden? ‘Maar hoe krijg je in de klas al die incidenten op de wereld Parijs, Brussel, Turkije en Amerika bespreekbaar. Het is een opgave van onze docenten de leerlingen een kompas te bieden bij het zoeken een weg te vinden in hun wereld. Ze deed een oproep ook aan de studenten niet alleen in hun vak, maar ook eens de grenzen te verleggen naar een ander vakgebied. Daarbij de ethische en gastvrije waarden in acht nemend.’

En over ‘haar’ school zei Noordijk veelzeggend: ‘Misschien zijn we soms wat te bescheiden. We hebben pas een nieuwe huisstijl ingevoerd: een logo met drie kroontjes. Als we daar dwars over de lengte een streep door elke letter zetten, krijg je een triple A-school. ‘Die drie A’s staan voor ambitie, aandacht en [gastvrije] ambiance,‘ aldus de directeur van 'de beste werkgever en de grootste ROC van ’t land'.
‘Maar we hebben ook zorgen én... een taak’. Noordijk:’ 25 % van de Nivo 4 leerlingen vindt dat ze te weinig uitgedaagd worden. Verveling dus en dat leidt tot schooluitval!’

Onderwijspsycholoog André Baars
van de Radbouduniversiteit gaf een
lesje in regisseurschap in het onderwijs.


foto © paul kriele, 26 augustus 2016.

Hierna gaf de onderwijspsycholoog André Baars van de Radbouduniversiteit Nijmegen een breedvoerige voordracht over regisseurschap [in het onderwijs] en succesvol leren. 'Hoe leert iemand en welke factoren dragen er aan bij en welke factoren beperken dat?’ Zie ook www.andrebaars.com

Baars legde in zijn – op speels wijze gebrachte -lezing accenten op niveaus van bewust en onbewuste [on]bekwaamheid en gaf daarbij aansprekelijke voorbeelden. ‘Regisseurschap,‘ aldus Baars, ‘is je bereidheid je opvattingen en werkwijze aan jezelf en aan je leerlingen ter discussie te stellen.’

Cabaretière Anne Neuteboom

Anne Neuteboom afgestudeeerd aan de Koningstheater Akademie winnares van het Cabaretten festival foto's © paul kriele, 26 augustus 2016.

Nog voor de pauze trad de aan het Koningstheater Akademie afgestudeerde en vorig jaar uit het Cabaretten Festival voortgekomen, Anna Neuteboom op.
Anna gebruikte als opwarmer het liedje 'Anna' van Herman van Veen, maar spitste haar cabaret toe op scènes uit een supermarkt, waar ze als jong slagerbediende de meeste irritante klanten- met de meest alledaagse flauwe vragen en opmerkingen - te woord stond.
Niet eerder een zo werkelijk dynamische en virtuoze cabaretière gezien, die tot slot zichzelf ook nog eens [tot aller hilariteit] bloot durfde te geven en een oproep deed aardig te zijn naar de bootvluchtelingen en ook een beetje naar Anna. ..


Terug naar boven