Gemeente kiest voor model met 2 kruisingen voor Heetmanplein

Printerversie
Gepubliceerd op: 19-01-2012 | Gewijzigd op: 19-01-2012
Na een inspraakronde en met commentaar van de bewoners van de Vughterpoort en van de fietsersbond [ENFB] en de Stichting Monumenten 's-Hertogenbosch heeft de gemeente voor Model A als nieuw verkeersplein in plaats van het Heetmanplein gekozen.
Dit  Model A is - vergeleken bij model B - niet het duurste. D bevat een nieuwe - tamelijk hoge- brug over het Drongelens kanaal naar Vlijmen.
Model A heeft twee T-kruisingen: een bij Chalet voor de afslag naar de Parklaan en een bij het Willemsplein met een afslag naar Den Bosch-West en Vlijmen. Ook voordeel van A ten opzichte van de modellen B en C is dat er meer ruimte vrij komt bij de Molenberg en de Sonneveldflat voor het terugbrengen van de vestingwerken.
Dankzij de Fietersbond js er een vrije fietsroute bijgekomen, die westelijk is gelegen van de route Koninginnelaan, Willemsplein, Wilhelminaplein, Vughterbrug. Daardoor zijn er minder oversteekplaatsen nodig voor fietsers. 
Zie ook  het jaren 50 filmpje van Kees van den Heuvel.

Model A.
Het meest markante van dit model waarvoor gekozen is zijn de twee T-kruisingen bij Chalet en bij Essent[Koninginnelaan].
Ook is er dankzij de fietserbond een fietspad westelijk van de route Wilemsplein, Wilheminaplein, Vughterbrug opgenomen, waardoor er voor fietsers minder oversteekplaatsen in zitten
Boven Model A waarvoor gekozen is.
Bij het duurdere model D zou er vanaf deVughterbrug een route met een nieuw aan te leggen -tamelijk hoge - brug over het Drogelens kanaal zijn bijgekomen.
 

De kosten bedragen € 5 miljoen, waarvan er nog  € 2,5 miljoen betaald worden uit een restant van de Randweg.
Het project moet dit jaar aanvangen ivm subsidie van de provincie.
'Het is een verkeerstructuurplan dat de weg vrij maakt voor een herinrichtingsproject dat deels een herstel van de vestingwerken mogelijk maakt,' aldus wethouder Jan Hoskam in een toelichting. Dat 2e deel is de verantwoordelijkheid van de wethouders Bart Eigeman en Huib van Olden.

Situatie als boven, maar dan verkeerstechnisch gezien met de fietspaden in bruine kleur.


Terug naar boven