‘Bosch Marieke’ confrontatie met geloof en Bossche volksbuurt

Printerversie
Gepubliceerd op: 16-02-2011 | Gewijzigd op: 16-02-2011
‘Bosch Marieke’ onderging met 12 volgeboekte voorstellingen de afgelopen maand in het Koningszaal een reprise.
Alleen de vraag is of de bewoners van de volksbuurt Beurdsestraat/Weversplaats, met wie dit volkstoneel ruim 60 jaar geleden in het Casino werd opgevoerd, zich nog erin zullen herkennen. Ook al stonden er het beeldje van de Zoete Moeder een volkscafe en ruzie makende Bosschenaren prominent op het toneel.
Toch hadden producent [Henk Langenhuijsen] en de regisseurs [Natasja d’Armagnac en Nikki Geelen] samen met docent Nederlands Frank Finkers er alles aan gedaan een Bossche volksbuurt door sfeer, dialect en mimiek te doen herleven.

-Links boven: de kapelaan [Niek-Jan Lathouwers], die soms indringend en dan weer 'liefdevol'om de hoek kwam kijken
-Boven: De innemende Toon [Björn Penninkhof]  gaf alert tegenspel tegen zijn medehoofdrolspeler Willem.

foto's © solos, evita copier, februari 2011.

 

Het verhaal draait om twee, uiteenlopend opgeleide, vrienden Willem [Frank van Oort] en Toon [ Björn Penninkhof], die in het decor van een volksbuurt ruzie maken om een knap Bosch meisje Marieke [Tessa Bouman]. Het huistafereel [moeder Betsie [Mayke Roels] en buurvrouw Diny [Rozemarijn Geelen], compleet met kapelaan [Niek-Jan Lathouwers] en mariabeeldje, zet het verhaal af tegen de tradities van de Zoete Moeder en uiteraard tegen het geloof dat het leven, ook in een volksbuurt, toen bepaalde.

De 17 studenten van de theateropleiding van het Koning Willem I–College [KWI-C] zetten niet alleen –soms figuurlijk- hun beste beentje voor. Ook zetten ze geregeld als echte New Kids vaak hun bek wijd open. Hun spel was hard, direct maar subliem.  

De volksbuurt, compleet  met een stel bekvechtende meiden en jongens rond een volkscafé.
foto's © solos, evita copier, februari 2011.
 
Het decor [Jeroen van Damme en Kristi Pol] was strak gehouden. De muziek onder en tussen de scènes gezet, soms opdringerig en dan weer ondersteunend bij de meer emotionele momenten. En bij zo'n spel  zou je gemakkelijk de invloed van de technicus Jos Broos en diens secundanten vergeten.
Die combinaties maakten een tweespalt in het publiek, dat op de ‘20 jaar Boschlogie-avond’ van 15 februari 2011 uit ‘volwassenen’ en jongeren bestond. Geheel verschillend waren dan ook hun reacties. Bij ‘de ouderen’ soms verbazend terughoudend. Maar hilarisch en lacherig waren de reacties van de jongeren in de zaal op de poses en op de nogal platte teksten van de aso’s. Dat laatste sloot perfect aan bij de nu heersende New Kids-trend uit Maaskantje.

Willem [Frank van Oort], de zoon van Betsie was een van de treffende hoofdrolspelers, die blijbaar doorgaat naar de toneelsopleiding [HBO]
Links: Even innemend en de emoties rakend was de rol van moeder Betsie [Mayke Roels].

foto's © solos, evita copier, februari 2011.

Maar zoals Coen Free het in zijn welkom verwoordde gaat deze als een examenproef begonnen uitvoering, terug naar de plaats waar het is ontstaan, het patronaatsgebouw.
Maar diezelfde Free – en niet alleen hij- bleek aanvankelijk toch moeite te hebben met – laten we zeggen –dat asogedoe.
Maar Free sloeg om door de spontane en enthousiaste reacties van de campuspopulatie. ‘
‘Het is heel uniek dat dit volksspel tot stand is gekomen mede dankzij de vele vrijwilligers, sprak Free nog eens. ‘Dankzij jullie spel is het met Boschlogie helemaal goed gegaan.
Jullie hebben laten zien dat traditie en deze tijd heel goed hand in hand kunnen gaan.’
Een beter compliment kon de algemeen directeur niet geven.
Een unieke en sterk verbeeld Bosch’ liefdesverhaal, dat met een vleugje geloofssentiment is bedekt, werd nog eens op een moderne manier teruggeplaatst.
‘Bosch Marieke’ heeft toen en ook nu weer steeds volle zalen getrokken.

De tableau de la troupe neemt de hulde van de gasten in ontvangst.
foto's ©  solos, evita copier [l.]  en paul kriele, 15 februari 2011.
Boven: Bloemen van directeur Coen Free [m.] voor producent Henk Langenhuijsen [r.] en de regisseurs Natasja d Armagnac en Nikki Geelen [r.] .



Terug naar boven