Zoeken
Boute uitspraken over stadpromotie op Club Cultuur
Printerversie |
Een goeie stad met uitstraling heeft helemaal geen promotie nodig. Dat was de conclusie en tevens de paradox in de voordracht die Hans Mommaas, hoogleraar vrijetijdswetenschappen [KUB] voor de Club Cultuur in de Verkadefabriek op 17 november 2005 hield. Daar legde Mommaas aan het schaarse aantal toehoorders [het beeld van cultureel Den Bosch..?] de verschillen voor tussen het vraag gerichte citymarketing en stadspromotie, dat meer het verkopen van wat aanwezig is, inhoudt.
Jean Philipse beeldend vormgever. | Theo van der Zanden [Brabants Dagblad] die de zitting en de discussie leidde. foto's © gerard monté, 17 november 2005. |
Louis Buskens, die het betreurde dat vanaf de jeugd zo weinig wordt bijgebracht over de verdiensten van personen die de stad heeft voortgebracht op welk gebied dan ook. Nog net zichtbaar Ton Stassen, bestuurslid van W2. |
Hans Mommaas hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de KUB. |
Stadspromotie is bij gemeenten om diverse redenen actueel: de mobiliteit neemt toe, nieuwe of verhuizende bedrijven letten meer op de ideale woonsituatie dan op het economisch belang. Ook speelt het element van duidelijkheid in de informatieverstrekking een rol én het feit dat de relatie tussen gemeenten en haar burgers sterk verandert. De overheid betrekt de burger meer bij het beleidsproces. De enige antipool van stadspromotie is de sector kunst en cultuur. Kunst is eigenzinnig en grensverleggend, terwijl promotie zaken vangt in concepten en afgestemd is op de consument. Een kunstenaar denkt nauwelijks commercieel of stelt zich in dienst van… , aldus Mommaas.
Rodney Weterings van de Bossche PvdA die gekscherend als de nieuwe kandidaat wethouder werd aangekondigd, bracht de Amerikaanse auteur Richard Florida ter sprake. Florida gaat in zijn boek ‘The rise of the creative class’ uit van de drie thema’s: Technicol, Talent en Tolerance. Maar daarnaast hekelde Weterings ook de behoudende Anton Pieckstijl van het Bossche gemeentebestuur en de moordende porceleinkast-mentaliteit van de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch.
Den Bosch leeft door de invloed van de projectontwikkelaars en stadsbestuur in een schaduwwereld waar geen plaats is voor vieze plekken en luidruchtigheid.
De vertegenwoordigers van de gemeente werden aangesproken oo het Cultuurbeleid en met name de nota's die over cultuur, evenementen en stadspromotie sstaan aan te komen.
Dat gaat per stuk en die worden nauwelijks op elkaar afgestemd. Maandag 21 november vindt overigens een conferentie plaats over de 'Creatieve stad', aldus de inbreng van Marleen Duijf.
Lianne Duif . |
Bestuurskundige Rodney Weterings [PvdA] |
De zaal met toehoorders, achter Ad van Niekerk zit Theo Verbruggen van Omroep Brabant en Radio 1 Journaal. | Het panel. foto's © gerard monté, 17 november 2005. |
-Boven links: Hoofd afdeling Cultuur bij de gemeente Ad van Niekerk die om een reactie gevraagd werd over de opstelling van de gemeentelijke beleidsmakers tav nota's met name over cultuur, p.r. en evenementen. -Boven rechts Smits directeur Willem II. -Links: Jan van der Putten, directeur Verkadefabriek. foto's © gerard monté, 17 november 2005. |
Door te besluiten met een van Richard Florida’s stellingen – herrie, vies en gek maken een stad tot een creative city - ontlokte Weterings die zelf ook nogal markante en boute uitspraken deed, de discussie in de zaal, die bevolkt werd door – gemeentelijke – beleidsmakers, [ex-] directeuren van instellingen, kunstenaars en andere betrokken bij kunst en cultuur.
Terug naar boven