Turkse en Afghaanse taxiís overspoelen Nederland

Printerversie
Gepubliceerd op: 02-11-2010 | Gewijzigd op: 04-11-2010
Turkse en Afghaanse taxichauffeurs, die zonder rustpauzes rijden en korte rittten weigeren, bezetten de plekken van de legale taxichauffeurs.

foto © paul kriele,  26 september 2009.
 

De 'witte' ofwel de autochtone taxibedrijven zijn woest op de nieuwe -merendeels Turkse en Afghaanse- chauffeurs in hun branche. Dat zijn veelal Turkse en Afghaanse eenmans’bedrijven’ die slechts met één auto continu de markt verzieken.
Den Bosch, Eindhoven en ook Maastricht hebben veel last van deze ’zwarte’ ondernemers, die ook nog beweren dat ze de goedkoopste zijn. Ze rijden zgn. onder de tarieven van de bestaande ’witte chauffeurs’.

Onder deze ondernemers, die lak hebben aan de rijtijdenwet en geen rustpauzes nemen, of in de auto slapen, zitten ook verpachters van Amsterdamse taxibedrijven die met een auto rijden die zij zelf moeten afbetalen. Daarom rijden ze continu, dag en nacht, maar weigeren passagiers voor de korte ritjes. Hun baas heeft dan al wel het pachtgeld in zijn zak gestoken, zegt een Bossche taxi-ondernemer, die anoniem wil blijven.
Worden deze nieuwkomers gecontroleerd, dan hebben ze altijd wel een vers rijtijdenboekje in de klep liggen, waaruit moet blijken dat ze zich aan de rustpauzes houden.… .

Noodbrief aan burgemeester Hoes
De Maastrichtse ondernemers hebben zelfs al aan de nieuwe burgemeester Hoes een noodbrief gestuurd om de veiligheid en de beroepscode te waarborgen. Ze zijn kwaad dat voorganger Leers hen hierover in de steek gelaten heeft. 'Die Turken en Afghanen maken hier de boel onveilig en verdringen ons van de markt. Maar het toezicht ontbreekt,' zegt een autochtone Maastrichtse chauffeur.
Het Bossche taxibedrijf TaxiCab van William de Groot heeft sedert kort een antwoord op deze concurrenten en laat met een overzichtskaart zien dat hun ritten een vaste prijs hebben en goedkoper zijn dan de tarieven die bijvoorbeeld de 'Tien euro Taxi' nu op de markt gooit. ‘Wij als ervaren ondernemers lachen natuurlijk om die nieuwe ondernemer Ajelli. met zijn zgn. lage tarieven. 

De nieuwe tarieven van Taxicab staan vastgelegd in een kaartenboekje. Voor heel Den Bosch geldt het vaste tarief van € 9.50. Als de rit korter - en dus goedkoper is - betaalt de passagier ook navenant. Voor die vastgesteld prijzen hebben we overzichtskaartjes waarop de passagier van te voren kan aflezen wat ie kwijt is.
Voor bijv. Waalwijk of Oss rijden wij voor een vast tarief van € 29,50. Voorheen gaf de meter 45 euro aan, zegt De Groot. Maar die zwartrijders beweren dat die rit 30 euro kost.Dus nog boven het onze. Let wel, hun tarief schommelt naar gelang je vooraan of achterin Oss of Veghel moet zijn. En dan kom je uiteindelijk bij hen dus uit op 40-50 euro !

De Groot: ‘In de oude situatie stonden onze wagens op de Parade of bij het station te vaak en teveel stil. Door de goedkope tarieven, waardoor er een grotere vraag naar taxiritten ontstaat, gaan we dus meer rijden en ook efficiënter rijden. Daardoor kunnen we de prijs laag houden. We rekenen bijv. voor een ritje naar Engelen nog geen tien euro [9,50]. Doet er niet toe of we vooraan of achteraan in Engelen moeten zijn.'

De conclusie van de redactie is, dat de ritprijs van deze chauffeurs, die merendeels van Turkse en/of Afghaanse afkomst zijn, schommelt, maar altijd boven de tien euro uit komt. En dan valt de term 'goedkoopste' erg te betwijfelen. 

Een klant  die de redactie informeerde, is naar de Poeldonkseweg gereden om het  ' kantoor' van de nieuwe Ajelli taxiondernemer te gaan bezoeken Maar vond geen  thuis.. Ook bij navraag in de buurt wist niemand van het bestaan van een taxibedrijf op Poeldonk af.. ..

Terug naar boven